فاجعه انسانی شیو ع کرونا در ایران و دو بیانیه و اعتراض کارگری

– شورای بازنشستگان ایران طی بیانیه ای در چهارم اسفند ماه تحت عنوان “هشدار ! “، در مورد شیوع دلهره آور ویروس کرونا و به خطر افتادن جان زندانیان هشدار داد. در بخشی از بیانیه شورای بازنشستگان چنین آمده است: “مسئولین زندان و قوه قضائیه ، بارها از تراکم جمعیت زندانیان خارج از ظرفیت زندانها سخن گفته اند. زندان ها که بعلت عدم امکانات بهداشتی و بی توجهی مسئولین ، با این تعداد تراکم جمعیتی ،خود همواره محلی برای رشد و گسترش انواع بیماریها بوده است، در چنین شرایطی که ویروس کرونا با این قابلیت شدید تکثیر، کل جامعه را تهدید میکند، چه بلائی بر سر زندانیان اعم از زندانهای زنان و مردان خواهد آمد؟ میتوان تصورکرد زندانیان اسیری که امکان مراقبت های شخصی از آنان سلب شده و به الزامات پیشگیرانه دسترسی ندارند و زندانبانانی که بارها نشان داده اند به سلامت و سرنوشت درمانی آنان بی اعتناء بوده اند ، به چه فاجعه ای منتهی خواهد شد. جامعه باید حساسیت بیشتری به سرنوشت این اسراء در مقابل گسترش ویروس کرونا نشان دهد. بدیهی ست …کمترین قصوری در تامین سلامت آنان غیر قابل قبول و غیر قابل گذشت است”.

– بنا بر خبرهای رسیده کارگران هپکو طی حرکتی اعتراضی در روز ٤ اسفند مبنی بر ناکافی بودن اقدامات پیشگیرانه کارفرمای شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو، خواستار انجام اقدامات جدی‌تر از سوی کارفرما برای پیشگیری از کرونا شدند. بنا برخبرها در حال حاضر ثبت ساعت کاری کارگران که به صورت ثبت اثر انگشت بوده، متوقف گردیده و ثبت حضور و غیاب مطابق گذشته به صورت کارت‌زنی انجام می‌شود. کارگران هپکو همچنین خواستار توزیع مواد ضدعفونی عمومی، ماسک، دستکش و ژل ضدعفونی‌کننده در این واحد تولیدی شده اند.

– کارگران پیمانکاری عسلویه و کنگان طی بیانیه ای نسبت به شیوع بیماری کرونا ابراز نگرانی کردند. این کارگران خواستار برقراری امکانات پیشگیرانه در عسلویه و کنگان شدند. این کارگران نسبت به وضنعیت بشدت غیر بهداشتی خوابگاهها و جمعی بودن آنها ابزار نگرانی شدید کرده و میگویند: “عسلویه به عنوان کانونی کارگری، در معرض خطراست”. به گفته کارگران عسلویه شایعاتی وجود دارد که سه، چهار نفر از کارگران عسلویه مشکوک به بیماری کرونا در بیمارستان، بستری و قرنطینه شده‌اند.

فراخوان به اعتصاب عمومی به کارزاری در مدیای اجتماعی تبدیل شده است. این فراخوان در اعتراض به سیاستهای جنایتکارانه حکومت اسلامی و پنهانکاری ها حکومت اسلامی در مورد اخبار شیوع بیماری هولناک کروما و شانه بالا انداختن در قبال جان مردم در قبال این فاجعه انسانی است. اعتراض این فراخوان به عدم دستور منع رفت و آمد به کشور چین در زمان شیوع بیماری کرونا در آن کشور، وارد شدن ویروس کرونا و پنهان کردن آن و عدم تدارک تجهیزات بهداشتی و درمانی لازم در قبال این بیماری کشنده، جمع آوری ماسکها از داروخانه ها و نایاب شدن ماسک و مواد ضدعفونی کننده در کشور و احتکار آنها اعلام شده است. خطاب این فراخوان به همه کارگران، معلمان، رانندگان کامیون، کارکنان ادارات، دانشجویان و به کل جامعه است. جمهوری اسلامی عامل اصلی خطر فاجعه انسانی کروما در ایران است. اعتصاب عمومی، جلب همبستگی جهانی برای مقابله با این فاجعه، دادخواهی و اعلام خواست محاکمه سران حکومت در قبال این فاجعه انسانی مهمترین راهکارهای مردمی در تقابل با جانیان اسلامی است.

پیش بسوی اعتصابات سراسری
حزب کمونیست کارگری ایران
٣ اسفند ٩٨، ٢٣ فوریه ٢٠٢٠

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *