بیماری کرونا- اطلاعیه شماره ٣٩: اعتراض به نپرداختن دستمزدها و عدم تامین زندگی در شرایط کرونا

– روز ٢٦ فروردین تعدادی از کارگران شهرداری سی سخت واقع در استان کهگیلویه وبویراحمد طی تماسی با رسانه ها از تعویق پرداخت ٥ ماه مزد و حق بیمه خود خبر دادند. به گفته کارگرا ن آخرین حقوق دریافتی آنها مربوط به مهرماه ٩٨ بوده که در اسفند ماه همراه با عیدی و پاداش آخر سال به آنها پرداخت شده است. این کارگران حقوق ماههای آبان تا آخر اسفند ٩٨ را دریافت نکرده اند.

– روز ٢٦ فروردین رانندگان و اتوبوسداران اتوبوسرانی تهران و حومه بخاطر توقف اتوبوس ها و اینکه بمدت چند ماه پولی دریافت نکرده اند، در مقابل ترمینال اتوبوسرانی تهران دست به تجمع زدند. این رانندگان و اتوبوسداران میگویند آنها به خاطر تعطیل کار مقصر نیستند و باید حقوق دریافت کنند.

– طی روزهای گذشته کارگران اخراجی کنتورسازی ایران، در اعتراض به بلاتکلیفی شغلی و بیکار شدنشان از کار و عدم دریافت دستمزدهای خود به اداره کار شکایت کردند. همانطور که قبلا گزارش کردیم مدیریت این کارخانه از فرصت بیماری کرونا استفاده کرده و با تعطیل کردن کارخانه از همان روز اول شروع کار در سال ٩٩ و بستن در کارخانه ١٠٠ کارگر را بیکار و آنها را به “بیمه بیکاری” جمهوری اسلامی که عملا راهی برای بیکارسازیهاست، واگذار کرده است. بنا بر خبرها تنها ٤٠ کارگر بر سر کار باقی مانده اند. این درحالیست که کارگران کنتورسازی چندین سال است که با اعتراضات خود در مقابل بیکارسازیها ایستاده و مبارزه میکنند. این کارگران دو سال دستمزد خود را طلب دارند.

– روز دوشنبه 25 فروردین صدها راننده سرویس مدارس یزد نسبت به عدم پرداخت حقوق اسفند ماه خود دست به تجمع زدند. زیر فشار این حرکت اعتراضی معاون اجرایی ناوگان حمل و نقل استان یزد وعده پیگیری حقوق اسفند آنها را داد.

– روزدوشنبه 25 فروردین،جمعی از نانوایان استان کهگیلویه و بویراحمد با تجمع مقابل استانداری بخاطر افزایش هزینه های تولید نان و عدم امکان تامین معاش خود دست به اعتراض زدند. در این حرکت اعتراضی تجمع کنندگان پلاکاردی خطاب به استاندار با مضمون “با توجه به بالا رفتن هزینه های تولید نان از قبیل آب، برق، بیمه، اجاره بهای مغازه و… ما دیگر با این قیمت توان تولید نان را نداریم” حمل می کردند.

حزب کمونیست کارگری ایران
پیش بسوی اعتصابات سراسری
٢٦ فروردین ۱۳۹۹، ١٤ آپریل ۲۰۲۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *