اعتراض کارگران حمل‌ و نقل خلیج و آخرین خبرها از هپکو و آذر آب در اراک

اطلاعیه خبری: 

اعتراض کارگران قراردادی حمل‌ونقل خلیج

امروز چهارشنبه (۱۰ مهر ماه) کارگران قراردادی حمل و نقل خلیج در اعتراض به تبدیل قراردادهای کاری خود از قرارداد مستقیم بصورت پیمانی و اخراج‌ها، و نیز در اعتراض به تاخیر پرداخت و کسر حقوق و دستمزدها هایشان در مقابل شرکت تجمع اعتراضی برپا کردند. این کارگران از مرداد ماه تا کنون بطور متوالی در این رابطه دست به اعتراض و تجمع زده اند و از جمله روز گذشته نهم مهرماه نیز در مقابل ساختمان فرمانداری اسلامشهر تجمع داشتند. بنا بر خبرها مدیریت بخش خصوصی حمل‌ونقل خلیج که اخیرا این شرکت را خریداری کرده است، دستور پیمانی شدن حدود ۱۰۰ نفر از کارگران این شرکت که دارای حداقل ۵ سال و حداکثر ۲۳ سال سابقه کاری هستند را صادر کرده است و در ادامه دستور کارگران تا تعیین تکلیف اجازه ورود به محل کار خود را ندارند. به گفته کارگران مطابق این دستورالعمل همه آنها که پیش از این به صورت قرارداد مستقیم در بخش‌های خدماتی، فضای سبز، اداری، ناوگان و سایر بخش‌ها با عناوین شغلی راننده، آبدارچی، نظافتچی، برنامه‌ریز و…در  شرکت حمل‌ونقل خلیج مشغول کار بوده‌اند باید تحت مسئولیت یک یا چند شرکت پیمانکاری تبدیل وضعیت شوند. کارگران در برابر این تعرض آشکار به زندگی ومعیشتشان ایساده اند.

بنا بر خبرها به دنبال اجتماع روز گذشته کارگران، شورای تامین فرمانداری شهرستان اسلامشهر تشکیل جلسه داد و طبق مصوبات این جلسه قرار شد همه کارگرانی که قرار بود از ابتدای شهریور ماه تبدیل وضعیت شوند به کار سابق خود بازگردند. در این جلسه همچنین مقرر شد کارفرما با همه کارگران راننده و واحد فنی قراردادهای یکساله و با کارگران واحد اداری و خدماتی قراردادهای سه ماهه امضا کند. اما کارگران بر این تعهدات اعتماد نداشته و با استناد به اینکه مالک جدید طبق تعهدنامه‌ای که به سازمان خصوصی‌سازی در زمان واگذاری داده، حق اخراج هیچ نیرویی را تا ۵ سال آینده ندارد میگویند با وجود این تعهد حقوق کارگران توسط مدیریت زیر پا گذاشته شده و از مرداد ماه سال جاری تمامی قراردادهای کارگران لغو شده و قرار است به قراردادهای پیمانی تبدیل شود.

علاوه بر موضوع پیمانی شدن قراردادهای کاری و عدم داشتن امنیت شغلی، این کارگران  دست‌کم چندین ماه دستمزد خود را طلب دارند  که از زمان مالکیت مالک قبلی پرداخت آن به تاخیر افتاده است. اعتراضات کارگران قراردادی حمل‌ونقل خلیج ادامه دارد.

پایان اولتیماتوم ده روز کارگران آذر آب

بیست روز از اعتراضات کارگران آذر آب میگذرد و علیرغم اینکه دولت خواستار فرصتی ده روزه از کارگران برای رسیدگی به خواستهایشان شده بود، هنوز خبری از تعیین تکلیف وضعیت سهامداری شرکت نشده است. به گفته کارگران نه تنها وعده های مسئولان متحقق نشده است، بلکه بانک کشاورزی، به عنوان یکی از سهامداران عمده که قرار بود بلوک ۲۶.۱۷ درصدی خود را در روز هفتم مهر ماه در بورس عرضه کند، از عرضه سهام خود منصرف شد و کارخانه در بازار رقابت و دزدی رانت خواران بلاتکلیف مانده است.

اعتراض کارگران آذرآب به نداشتن امنیت شغلی بخاطر دزدی های پشت پرده و چوب حراج زدن به روی سهام این کارخانه،  تعویق پرداخت دستمزدها و به خاطر از دست دادن کار و به خطر افتادن زندگی و معاششان است. زمزمه های شروع اعتصاب و اعتراض در آذرآب اراک بالا گرفته و کارگران بر روی خواستهایشان تاکید دارند. در کارخانه آذرب حدود هزار و ششصد کارگر به کار اشتغال دارند.

تغییر مدیریت پاسخ کارگران هپکو نیست

شرکت هپکو کارخانه ای که در چنگ دزدی های پشت پرده به بحران کشیده است، بعد از اعتراضات بسیار کارگران این کارخانه مالکیتش به فرد جدیدی سپرده شد. فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد امروز دهم مهرماه ضمن اعلام این خبر از حل شدن “همه مشکلات هپکو” سخن گفت. او با استناد به تصمیم امروز جلسه دولت مبنی بر ارائه سهام این شرکت در آینده نزدیک به قیمت نزدیک به چهل هزار میلیارد تومان به عنوان یک اکازیون نسبت به استقبال از خرید این سهام ابراز امیدواری کرد. بدین ترتیب بار دیگر سهام این شرکت قرار است به حراج گذاشته شود و دزدی برود و دزدی دیگر جایگزین او شود. کارگران در اعتراضاتشان اعلام کرده اند که امر آنها جایگزینی مدیری دزد به جای مدیران قبلی نیست. آنها خواستار پایان دادن به این دزدی ها تحت عنوان خصوصی سازی و به خطر انداخته شدن امنیت شغلی شان هستند. کارگران هپکو خواستار پرداخت فوری طلبهایشان هستند. نه خصوصی، نه دولتی هیچکدام پاسخ کارگران هپکو نیست. گفتنی که در جریان اعتراضات کارگران هپکو در شهریور ماه بیست و هشت نفر دستگیر شده بودند که زیر فشار اعتراضات کارگران و همبستگی ها همگی با قید وثیقه آزاد شدند. بعد ازآن نیز هشت کارگر دیگر احضار شده بودند که بنا بر خبر ها بعد از  معرفی خود در  نهم مهرماه با قرار وثیقه آزاد شدند. کارگران هپکو خواستار توقف این احضارها و بسته شدن تمامی پرونده های امنیتی تشکیل شدن هستند. در کارخانه هپکو هزار و چهارصد کارگر به کار اشتغال داشتند که این تعداد در چند سال اخیر به نهصد نفر کاهش یافته است.

کارگران هپکو تنها با قدرت اعمال اراده مستقیم خود و شوراهایشان و با ادامه اعتراضاتشان میتوانند به این بساط رانت خواری و دزدی  خاتمه دهند.

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۰  مهر  ٩٨،  ٢ اکتبر  ٢٠١٩

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *