كارگران پتروشيمی های ماهشهر

سه ماه از توافق مدیریت پتروشیمی های ماهشهر و مقامات دولتی با کارگران اعتصابی این پتروشیمی ها مبنی بر عقد قرارداد مستقیم با کارگران از اول مرداد امسال میگذرد و هنوز خبری از اجرای این توافقنامه نیست. طبق گزارشی که اتحادیه آزاد کارگران ایران منتشر کرده است، مدیریت پتروشیمی بندر امام و نماینده فرماندار ماهشهر در نشستی با نمایندگان کارگران، تا اول مهرماه برای اجرای توافقنامه مهلت خواسته اند و قول داده اند که در این دو ماه ماهیانه چهل ساعت بصورت اضافه کاری به کارگران پرداخت خواهد شد. طبق این گزارش، نمایندگان پتروشیمی بندر امام تصمیم به پذیرش یا عدم پذیرش پیشنهاد مدیریت و فرمانداری را به درست به تصمیم جمعی کارگران همه شرکت های پیمانکاری واگذار کرده اند.
روشن است که مدیریت و مقامات میخواهند وقت بخرند و در صورتی که بتوانند از اجرای تعهدات خود در نشست مشترک با نمایندگان کارگران اعتصابی در روز ٣٠ فروردین شانه خالی کنند. چهل ساعت اضافه کاری نیز پاسخ خواست کارگران برای افزایش دستمزد نیست. تحمیل کار بیشتر به کارگران است و در شرایطی که کارگران از نظر اقتصادی بشدت تحت فشار هستند طرح این مساله توسط مدیریت و نماینده فرماندار به منظور ایجاد تفرقه در صفوف کارگران است و باید از جانب کارگران پیشرو و نمایندگان کارگران افشا شود.
اتحاد کارگران چندین پتروشیمی و اعتصاب همزمان و یکپارچه حدود ده هزار کارگر در فروردین ماه، برگزاری مجمع عمومی و نشست نمایندگان کارخانه های مختلف و تصمیمات متحدانه کارگران پتروشیمی ها، تظاهرات هرروزه همزمان با اعتصاب، شرکت خانواده های کارگران در تجمعات اعتراضی و پافشاری و هوشیاری نمایندگان کارگران در مذاکره با مدیریت و مقامات دولتی، رمز موفقیت کارگران در تحمیل این توافقنامه کتبی مبنی بر خلع ید از شرکت های پیمانکاری و گرفتن امتیازاتی از مدیریت و دولت بود. کارگران میتوانند با اتکا بر همین نقاط قدرت خود، بار دیگر با قدرت جلو بیایند و بر اجرای فوری و بدون تاخیر خواست خود پافشاری کنند و جلو تفرقه در صفوف خود را نیز بگیرند. خواست خلع ید از شرکت های پیمانکاری و عقد قرارداد مستقیم کارگران با کارفرمایان و دولت خواست سراسری کارگران است و میتواند با استقبال گسترده کارگران در مراکز صنعتی بزرگ و کلیدی کشور مواجه شود.
حزب کمونیست کارگری از خواست بحق کارگران پتروشیمی های ماهشهر قاطعانه حمایت میکند و کارگران در سراسر کشور را به حمایت از خواست و اعتراض آنها فرامیخواند.
حزب کمونیست کارگری ایران
٤ مرداد ١٣٩٠، ٢٦ ژوئیه ٢٠١١

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *