چهارمین روز اعتراضات کارگران پالایشگاه نفت آبادان جمهوری اسلامی مسئول انفجار و کشته و مجروح شدن ٣٠ کارگر پالایشگاه آبادان است

بنا به خبری که “اتحادیه مستقل کارگران خوزستان” منتشر کرده است، صدها نفر از كارگران پالایشگاه نفت آبادان چندین روز است در اعتصاب و اعتراض به سر میبرند. طبق این خبر روز سوم اردیبشهت ماه اعتصاب وارد چهارمین روز خود شده است.
صدها نفر از کارگران شاغل و اخراجی شرکت نفت روز سه شنبه در مقابل درب اصلی پالایشگاه آبادان دست به تجمع اعتراضی زدند. اعتراض کارگران روز پنجشنبه ٢٩ اردیبهشت شروع شد. در این روز حدود ۵٠٠ نفر از کارگران شاغل شرکت نفت و بسیاری از کارگران اخراجی در کنار اروند تجمع کرده و با سر دادن شعار، به کلیه کارگران برای مبارزه در جهت کسب حقوق و مطالبات حقه خود فراخوان اتحاد دادند و علیه اخراج همکاران خود از سوی شرکت اعتراض کردند. در این تجمع و تجمع روز شنبه ٣١ اردیبهشت مزدوران رژیم به کارگران حمله کردند که موجب زخمی شدن تعدادی از کارگران شد. کارگران با سر دادن شعار “کارگر کارگر اتحاد اتحاد” و “مرگ بر استثمار” تصمیم گرفتند که روز سه شنبه ٣ خرداد در مقابل پالایشگاه نفت دست به تجمع بزنند. تجمع اعتراضی کارگران در روز سه شنبه با سفر احمدی نژاد که برای افتتاح یکی از قسمت های پالایشگاه آبادان به این شهر سفر کرده بود و انفجار در پالایشگاه مصادف شد.
همزمان با حضور احمدی نژاد انفجاری در پالایشگاه رخ داد که بر اثر آن و به گزارش رسانه های رژیم بیش از ٢٥ نفر از کارکنان پالایشگاه زخمی و حداقل سه نفر جان باخته اند و حال تعدادی از مجروحین نیز وخیم است. در این هنگام کارگران با سر دادن شعار “احمدی حیا کن وزارت را رها کن”، “کارگر بیدار است از استثمار بیزار است” و “کارگر کارگر اتحاد اتحاد” اقدام به پرتاب اشیا به سوی اتومبیل احمدی نژاد کردند و با هو کردن او را بدرقه کردند که موجب درگیری نیروهای سرکوب با کارگران شد. حمید رضا کاتوزیان در حاشیه جلسه علنی روز سه شنبه مجلس اسلامی در جمع خبرنگاران اقرار کرد که “این انفجار به دلیل عدم آمادگی پالایشگاه برای افتتاح رخ داده و این خطر قابل پیش بینی بود.” هنوز علت واقعی این انفجار روشن نیست اما هر دلیلی موجب این انفجار شده باشد، جمهوری اسلامی مسئول مستقیم این جنایت است.
حزب كمونیست كارگری، ضمن ابراز همدردی با خانواده قربانیان این حادثه، از اعتراض كارگران پالایشگاه آبادان قاطعانه حمایت می كند و کلیه کارگران پالایشگاه را به اعتراض متحدانه علیه جمهوری اسلامی و کشته و زخمی شدن همکاران خود و همینطور به حمایت از خواست همکاران اعتصابی شان فرامیخواند. باید به خانواده کارگران جانباخته باید غرامت کامل پرداخت شود و زندگی این خانواده ها کاملا تامین شود. مجروحین باید با بهترین امکانات درمانی و کاملا رایگان مورد معالجه قرار گیرند و زندگی خانواده های آنها کاملا تامین شود. کارگران اخراجی در سالهای قبل باید به سر کار خود بازگردند و مزدوران حراست و بسیج باید بساطشان از پالایشگاه جمع شود. حزب کلیه مردم آبادان و بویژه خانواده های کارگران پالایشگاه را به حمایت از کارگران پالایشگاه و خواستهای بحق آنها و اعتراض به انفجاری که مسئول مستقیمش خود دولت است، فرامیخواند.
حزب کمونیست کارگری ایران
٤ خرداد ١٣٩٠، ٢٥ مه ٢٠١١

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *