اعتصاب ٢٠٠٠ كارگر پتروشيمی بندر امام وارد سومين روز شد

كارگران پتروشيمی های تندگويان، اروند و فجر هم اعتصاب را شروع کردند
طبق گزارش خبرنگار حزب كمونيست كارگر ايران، امروز ٢٢ فروردين اعتصاب كارگران پتروشيمی بندر امام در ماهشهر وارد سومين روز خود شد. خواست های كارگران پايان دادن به كار پيمانكاران و عقد قرارداد مستقيم با كارگران، پرداخت دستمزدهای معوقه و افزایش حداقل دستمزدها است.
بنا بر اين گزارش روز ٢١ فروردين كارگران دو پتروشيمي اروند و تندگويان در منطقه اقتصادی ماهشهر در حمايت از اعتصاب كارگران بندر امام دست به اعتصاب زدند و امروز ٢٢ فروردین كارگران فجر نيز به اين اعتصابات پيوستند و بدین ترتیب اعتصاب همزمان، حدود ٤٠٠٠ کارگر ٤ مرکز مهم کارگری را در برگرفته و به یکی از اعتصابات مهم کارگری تبدیل شده است.
٢٠٠٠ كارگر بندر امام در تجمع اعتراضی ٢٨ اسفند خود اولتيماتوم داده بودند كه اگر به خواستشان جواب داده نشود، روز ٢٠ فروردين دست از كار خواهند كشيد و التیماتوم خود را روز بیستم عملی کردند. بنا به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، روز ٢٠ فروردين كارگران متحد و یکپارچه دست از کار کشیدند و از همان ساعات اولیه صبح اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی در محوطه دفتر مرکزی پتروشیمی کردند. کارگران پلاکارد بزرگی با مضمون محکوم کردن تبعیض و بی عدالتی و طرح خواست خود مبنی بر قرارداد مستقیم در دست داشتند. بدنبال این تجمع، ظریف کار مدیر عامل مجتمع پتروشیمی در میان کارگران حاضر شد و با بلندگوی دستی به مدت سه ساعت و نيم تلاش کرد با بهانه عدم ابلاغیه مصوبه دولت کارگران را آرام کند اما کارگران بارها با خشم و اعتراض استدلالات او را رد کردند و بر اجرای فوری خواستهای خود پافشاری کردند. در این تجمع مسئولینی نیز از اداره کار منطقه برای آرام کردن کارگران در محل حاضر شده بودند. سرانجام ظریف کار اعلام کرد که قرارداد مستقیم با پتروشیمی باید با هماهنگی وزیر نفت انجام گیرد. اما کارگران بر خواست خود پافشاری کردند و یکپارچه اعلام کردند تا حصول نتیجه و دستیابی به خواستهای خود به اعتصاب ادامه خواهند داد.
در روز دوم اعتصاب، کارگران در تجمع خود شعار میدادند “پیمانکار نمیخوایم، نمیخوایم”. در این روز کارگران پیشنهاد طباطبائی، رئیس امور پرسنلی مبنی بر نامه نگاری با مقامات بالاتر را که به منظور وقت کشی ارائه شده بود قاطعانه رد کرده و اعلام کردند كه به اعتصاب و تجمع اعتراضی خود ادامه خواهند داد.
اعتصاب متحد و قدرتمند این چهار پتروشیمی، به طبقه کارگر ایران راه نشان ميدهد. خواست های این اعتصابات خواست میلیونها کارگر در سراسر کشور است. قراردادهای دسته جمعی، رسمی و مستقیم با کارگران بجای قرارداد از طریق پیمانکاران که به شیوه رایج قرارداد با کارگران تبدیل شده، پرداخت حقوق های معوقه و افزایش دستمزدها سه خواست مهم جنبش کارگری در شرایط کنونی است و جا دارد که مورد حمایت کلیه مراکز کارگری در سراسر کشور تبدیل شود. قبلا ١٧٠٠ کارگر پتروشيمیی تبريز موفق شدند کارفرما را وادار به عقد قرارداد مستقیم با خود کنند و در ایران خودرو و ذوب آهن اصفهان نیز این خواست یک محور اعتراض کارگران است.
اعتصابات گسترده در پتروشيمی ماهشهر خيزشی است برای پايان دادن به اين شرايط برده وار كار و باید مورد حمایت کارگران مراکز بزرگ و کوچک کارگری در سراسر کشور قرار گیرد. این فرصتی است برای کارگران ایران خودرو، کارگران ذوب آهن، کارگران نفت در سراسر کشور و سایر بخش های کارگران که در حمايت از اين اعتصاب به ميدان بيايند و خواست های خود را با قدرت اعتصابات خود به کرسی بنشانند. با دست زدن به اعتصاب در مراکز کارگری در عین حال خود را برای برپائی هرچه گسترده تر تظاهرات ها و تجمعات اول مه آماده کنیم.
زنده باد اعتصاب قدرتمند و متحد کارگران پتروشیمی ها
مرگ بر جمهوری اسلامی
زنده باد سوسیالیسم
حزب کمونیست کارگری ایران
٢٢ فروردین ١٣٩٠، ١١ آوریل ٢٠١١

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *