mina

نامه مینا احدی سخنگوی حزب کمونیست کارگری به آقای تئودور آدهانوم رئیس سازمان بهداشت جهانی درمورد فاجعه کرونا در ایران

فاجعه ای در ایران در شرف وقوع است. شیوع کرونا بسرعت میرود که از کنترل خارج شود. از سازمان بهداشت جهانی انتظار میرود اقداماتی اضطراری درمورد ایران در دستور کار خود قرار دهد. اعزام تیمی از این سازمان اقدامی لازم است اما با توجه به ابعاد خطرناک مساله در ایران اقداماتی بسیار اساسی تر و اضطراری تر ضرورت حیاتی و فوری دارد. در ایران مردم با حکومتی سر و کار دارند که کوچکترین احساس مسئولیتی در قبال آنها ندارد و مقابله با انفجار شیوع کرونا تنها با اعمال فشار جهانی و اعتراض مردم در داخل کشور امکانپذیر است.

تاکنون بیش از ۵۰ نفر بدلیل ابتلا به این ویروس جانشان را از دست داده اند. در حالیکه برخی از مقامات ادعا میکنند که تا امروز ٢٦ فوریه فقط ١٣٩ به کرونا مبتلا شده اند، که ۱٩ نفر از آنها جانشان را از دست داده اند، نماینده مجلس حکومت در قم روز ۲۴ فوریه گفته است که تنها در قم بیش از ۵۰ نفر کشته شده اند که اسامی ۴۰ نفر آنها را به مقامات حکومت داده است. هیچکس حتی خود مقامات حکومتی به اطلاعاتی که حکومت و ارگان هایش ارائه میدهند، باور ندارد.

درمورد شیوع کرونا همه شواهد نشان میدهد که مقامات حکومت اسلامی دارند دروغ میگویند و خبرهای مربوطه را پنهان میکنند. گزارشات زیادی از کادر پزشکی در بیمارستان های شهرهای مختلف حاکی است که تعداد بسیار بیشتری از آنچه حکومت میگوید به این بیماری مبتلا شده اند. بعلاوه مساله مهم این است که جمهوری اسلامی نه تنها مساله را پنهان نگهداشته بلکه از هرگونه اقدام پیشگیرانه خودداری کرد، روحانی رییس جمهور حکومت ، اعلام کرد که از روز شنبه هفته آینده باید کارهای ما عادی باشد، و هرکس که اوضاع را خطرناک جلوه میدهد، دشمن ما است، این امنیتی کردن ماجرا و حتی دستگیری چند نفر در این مورد، یک نمونه آشکار رفتار غیر مسئولانه حکومت اسلامی ایران است. در حالیکه با خبر انتشار کرونا در چین اکثر کشورها اقدامات احتیاطی را شروع کردند، طبق اسناد منتشر شده در سه هفته اخیر ۵۵ پرواز دوطرفه میان ایران و چند شهر چین در جریان بوده است و طبق خبرهای خود حکومت شروع انتشار کرونا بدلیل رفت و آمد به چین در شهر قم شروع شده است. در روزهای اخیر دانشجویان ۶۷ دانشگاه خواهان تعطیل دانشگاهها شده اند. کارگران مراکز متعددی به بی توجهی کامل حکومت به اقدامات پیشگیرانه و بهداشتی در مراکز کار از جمله در راه آهن شروع به اعتراض کرده اند. اما حکومت نه مدارس و دانشگاهها را تعطیل کرده و نه حتی حاضرشده در شهر قم که مرکز اولیه شیوع این بیماری بوده و بیشترین قربانی را تاکنون داشته است، حضور مردم در اماکن مذهبی که فاقد کوچکترین امکانات بهداشتی است، را ممنوع کند و یا مانع رفت و آمد مردم به این شهر بشود. برعکس برخی آیت الله های حکومتی گفته اند شایعه کرونا در قم کار دشمنان اسلام است! علاوه بر تعداد مرگ ناشی از کرونا در شهر قم، حداقل شش مسافر هواپیماهایی که از ایران به کانادا، امارات، عراق، افغانستان و لبنان رفته اند مبتلا به کرونا بوده اند و این نشان دهنده ابعاد بسیار وسیع و تکان دهنده شیوع این بیماری در ایران است.

کارکنان بیمارستان ها از فقدان ماسک های مخصوص صحبت میکنند. گزارشات مردم از شهرهای مختلف کشور حاکی از فقدان امکانات ضدعفونی و ماسک های ساده در فروشگاهها است. با توجه به این وضعیت و رفتار لاقیدانه حکومت و پنهانکاری و عدم پیشگیری های لازم و عدم تخصیص منابع مالی و تدارکاتی به این مساله فاجعه عظیمی در راه است. شواهد همه گویای این است که بسرعت در سطحی انفجاری این ویروس گسترش می یابد و دیگر هیچ چیز قابل کنترل نیست. و در این صورت نه تنها مردم ایران بلکه مردم سایر کشورها نیز با خطر قابل توجهی مواجه خواهند شد.

تنها با اعتراضات داخلی و بین المللی میتوان جمهوری اسلامی را وادار کرد اقدامات لازم را در دستور بگذارد. سازمان بهداشت جهانی میتواند نقش مهمی در جلوگیری از فاجعه تکان دهنده در ایران داشته باشد. ازسازمان جهانی کار تقاضا میکنیم با اعزام هیئتی به ایران و تماس با منابع مستقل از حکومت از جمله تماس با کادر پزشکی و غیره، گزارش واقعی تری تهیه کند و علنا منتشر کند. علاوه بر این سازمان بهداشت جهانی لازم است در سطح علنی جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار دهد و اطلاعات تاکنونی و خطرات بالفعل و بالقوه این مساله در ایران را به گوش افکار عمومی جهان برساند. مردم ایران به کمک نیاز دارند و قبل از اینکه فاجعه عظیمی اتفاق بیفتد نهادهای بین المللی و مشخصا سازمان بهداشت جهانی لازم است اقدامات مقتصی برای مقابله رفتار غیر مسئولانه جمهوری اسلامی در دستور کار خود قرار دهند. تنها از این طریق و همسو با مبارزات مردم ایران میتوان جمهوری اسلامی را وادار کرد هم با شفافیت خبررسانی کند و هم منابع و امکانات لازم برای مقابله با ویروس کرونا در ایران را در دستور قرار دهد.

مینا احدی
سخنگوی حزب کمونیست کارگری ایران
تاریخ ٢٦ فوریه ٢٠٢٠

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *