اطلاعیه خبری 7 بهمن: اعتراضات کارگران پتروشیمی رجال، چادرملوی یزد، آبرسانی سدگاران

– روز ٦ بهمن جمعی از کارگران پتروشیمی رجال واقع در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در اعتراض به اجرا نشدن بخشنامه یکسان سازی حقوق و مزایای اقلیمی دست به تجمع زدند. بدنبال اعتراضات گسترده کارگران پتروشیمی ماهشهر و دیگر پتروشیمی ها در چند سال گذشته، در تیرماه سال ۹۷ مدیران شرکت‌های پتروشیمی با یکدیگر تحت عنوان ساماندهی مزایای اقلیمی و جایگزینی با سایر پرداخت‌های متفرقه ناهماهنگ کنونی و یکسان‌سازی آن نسبت به پرداخت فوق‌العاده‌های بدی آب و هوا، محرومیت از تسهیلات زندگی و صعوبت شرایط محل زندگی توافق کردند که قانون طبقه‌بندی مشاغل را از ۱ مرداد ماه سال گذشته، اجرایی کنند. گفتنی است که این بخشنامه در هرکجا که کارگران فشار آورده اند بخشا اجرایی شده است. اما در پتروشیمی رجال کاری صورت نگرفته است.
کارگران پتروشیمی رجال خواستار دستمزد برابر در مقابل کار یکسال هستند. ضمن اینکه یک موضوع اعتراض آنها سطح نازل دستمزدها و پایین آمدن هر روزه قدرت خریدشان است. عدم پرداخت تعطیل کاری و جمعه کاری، پرداخت پاداش عادلانه تولید و پاداش بهره‌وری نفت و ایجاد تشکل از دیگر خواستهای اعلام شده این کارگران است. کارگران پتروشیمی رجال خواستار برگزاری جلسه ای با حضور مدیریت شده اند تا خواستهای اعتراضی شان را اعلام کنند. مناسبات حاکم بر پتروشیمی ها را سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی تنظیم میکند. زیر فشار اعتراضات کارگران محسن بیرانوند فرماندار ماهشهر قول پیگری خواستهای کارگران را داده است. در برخورد به این اعتراضات محسن بیرانوند فرماندار ماهشهر میگوید:”تمرکز کارگران باید بر افزایش تولید باشد و بهتر است مدیران اهمیت این موضوع را درک کنند، زیرا اعتراضات کارگری خط قرمز ماست و علاوه بر وارد نمودن لطمه به صنعت کشور، امنیت روانی جامعه را نیز دستخوش مشکلات عدیده‌ای می‌کند.”. این گفته ها هراس حکومتیان را از گسترش اعتراضات کارگری و فضای پر تلاطم جامعه به نمایش میگذارد. فرماندار ماهشهر زیر فشار اعتراضات کارگران پتروشیمی رجال قول پیگیری مطالبات آنها را میدهد.
– بعد از چندین روز اعتراض، کارگران بهاوند باراد چادرملوی استان یزد تنها موفق به دریافت دستمزدهای معوقه خود شدند. اما قرارداد آنها تمدید نگردید بدین ترتیب حدود ٣٠٠ کارگر این شرکت درآستانه سال جدید از کار اخراج شدند. به گفته کارگران به دنبال دو روز تجمع اعتراضی در روز ششم بهمن ماه جلسه ای با حضور نمایندگان کارگران و پیمانکار برگزار شد و در آن اعلام شد که شرکت بسته خواهد شد، اما طلبهای کارگران تا برج آخر سال پرداخت خواهد شد.
– روز ششم بهمن ماه کارگران فصلی پروژه آبرسانی سد گاران در اعتراض به عدم پرداخت معوقات مزدی خود بار دیگر مقابل فرمانداری مریوان تجمع کردند.این کارگران حدود یک هفته پیش نیز مقابل استانداری کردستان در شهر سنندج تجمع داشتند.
پیش بسوی تشکیل شوراها
پیش بسوی اعتصابات سراسری
حزب کمونیست کارگری ایران
٧ بهمن ٩٨، ٢٧ ژانویه ٢٠٢٠

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *