keywan javid

کیوان جاوید

keyvan.javid1@gmail.com

“ژورنال” پاسخ به یک نیاز اساسی

keywan javid
مصاحبه با کیوان جاوید
نشریه روزانه ژورنال سومین هفته انتشار خود را پشت سر گذاشت. با کیوان جاوید یکی از سردبیران و هماهنگ کننده این نشریه سوالاتی را طرح کرده و درباره این نشریه، اهداف و نحوه کار آن پرسیده ایم. با تشکر از کیوان جاوید و با آرزوی موفقیت برای ژورنال.
انترناسیونال: چرا ژورنال منتشر شد؟ این نشریه قرار است به چه نیازی پاسخ گوید؟

كیوان جاوید: ژورنال منتشر میشود برای اینكه به نیاز اساسی در این دوره و زمانه بخصوص با ابزار و شیوه جدید پاسخ بگوید. میدانید كه حالا دوره سرعت در انتقال اخبار و نظر است. دوره مدیا و رسانه های فوق سریع كه هر ثانیه هزاران خبر رد و بدل می شود و با همین سرعت ذهن و عمل انسانها را تحت تاثیر خود قرار میدهد. در این زمانه نمی شود فقط به نشریه ای كه با ریتم هفتگی یا ماهانه و فصلی منتشر می شود بسنده كرد. آنها هم البته جای ویژه خودشان را دارند.
بنظر ما در این عصر و با این درجه از رشد تكنولوژی در انتقال اخبار دیگر نمی شود به مردم نمی توان گفت که جواب حرفها و اقدامات ضد بشری امروز بورژوا و سیاستمدار و حاکمین سرمایه دار را هفته آینده می دهم. این پاسخ را باید همین امروز گفت و اقدامات ضد انسانی این حاکمین جهان را بطور دائمی افشا کرد. مردم باید بیان انسانی و سوسیالیستی وقایع را از زبان ما بشنوند.
وقتی به سرعت انتقال اخبار و نظر نگاه می كنیم، واقعا خیره كننده است. عصر انحصار دولت ها و رسانه های دولتی و بورژوائی بر رسانه ها پایان یافته است. مردم از طرق گوناگون نسبت به رویدادهای سیاسی و اجتماعی واكنش نشان میدهند و عموم این واكنش ها هم كوتاه و سریع است. هدف ما هم همین است با سرعت و كوتاه و البته عمیق با ابزار های موجود به جنگ بورژوازی برویم.

انترناسیونال: چه چهارچوب و یا محدودیت هایی برای مطالب ژورنال وجود دارد؟

كیوان جاوید: نوشته باید كوتاه باشد. ۲۵۰ تا حداكثر ۳۵۰ كلمه. باید روی یك موضوع تمركز كند. در ژورنال ما حكم خودمان را نسبت به یك خبر یا رویداد می دهیم. وارد شكافتن موضوع در ابعاد چندگانه نمی شویم. فراخوان به عمل اعتراضی یا تظاهرات نمی دهیم. مقاله نمی نویسم و اطلاعیه صادر نمی كنیم. این محدودیت های زیادی به ما تحمیل می كند. مجبورمان می كند بعضی مطالب را درج نكنیم. بعضا بهترین مطالب دریافتی به این دلیل كه طولانی است را نمی توانیم منتشر كنیم. من فكر می كنم باید در این زمینه بیشتر كار كنیم تا با راه و رسم كوتاه نویسی (كامنت نویسی) خوب آشنا بشویم. این ماشین جدیدی است كه رانندگی با آن خیلی راحت نیست. مثل ماشین مسابقه می ماند. وقتی سوار می شوی باید در زمان كوتاه با سرعت و دقت برانی در غیر این صورت تصادف می كنی یا چپه می شوی.

انترناسیونال: تقریبا تمام مطالب ژورنال به مسائل ایران مربوط است. آیا این یک سیاست کلی و یا الویت ژورنال است؟

كیوان جاوید: به نظر من مشاهده درستی است. ما تازه وارد این عرصه شده ایم و طبیعا باید بتوانیم همه جانبه تر و جهانی تر اظهار نظر كنیم. اما موضوع كار ما، هم بعنوان فعالین یك حزب و یك جنبش معین عموما ایران است. و طبیعی است بیشترین تمركز ما در مورد مسائل ایران و منطقه باشد. اما این یك سیاست نیست. بطور مثال طی همین هفته ما سه نوشته در باره تحولات اوكراین داشتیم.
انترناسیونال: آیا انتشار ژورنال یک ایده و كار شخصی است؟

كیوان جاوید: خیر. ژورنال نه یك ایده شخصی است و نه به تنهائی امورش می گذرد. در بالاترین سطح رهبری حزب تصمیم گرفته شد كه یك نشریه روزانه داشته باشیم كه به نیاز های فوری جامعه جواب بدهد. این طرح در هیئت اجرائی حزب كلید خورد و جمعی از كادرهای مركزی حزب مسئول پیشبرد این كارند. ژورنال چهار كادر اصلی دارد كه سردبیران روز نشریه هستنند. این رفقا عبارتند از بهرام سروش و سیامك بهاری و رضا مرادی و من.

انترناسیونال: ژورنال از چه طرقی و در چه مقیاسی منتشر میشود؟

كیوان جاوید: این كودك زیبا تازه بدنیا آمده است. حالا حالا ها نیاز به تر و خشك شدن دارد. نمی تواند خیلی راه دور برود. داریم تلاش می كنیم روی پایش بایستد. با این وجود خیلی اشتها دارد. می خواهد فورا بزرگ بشود و در دوی مارتون شركت كند. همین روز اولی كه بدنیا گفت می خواهم دونده بشوم. به این دلیل فورا ما بلاگ ژورنال را راه انداختیم. فیس بوك درست كردیم و همین چند روز پیش سایت ویژه ژورنال راه افتاد. روزنه هم یك سایت بسیار معتبر و مهمی است و به “ژورنال” كمك می كند كه وسیعا در دسترس عموم قرار بگیرد.
در دو هفته گذشته “آماری” كه روی بلاگ ژورنال مشاهده می شود. نزدیك به ۵۰۰۰ نفر است. البته جواب دادن به این بخش از سئوال شما در تخصص من نیست. مسئول این كارها رضا مرادی است. بیلان رشد و استقبال از ژورنال و آمار بازدیدكنندگان آن در آینده نزدیک به دقت اعلام خواهد شد.

انترناسیونال: تاکنون چه استقبالی از ژورنال شده است؟

كیوان جاوید: بنظر من هم در صفوف حزب كمونیست كارگری و هم در بیرون از حزب از ژورنال استقبال كردند. تعداد زیادی نامه های دلگرم كننده دریافت كردیم. تعداد زیادی از ایران در فیس بوك ژورنال را پخش می كنند و پیام خسته نباشید می دهند. اما ما می خواهیم یكی از اصلی ترین ها باشیم با این حساب هنوز كار زیادی داریم كه انجام بدهیم.

انترناسیونال: چگونه می شود با ژورنال همکاری کرد؟

كیوان جاوید: خیلی ساده است. قلم بدست بگیرید و برای ژورنال بنویسید. در فیس با ما همكاری كنید. بلاگ ژورنال را به دیگران معرفی كنید و نوشته های روی بلاگ را پخش كنید. تمام ایمیل آدرسها و راه های ارتباطی در نشریه ژورنال و در بلاگ و فیس بوك ما قید شده است. تماس بگیرید!
http://journalruzaneh.wordpress.com/
بلاگ ژورنال
Journal.ruzaneh@gmail.com
ایمیل ژورنال
فیس بوك: ژورنال روزانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *