yadi mahmodi

یدی محمودی

yadi.mahmodi@gmail.com

اخبار هفتگی از رویدادهای کردستان

yadi mahmodi
تهیه و تنظیم: یدی محمودی:
کشف خط لوله نفت قاچاق در مسیر کردستان عراق به ترکیه
روز ۲۸ فوریه، فرماندگی ارتش ترکیه اعلام کرد که یک خط لوله نفتی قاچاق میان کردستان عراق و ترکیه را کشف کرده. در بیانیه ارتش آمده که این خط لوله قاچاق نفت به طول ۵۰۰ متر بوده و هدف از آن قاچاق نفت عراق به ترکیه بوده، از طرف دیگر سخنگویی دولت عراق اعلام کرده که در این باره تحقیقات خواهند کرده، همچنین در این بیانیه آمده که تنها در سال گذشته ۱۰۶ میلیون بشکه نفت عراق در کردستان ناپدید شده. لازم به یاد آوریست که سالهاست مردم کردستان عراق احزاب ناسیونالیست حاکم را به دزدی و چپاول متهم می کنند، و نفت دزدی یکی از آشکارترین جرائمی هست که نیروهای اتحادیه میهنی و حزب دمکرات به رهبری بارزانی بسیار علنی و با اسکورت نیروهایشان آنرا انجام می دهند.

کشتن زنان همچنان ادامه دارد!!

kord-araq
روز پنج شنبه ۲۷ فوریه جنازه دو خواهر ۱۷ و ۱۵ ساله در نزدیکی شهر سید صادق کردستان عراق در چاله آبی پیدا شد، همچنین در همین روز در شهر اربیل دختری ۱۶ ساله به اسم ایمان با ۱۵ گلوله توسط پدرش به قتل رسید. آخرین خبر در این باره این است که روز یکشنبه دوم مارس، گروه زنان ژیان همراه با تعدادی از مدافعین حقوق زن به شهر سید صادق می روند، با مقامات این شهر ملاقات می کنند، در شهر دست به راهپیمائی اعتراضی می زنند و دست آخر در محل پیدا شدن جنازه شلیر و حلیمه گرد هم می آیند و یاد این قربانیا جهل و ناموس پرستی را با گل باران کردن این محل گرامی می دارند. در طی بیش از دو دهه از حاکمیت احزاب ناسیونالست بر کردستان عراق بیش از ۴۰۰۰ هزار زن به قتل رسیده اند، بدونه اینکه کمترین تلاشی برای جلوگیری از این همه جنایت و وحشیگری از طرف احزاب حاکم صورت گرفته باشد.

۱۵۹ روز بعد از انتخابات در حکومت اقلیم کردستان، تازه مذاکرات جدی بر سر تشکیل دولت شروع می شود
عبدل وهاب علی سخنگوی انجمن رهبری حزب دمکرات اعلام کرده که در هفته آینده مذاکراتشان با اتحادیه میهنی و حزب تغییر به رهبری نوشیروان مصطفی بر سر تشکیل دولت شروع خواهد شد. عبدل وهاب اعلام کرده که دلیل اصلی تشکیل نشدن کابینه دولت بعد از این همه مدت نبودن توافق بر سر وزارت داخلی و وزارت پیشمرگ بوده است، او در این باره گفت که حزب دمکرات اینبار پیام مهمی دارد برای از سر گیری دور جدید مذاکرات و توافق بر سر تشکیل دولت. جنگ قدرت در کردستان عراق به قدمت تاریخ احزاب ناسیونالیست می باشد، اینها بارها به روی هم اسلحه کشیده اند، برای تضعیف رقیب به پابوسی ارتجاعی ترین دولتها پناه برده اند، اما هیچگاه اینچنین در میان نفرت و بیزاری مردم از طرفی و اختلافات جدی میان خودشان روبرو نبوده اند. لازم به یاد آوریست که در انتخابات ماه سپتامبر سال گذشته برای اولین بار اتحادیه میهنی به حزب سوم تقلیل پیدا کرد و حزب تازه تاسیس گوران به حزب دوم ارتقا پیدا کرد.
دستگیری یکی از فعالان حقوق بشر!
بر اساس خبرهای منتشر شده، روز دو شنبه سوم ماه مارس یکی از فعالان حقوق بشر در کردستان به اسم شوان صابر مصطفی دستگیر شد. این دستگیری فورا با نامه اعتراضی دهها نفر از فعالان حقوق بشر و نهادهای مدنی مواجه شد و آنها خواهان آزادی فوری شوان صابر مصطفی شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *