دهمین روز اعتصاب در پتروشیمی ها:دولت اولین قدم عقب نشینی را برداشت

اطلاعیه شماره ٥
کارگران نمایندگان خود را برای مذاکره انتخاب کردند
در دهمین روز اعتصاب كارگران پتروشيمی های ماهشهر، دولت اولین قدم عقب نشینی خود را برداشت و تصمیم گرفت با نمایندگان منتخب کارگران پتروشیمی بندر امام که مرکز اصلی اعتصاب محسوب میشود وارد مذاکره شود. در پتروشیمی امیرکبیر نیز نمایندگان کارگران شروع به مذاکره با کارفرما و مدیریت شرکت کردند.
طبق گزارشی که به حزب کمونیست کارگری رسیده است، امروز دوشنبه ٢٩ فروردین، كارگران مجتمع بندر امام از ابتدای صبح مقابل دفتر مركزی شركت تجمع کردند. همزمان با تجمع کارگران ظريف كار مدير عامل شركت و نماینده مجلس اسلامي از ماهشهر در جمع كارگران شركت كرده و با وعده و وعيد تلاش كردند كارگران را متقاعد به بازگشت به كار كنند. به كارگران گفتند “شما درست ميگوئيد و به کار شركتهای پيمانكاری بايد خاتمه داده شود. اين مصوبه دولت است و بايد اجرا شود و ما هم در تماس با وزير نفت پيگيری هائی كرده ايم و دستورالعمل آن براي اجرا در دست است”. اما كارگران اعلام كردند در صورتی به كار باز ميگردند كه تضمين كتبي داده شود و قرادادهای مستقيم به اجرا درآيد. ظریف کار و نماینده جمهوری اسلامی که با پافشاری و عزم راسخ کارگران مواجه شدند با پیشنهاد کارگران برای مذاکره با نمایندگان کارگران موافقت کردند. قرار شد از هر بخش اين مجتمع ٥ نماينده به مذاكره با مديريت و نماينده جمهوری اسلامی در شهر ماهشهر بنشينند و نتايج تصميمات كتبا به كارگران گزارش شود. بدين ترتيب كارگران ٢٥ نماينده انتخاب كردند که فردا ٣٠ فروردین در نشست شرکت کنند. كارگران اعلام كردند كه همزمان با اين نشست اعتصاب ادامه خواهد یافت و تنها در صورت تحقق خواستهای کارگران، به اعتصاب خاتمه خواهند داد. همچنين كارگران اعلام كردند كه تا اجرائی شدن مصوبه دولت و انعقاد قراردادهای مستقيم، كارگران پيمانكاری بايد از تمامی مزايای پرسنل رسمی شركت برخوردار شوند. بنا بر اين تصميم سطح دستمزد كارگران و ساير مزايای دريافتی آنها هم سطح كارگران رسمی خواهد شد. طبق این گزارش نمانيدگان مجتمع اميركبير نيز امروز با مديريت مذاكره داشتند.
کارگران تا همینجا با اتحاد و همبستگی خود گام اول پیروزی را برداشتند. طبق گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران “از آنجا که پروسه اداری برای شروع کامل اجرای مصوبه برچیده شدن شرکتهای پیمانکاری زمان خواهد برد بنا بر تاکید کارگران و موافقت مدیریت پتروشیمی بندر امام قرار شده است کارگران پیمانکاری تا زمان شروع کامل انعقاد قرارداد مستقیم با پتروشیمی از تمامی مزایای پرسنل رسمی این شرکت که شامل ٢٥ الی ٣٧ آیتم است برخوردار شوند. برخی از این آیتم ها که تا کنون کارگران شرکتهای پیمانکاری از آن محروم بوده اند عبارتند از: پاداش تولید، پاداش نفت، پاداش بهره وری، حق جذب، حق محرومیت از تسهیلات زندگی، بدی آب و هوا و امتیازات دیگری از قبیل دوری راه و بعد مسافت”.
حزب کمونیست کارگری به کارگران رزمنده پتروشیمی های ماهشهر درود میفرستد و بر اتحاد کارگران کلیه پتروشیمی ها تا موفقیت کامل برای همه آنها تاکید میکند. در طی این مدت علیرغم تهیدها و موانعی که مزدوران حراست مقابل کارگران ایجاد کردند، کارگران اتحاد محکمی را به نمایش گذاشتند. کارفرمایان و دولت تلاش میکنند که با کمترین عقب نشینی از این وضعیت خارج شوند و حتی الامکان عقب نشینی شامل همه مراکز اعتصاب نشود و یا بخشی از خواست های کارگران را نادیده بگیرند. تصمیم شجاعانه کارگران به ادامه اعتصاب تا تحقق کامل خواست آنها، هوشیاری آنها را بخوبی نشان میدهد.
در اطلاعیه های قبل تاکید کردیم که خواست کارگران اعتصابی ماهشهر، خواست کل طبقه کارگر است و فرصت مناسبی است که کارگران مراکز کارگری در سراسر کشور با اعتصاب و به هر شکلی که میتوانند از این حرکت حمایت کنند و حول خواست خود مبنی بر برچیدن بساط پیمانکاران دست به اعتراض بزنند. اکنون تاکید میکنیم که کارگران پتروشیمی های ماهشهر راه را باز کرده اند که پرچم قطع دست پیمانکاران و تبدیل قراردادهای موقت به قراردادهای ثابت را در سراسر کشور و در کلیه مراکز کارگری به اهتزاز درآوریم.
زنده باد کارگران اعتصابی پتروشیمی ها در ماهشهر.
مرگ بر جمهوری اسلامی
زنده باد سوسیالیسم
حزب کمونیست کارگری ایران
٢٩ فروردین ١٣٩٠، ١٨ آوریل ٢٠١١

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *