پلاتفرم فعالیت حزب در دوره بحران کرونا

توضیح: این پلاتفرم خطوط فعالیت حزب کمونیست کارگری ایران در دوره کرونا را بیان میکند و مضمون آن از ابتدای شروع بحران کرونا محور فعالیت نهادها و ارگانهای حزبی بوده است. تدوین و انتشار علنی آن را در جهت تقویت و گسترش جنبش اجتماعی رادیکال علیه کرونا و افشای حکومت اسلامی در بطن این بحران مفید و ضروری دانستیم.هیئت اجرایی حزب

پلاتفرم فعالیت حزب در دوره بحران کرونا

اپیدمی کرونا یک بحران تمام عیار را در جهان دامن زده است. کرونا گرچه یک بیماری ویروسی است، اما تبدیل آن به یک بحران و یک فاجعه اجتماعی آشکارا ناشی از غیر انسانی بودن نظام حاکم، نظام سرمایه داری است که بر محور سوداندوزی و نه پاسخگوئی به نیاز مردم بنا شده است. از بدترین نمونه ها در جهان، ایران تحت حاکمیت اسلامی است. در ایران حکومتی سرکار است که خود کنار ویروس کرونا ایستاده و از ابتدا تاکنون سیاستش بجزاشاعه این بیماری مهلک و قربانی شدن مردم نتیجه ای نداشته است. بر این اساس فعالیت حزب در این دوره مقابله با بیماری کرونا و سیاستهای ضد مردمی حکومت در دوره کرونا متمرکز میشود.

محورهای تبلیغات و فعالیت ما عبارت است از آگاهگری و فعالیت عملی برای مقابله با کرونا بویژه افشای سیاستهای ضد مردمی حکومت و خنثی کردن سیاستها و اقدامات حکومت که خظر ابتلا به این بیماری مهلک را افزایش میدهد، مبارزه برای تامین معیشت همگانی، تاکید روی اعتصاب عمومی و تعطیل مراکز تجمع، و حمایت فعال از نهادهای مردمی مقابله با کرونا و تقویت عملی آنها.

١- مقابله با قربانی شدن مردم با اپیدمی کرونا

الف- افشای نقش حکومت در اشاعه ویروس کرونا و سیاستهای آن در مورد پیشگیری از بیماری و درمان و بهداشت، امنیتی کردن مساله کرونا و سد کردن کمک رسانیهای مردمی به بیمارستانها و بیماران، مقایسه سیاستها و اقدامات حکومت با اقدامات دولتها در دیگر کشورها و غیره.

ب- انتشار بیانیه ها و اطلاعیه های حزبی و تبلیغات روزمره و مداوم در تلویزیون و مدیای اجتماعی در زمینه مقابله باکرونا و حکومت همدست او. تلاش برای تماس و انجام مصاحبه با پزشکان و پرستاران از طریق کانال جدید و یا مصاحبه های کتبی به تعداد هر چه بیشتری از فعالین و همینطور گرفتن پیام از آنها. بازتاب دادن و برجسته کردن کردن نقش کادر درمانی در رسانه های حزب و همچنین مشکلات و معضلات آنها از جمله معضلات مربوط به دستمزد و کمبود پرستار و امکانات پزشکی و وضعیت درمان و بهداشت در ایران.

ج- مقابله با سیاستهای ضد مردمی حکومت مثل بازگرداندن زودرس مردم به سر کار، عدم تعطیل زندانها و پادگانها، بسیج سپاه و نیروهای سرکوبگرو امنیتی کردن فضای جامعه به بهانه کرونا و غیره.

د- تاکید روی موازین پزشکی و بهداشتی بر مبنای استانداردهای بین المللی و استفاده از تجربیات و دانش پزشکی جهانی برای مقابله با کرونا و تامین نیازهای همه مردم و محیطهای عمومی و زندگی و کار در زمینه پزشکی و بهداشتی و درمانی.

ه- طرح درمان و پیشگیریهای درمانی رایگان برای همه افراد بدون استثنا. تامین دستکش و ماسک و دارو و امکانات پزشکی لازم برای بیمارستانها. تامین ایمنی پزشکان، پرستاران و کلیه کادر درمانی در بالاترین حد ممکن.

و- پاکسازی و ضدعفونی محیطهای عمومی مثل بیمارستانها، محیطهای کار، اماکن عمومی و غیره با استانداردهای شناخته شده بین المللی.

ح- کمک به پناهندگان و مهاجرین مقیم ایران و حمایت از آنان در مقابله با بیماری کرونا. افشای تبعیضات فاحشی که در حق مهاجرین و پناهندگان، بویژه مهاجرین افغانستانی، در زمینه امکانات بهداشتی و پزشکی و داروئی اعمال میشود، مقابله با این تبعیضات و کمک ویژه به مهاجرین و پناهندگان ساکن ایران در مقابله با بیماری کرونا.

برای پیشبرد این محورها ما بر تعطیل همه مراکز تجمع، اعتصاب عمومی، تشکیل ستادهای مردمی مبارزه با کرونا و استفاده از مدیای اجتماعی و طرح بیانیه ها و طومارها و کارزارها برای اعلام خواستها و انتظارات مردم تاکید داریم.

٢– تاکید روی حقوق پایه و تامین معیشت همه شهروندان

یک وظیفه تعریف شده و رسمی دولتها تامین زندگی مردم است و این را باید به اهرمی برای فشار بر حکومت اسلامی و کل سرمایه داران تبدیل نمود. در این دوره این مساله مبرمیت خاصی پیدا میکند. بخشهای زیادی از مردم در این دوره ممر در آمد خود را از دست میدهند و باید زندگی شان تامین شود. این شرایط سخت اقتصادی سوالات و جنب و جوش و فضایی را برای طرح حقوق پایه و انسانی همه شهروندان ایجاد میکند.ما تاکید داریم که دولت موظف است زندگی همه افراد (بیکاران، شاغلین، بیماران، بازنشستگان، پناهندگان، کودکان کار، تن فروشان، معتادان، کارتون خوابها، دستفروشان و همه نیازمندان) را با استانداردی قابل قبول تامین کند. ما علاوه بر مطلبات معیشتی و رفاهی همیشگی حزب- افزایش دستمزدها در سطح خط رفاه، بیمه بیکاری و حقوق بازنشستگی مکفی، بهداشت و درمان رایگان، تحصیل رایگان، بیمه های اجتماعی و غیره- بر پرداخت حقوق پایه ای به همه افراد کم در آمد و بدون درآمد بمنظور تامین معیشت و رفاه برای تک تک مردم تاکید میکنیم.

فشار روی حکومت برای تحقق این خواستها یک رکن تبلیغات و فعالیت ماست.

کلا سوال مهمی که در این دوره و با این تاکیدات مطرح میشود اینست که منابع تامین مالی زندگی مردم در این دوره کدام است. حتی در صورت تعطیل مراکز تولیدی و تعطیل فروش نفت و بحران اقتصادی و غیره، ثروتها و ذخایر بسیار عظیمی در اختیار حکومت و سرمایه داران هست که اگر امرشان باشد میتوانند در اختیار مردم قرار دهند و سالهای سال زندگی مردم را تامین کنند. سرمایه داران و حکومت سالهای سال دزدیده اند و اکنون باید پس بدهند. مردم حق دارند زندگی کنند. نه از حکومت و نه از هیچکس دیگری این را نمی پذیرند که بودجه های عظیم صرف نهادهای سرکوب و حوزه های خرافه پراکنی و حیف و میل سرمایه داران و آقازاده ها شود و مردم بخاطر مصالح حکومت و سود و سرمایه قربانی شوند.

مهمترین نکته اینست که مردم بدانند که اوضاع خطیر است و این تنها دولت است که امکانات و اهرمهای اجتماعی لازم برای تامین زندگی مردم را در اختیار دارد و با استفاده از این امکانات و اهرمها و ثروتهاست که میتوان زندگی مردم را از فاجعه بیماری و گرسنگی نجات داد. ثروت و امکانات در جامعه فراوان است و هیچکس نباید در هیچ شرایطی به دلیل بیکاری، فقر و کمبود درآمد یا نداشتن درآمد گرسنه بماند و زیر فشار قرار گیرد. بهانه رکود تولید و کمبود درآمد و بحران اقتصادی و کسر بودجه و امثال اینها بهیچوجه و در هیچ شرایطی برای رها کردن مردم در بی تامینی قابل قبول نیست.

٣- تعطیلی همه مراکز تجمع

کلیه مراکز تجمعی که تا کنون تعطیل نشده از جمله و بویژه زندانها، پادگانها و مراکز تولید کالاها و خدمات، باستثنای رشته هائی که مورد نیاز فوری مردم هست، باید فورا تعطیل بشود.

زندانیان: همه زندانها باید تعطیل بشوند و زندانیان باید آزاد شوند. ما برای آزادی بی قید و شرط زندانیان سیاسی و آزادی سایر زندانیان تا رفع بحران تاکید داریم.

پادگانها: بیش از نیم میلیون سرباز و درجه دار وظیفه در پادگانها به سر میبرند. به همه آنان باید تا پایان بحران کرونا مرخصی داده بشود.

مراکز کار: یک محور تبلیغات و فعالیت ما تاکید بر اعتصاب عمومی و تعطیل مراکز کار است. همه کارگران و کارکنان بخش خصوصی و دولتی بجز کارکنان و کارگرانی که کار آنها برای جامعهدر شرایط کنونی الزامی و حیاتی است مثل کادر درمانی و کارگران آب و برق وبخش هایی از ترانسپورت و امثال اینها باید با حقوق کامل تعطیل شوند.

باید در مراکز حیاتی ای که امکان تعطیل آنها وجود ندارد، موازین و شرایط کار با استاندارد کامل بهداشتی و پزشکی در همه زمینه ها، چه در زمینه عدم فشردگی جمعیت و چه در مورد تامین امکانات پزشکی و معاینه و غیره رعایت شود.برای تحمیل تعطیلی مراکز کار ما بر اعتصاب عمومی تاکید میکنیم.

زندگی همه کارگران و کارمندان در بخش خصوصی و دولتی که بخاطر بیماری کرونا کار خود را از دست داده اند و یا از رفتن به سرکارخود داری کرده اند و یا اعتصاب کرده اند باید بوسیله دولت و کارفرماها تامین بشود.

۴-حمایت و تشویق عمل مستقیم مردم در مقابله با کرونا و حکومت

کمیته های محلی، جمعهای خودیاری مردمی در میان پزشکان و پرسنل بیمارستانها و دیگر فعالین، اقدامات سازمانهای مردم نهاد برای کمک رسانی به کادر درمانی و خانواده های قربانیان کرونا و دیگر بخشهای محروم جامعه، شورش و فرار از زندانها و فرار از پادگانها از جمله تحرکات و اعتراضات و فعالیتهای اجتماعی توده مردم در مقابله با کرونا است. حزب وطیفه دارد از این تلاشها و مبارزات حمایت کند، با فعالین آنها ارتباط بر قرار کند و به آنها یاری برساند.

یک رکن دیگر فعالیت حزب سازماندهی ستادها و نهادهایلازم برای مقابله با کرونا، تعطیلی زندانها و پادگانها و مراکز کار، و تامین معیشت مردم است. حزب از شبکه ها و نهادهای مردمی که در اینجهت فعالیت میکنند پیگیرانه حمایت میکند.

انترناسیونال ۸۶۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *