soriye1

کشتار مردم سوریه باید فورا متوقف شود! برکناری فوری رژیم اسد کلید حل فاجعه سوریه است!

soriye1
هفته گذشته در رابطه با مساله سوریه دو خبر در رسانه ها منعکس شد: بی نتیجه ماندن مذاکرات ژنو-۲ و ریختن بمبهای بشکه ای بر سر مردم حلب بوسیله رژیم اسد. مردم سوریه هر روز دارند بهای تداوم وضعیت سیاسی حاضر در سوریه را با جان و هستیشان میپردازند. رژیم بشار اسد از همان آغاز خیزش مردم سوریه از هوا و زمین مردم را درهم کوبیده است و در این جنایت از حمایتهای بیدریغ جمهوری اسلامی و دولت روسیه برخوردار بوده است.
بر زمینه بخون کشیده شدن انقلاب بوسیله رژیم اسد و حامیانش، نیروها و دولتهای ارتجاعی دیگر منطقه، ترکیه و عربستان سعودی و نیروهای فوق ارتجاعی اسلامی (جبهه النصره و القاعده و نیروهای سلفی و داعش و ارتش آزاد و غیره) که مستقیم و یا غیر مستقیم از جانب دولتهای مخالف اسد حمایت میشوند میدانی برای عرض اندام و قدرتنمائی یافته اند. از سوی دیگر شاخه دیگر نیروهای اسلامی (حزب الله و نظامیان مستقیما وابسته به جمهوری اسلامی نظیر سپاه قدس و پاسداران و غیره) به حمایت از اسد وارد میدان شده و در کنار ارتش سوریه به کشتار مردم مشغولند. نتیجه سرکوب وحشیانه مردم انقلابی سوریه و کشاکش بین این نیروهای ارتجاعی تا کنون بیش از صد و بیست هزار کشته، میلیونها مجروح و آواره جنگی، و جامعه ای تماما در هم کوبیده شده است.
وضعیت امروز سوریه، بر خلاف تراژدی رواندا و یا یوگسلاوی، ناشی از دامن زدن به تفاوتهای قومی و مذهبی توده مردم و بجان هم انداختن بخشهای مختلف جامعه با اتکا به این تعصبات ارتجاعی نیست، بلکه نتیجه مستقیم سرکوب وحشیانه مردم سوریه بوسیله رژیم اسد با برخورداری از حمایت بیدریغ جمهوری اسلامی و دولت روسیه است. بر چنین زمینه ای و در این فضا و شرایط است که نیروهای اسلامی صادراتی امکان یافته اند له و یا علیه رژیم اسد وارد میدان شده وتراژدی امروز سوریه را بیافرینند. حل بحران سوریه و خاتمه بخشیدن به کشتار وحشیانه مردم، بدون برکناری فوری اسد و کل حکومت بعث سوریه ممکن نیست.
نشست ژنو-۲ ادعا میکرد خواهان حل دیپلماتیک بحران سوریه و پایان بخشیدن به کشتار و خانه خرابی مردم است، اما در پس این ظاهر انساندوستانه هر یک از طرفین بدنبال تحقق اهداف و سیاستهای ارتجاعی و ضدمردمی خود بود: دولت آمریکا و متحدین غربی اش با هدف حفظ رژیم فعلی منهای اسد، روسیه با سیاست به سازش کشاندن نیروهای مخالف با رژیم اسد، نیروهای مخالف با خواست برکناری اسد و تلاش برای دست بالا پیدا کردن در دولت انتقالی جانشین اسد، و نمایندگان رژیم سوریه با هدف ابقای اسد در حکومت، بر سر میز مذاکره نشستند و در نهایت به هیچ نتیجه ای نرسیدند. رژیم اسد همچنان بر سر کار است و آنچه همچنان ادامه دارد کشتار وحشیانه مردم سوریه بوسیله رژیم اسد و نیروهای اسلامی مخالف و موافق اوست.
باید به این کشتار فورا و بیقید و شرط خاتمه داده شود اما دولتها و نیروهای حاضر در اجلاس ژنو حل کننده مساله سوریه نیستند بلکه خود بخشی از صورت مساله اند. برای برون رفت از این وضعیت باید مردم آزادیخواه دنیا به حمایت از مردم سوریه برخیزند. پایان بخشیدن به فاجعه انسانی ای که در سوریه در جریان است تنها با تحقق خواستهای زیر امکان پذیر است:
۱- برکناری فوری اسد و حکومت بعث سوریه. این کلید حل فاجعه سوریه است. تا زمانی که اسد بر سر کار است حل بحران سوریه ممکن نیست.
۲- خلع سلاح فوری همه دارودسته های تروریستی و اسلامی که با لوای مخالفت با اسد به جنگ با یکدیگر، کشتار مردم و اجرای قوانین فوق ارتجاعی اسلامی در مناطق تحت نفوذ خود مشغولند.
٣- ایجاد شرایط و فضای سیاسی مناسب برای فعالیت نیروها و احزاب مختلف سیاسی طی یک دوره معین و برگزاری انتخابات. مردم سوریه باید بتوانند بدور از جنگ و کشتار و آوارگی در یک انتخابات آزاد دولت جانشین رژیم اسد را تعیین کنند.
حزب کمونیست کارگری از مردم شریف جهان و از همه نیروها و احزاب آزادیخواه و انساندوست میخواهد که دولتها، سازمان ملل و دیگر نهادهای بین المللی ذیربط را برای تحقق فوری خواستهای فوق تحت فشار قرار دهند.
حزب کمونیست کارگری ایران
۱۷ بهمن ۱۹۹۲، ٥ ژانویه ۲۰۱۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *