نگاه هفته.اخبار شهرهای مختلف کردستان

هفته نهم(۲۰۱۴)
نسان نودینیان

حکم اعدام آنها قطعی شده است
خانواده علی افشاری و حبیب افشاری، دو زندانی سیاسی میگویند، حکم اعدام آنها قطعی شده است.
رشید افشاری، برادر این دو زندانی سیاسی به زمانه گفت: “روز ۲۶ بهمنماه خواهرم به ملاقات برادرانم رفته بود و مطلع شد که حکم اعدام آنان قطعی شده است.” به گفته رشید افشاری این دو زندانی چند ماه پیش طی نامهای از مقامهای قضایی درخواست دادرسی دوباره کرده بودند. پیشتر گفته میشد که حکم اعدام این دو برادر لغو شده است. طبق خبرهای منتشر شده، دو سال پیش حبیب افشاری و علی افشاری به اتهام محاربه و عضویت در یک حزب کُردی به اعدام محکوم شدند. دو برادر دیگر آنان به نامهای جعفر افشاری و ولی افشاری به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به پنج سال زندان محکوم شدهاند. بهگفته رشید افشاری برای آزادی جعفر و ولی افشاری وثیقه ۵۰۰ میلیونی برای هر کدام تعیین کردهاند. وی میگوید، آنها به دلیل مشکلات مالی قادر به تهیه این وثیقه نیستند. این چهار زندانی سیاسی هماکنون در زندان مرکزی ارومیه نگهداری میشوند.رادیو زمانه

خبر تکمیلی از وضعیت حسن رسول نژاد عضو کمیته هماهنگی
به گزارش رسیده حسن رسول نژاد که در روز۳۰/۱۱/۹۲ در اطراف شهر بوکان در محل کارش به وسیله چند نفر لباس شخصی ناشناس بازداشت و به جای نامعلومی انتقال داده شده بود اکنون با پیگیری اعضای خانواده مشخص شد که نامبرده به وسیله نیروهای ادارهاطلاعات شهر بوکان بازداشت و در ان اداره به سرمی برد. سال گذشته نامبرده بعد از شرکت در مجمع عمومی در ۲6 خرداد ۹۱ از طرف اداره اطلاعات بصورت تلفنی احضار شد اما از حضور در اداره مذکور خودداری نمود و حال به اتهام حضور در مجمع یک سال گذشته و سرپیچی از حضور در اداره اطلاعات وی راباز داشت نمودند. کمیته هماهنگی ضمن محکوم کردن بازداشت این عضو خود خواهان منع تعقیب و باز داشت کلیه کارگران و فعالین کارگری می باشد. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری
باهدف اتحادوکارمشترک وشادی عمومی
روز جمعه ۲/۱۲/۹۲ جمع کثیری از اهالی روستاهای تفین ، پالنگان ،وٌزیر ، سًریز ، گواز ، سرخه توت(سووره توو) ، ژنین ، بیساران ، چشمیدر، بوریدر، هشمیز و سرهویه در روستای تفین از توابع کامیاران مراسم سال نو و عید نوروز را برگزار کردند. هرساله کارگران وزحمتکشان ودهقانان و اهالی روستاهای مذکور در اواخر سال باهدف اتحادوکارمشترک وشادی عمومی وجمعی بین روستاهای اطرافشان اقدام به برگزاری اینجشن ومراسم می نمایند. در خلال رقص وشادی وپذیرایی نیز جمع هایی با بحثهایی پیرامون مشکلات روستاها وروستانشینان برپا می شود که امسال با حضورجمعی از فعالین کارگری واعضای کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری ،بحثهایی پیرامون مسائل جنبش کارگری و مسأله ی سرکوب کارگران معترض وفعالین کارگری دربند ومسأله ی تعیین دستمزد نیز ارائه شد. در ادامه ی مباحث بر ضرورت توجه به نیروی زنان در جنبش های حق طلبانه و همچنین ضرورت امر تشکل یابی وایجاد تشکلهای مستقل وحفظ اتحاد بین آنها با عنوان راه نجات وراه رهایی طبقه ی کارگر تأکید شد که بااستقبال حاضرین مواجه گردید. مراسم با رقص جمعیِ (بامضمون اتحاد)حاضرین به دور آتش بزرگ وتبریک دوباره ی سال نو به یکدیگر پایان یافت. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

مرگ یک کارگر در کارخانه سیمان غرب کرمانشاه
شنبه ۲۴ بهمن: یکی از کارگران شرکت پیمان کاری کارخانه سیمان کرمانشاه به نام علیرضا کاووسی، متاهل و پدر دو فرزند، هنگام تعمیرات سالیانه، به داخل آسیاب سقوط کرده و به طرز دل خراشی جان خود را از دست می دهد. بر اساس گفته همکاران علیرضا کاووسی، سال گذشته نیز این تعمیرات به وی محول می شود، اما او به دلیل ناامن بودن این اقدام، از انجام آن خوداری کرده و گفته بود که این کار باید با دستگاه صورت گیرد که ممانعت او باعث می شود که تمیز کردن جداره ها با دستگاه انجام گیرد.اما متاسفانه امسال با تهدید اخراج و جریمه، او ناچار می شود که این کار را انجام دهد. لازم به ذکر است که بازرس و نماینده اداره کار و تامین اجتماعی کرمانشاه رای صادره را اینگونه اعلام نموده اند: ۲۰ درصد پیمانکار ، ۳۰ درصد کارخانه سیمان و 5۰ در صد کارگر جان باخته را مقصر دانسته اند. اما این رای مورد اعتراض کارگران همکار او قرار گرفته و در نهایت رای صادره را به شورای حل اختلاف اداره کار برای تجدید نظر ارجاع داده اند. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری جان باختن علیرضا کاووسی کارگر کارخانه سیمان کرمانشاه را به خانواده و همکاران وی تسلیت گفته و داشتن محیط ایمن در محل کار برای کارگران را حق طبیعی آنها می داند. مرگ روزانه حداقل پنج نفر کارگر در محیط کار فاجعه ای انسانی برای کارگران ایران است که باید متحدانه و از هر طریق ممکن از تداوم آن جلوگیری کرد. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

ناپدید شدن حسن رسول نژاد از اعضای کمیته هماهنگی
به گزارش رسیده روز چهارشنبه ۳۰/۱۱/۹۲ حسن رسول نژاد فعال کارگری وعضوکمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری از محل کار خود در یکی از محلات شهر بوکان توسط چند نفر لباس شخصی ربوده شد و تا به الان نیز خبری از وی در دست نیست. لازم به ذکر است که این فعال کارگری سال گذشته از طرف اداره اطلاعات شهر بوکان به وسیله تلفن احضار شده بود.
کمیته هماهنگی برای کمک بع ایجاد تشکل های کارگری۱ اسفند ۱۳۹۲

به علت گازگرفتگی جانش را از دست داد
۲اسفند: زن جوان “یادگار” ٢٣ سالە و ساکن شهرستان پیرانشهر در استان آذربایجانغربی بە علت گازگرفتگی جانش را از دست داد. یادگار دختر امین کە ساکن شهرستان سردشت بودە است، یکشنبە شب و بە علت گاز گرفتگی در منزل مسکونی خود واقع در پیرانشهر جانش را از دست دادە است.

دریافت وجه نقد از دانشآموزان
اداره آموزش و پرورش شهر پیرانشهر در بخشنامهای به مدیران مدارس هشدار داده، اگر طبق قبضهای دریافت کرده، وجه نقد از دانشآموزان دریافت ننمایند و به حساب آموزشگاه واریز نکنند، شخص مدیر آموزشگاه باید این مقدار وجه نقد را به حساب آموزشگاه واریز نماید. اداره آموزش و پرورش در این بخشنامه به مدیران مدارس اعلام کرده است: “در راستای دریافت وجه نقد از دانشآموزان و همچنین تهیه قبوض اقدامی انجام ندادهاند به همین دلیل باید در اسرع وقت در این ارتباط اقدام نمایند”.

در مقابل شهرداری اشنویه اعتصاب کردند
چهارم اسفندماه تاکسیداران شهر اشنویه به نشانهی اعتراض و نارضایتی به “افزایش عوارض، کمی نرخ کرایه تاکسی و گران بودن قیمت گاز CNG”، در مقابل شهرداری این شهر اعتصاب کردند. یکی از رانندگان تاکسی: جایگاه گاز “سی.ان.جی” علاوه بر اینکه روزانه با مشکل مواجه است، هر روز نیز شاهد افزایش نرخ چنین گازی در سطح شهر و جایگاههای آن هستیم. هماکنون نرخ هر متر مکعب گاز سی.ان.جی، بیش از ٣١٠ تومان میباشد و احتمالا طی هفتههای آینده به از مرز ٣٥٠ تومان فراتر رود. “مسئولان شهرداری وعده تحقق خواستههای رانندگان را دادند و تجمع اعتراضی پایان یافت، اما رانندگان تاکسی نسبت به این وعده شهرداری خوشبین نیستند”. رانندگان تاکسی به مسئولان شهرداری اشنویه گفتهاند که در صورت عدم تحقق خواستههایشان، در مقابل درب شهرداری، دست به اعتصاب گسترده خواهند زد.

افزایش نرخ کرایه تاکسی
در شهر سقز نرخ کرایهی تاکسی به میزان ١٧درصد افزایش یافته است. این افزایش بنابه دستور تاکسیرانی سقز و از، پنجم اسفندماه اعمال میشود

بازداشت و بە مکان نامعلومی
نیروهای اطلاعاتی حکومت اسلامی ایران تعدادی از شهروندان ساکن روانسر را بە اتهام عضویت و همکاری با احزاب کُرد اپوزسیون حکومت اسلامی ایران بازداشت و بە مکان نامعلومی منتقل کردند. بازداشت شدگان؛ آرام سلیمانی ٢٤ سالە فرزند سلیم، مهدی ویسی ٣٠ سالە فرزند حیدر و همچنین شاهرخ و شاپور( برادر) فرزند سعید اعلام شده.

اقدام به خودکشی
محمد غلام رضایی فرزند علی و ساکن روستای “توریور” از توابع منطقه ژاورود سنندج به دلیل آنچه “اختلافات خانوادگی” خوانده میشود اقدام به خودکشی کرد. این جوان بیست ساله روز جمعه دوم اسفندماه اقدام به خودکشی نمود و هنگام انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد.

کنترل شهر
نیروهای سپاه پاسداران در شهر اشنویه و روستاهای حومه با سلاحهای سنگین مستقر شده و با افزایش اماکن ایست و بازرسی، رفت و آمد مردم را شدیدا کنترل میکنند. گفته میشود که شمار زیادی از نیروهای امنیتی با لباس شخصی در سطح شهر و کوچهها پخش شده و شهروندان را بازرسی میکنند که باعث نگرانی و اعتراض مردم شده است.

ضرب و شتم و دستگیری کولبران
یکم اسفندماه: یک کولبر به نام “رجب شیخانی” از سوی نیروهای نظامی حکومت اسلامی ایران ضمن بیحرمتی بازداشت و مورد ضرب و شتم قرار گرفت. پیشتر نیز سه کولبر ساکن شهر پاوه به نامهای زکریا محمدی، دیدار قادری و لقمان نازی از سوی نیروهای نظامی حکومت اسلامی ایران بازداشت شده بودند و دستگاه قضایی حکومت در شهرستان پاوه برای آزادی این سه کولبر درخواست تودیع وثیقه ٩٠٠ میلیون تومانی کرده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *