اعتراضات گسترده کارگران راه آهن و دیگر کارگران علیه تعویق پرداخت دستمزدها

– روز ٢ اسفند کارگران راه آهن هرمزگان ـ ایستگاه احمد آباد تزرج کهه سیرجان در اعتراض به عدم پرداخت ٢ ماه حقوق و یکسال حق بیمه تکمیلی خود دست از کار کشیدند. اعتراض این کارگران از صبح روز ٢٩ بهمن از سر گرفته شد . آنها در تجمعات قبلی خود اعلام کرده بودند که در صورتیکه تا ٢٩ اسفند با آنها تسویه حساب نشود، اعتراضاتشان را گسترده تر خواهند کرد. قبل از آن نیز طی روزهای ٢۵ و ٢۶ بهمن بیش از ۶٠٠ نفر از کارگران راه آهن در شهرهای مرند، تبریز، جلفا و عجب شیر آذربایجان به خاطر تعویق پرداخت دستمزدهایشان دست از کار کشیدند. کارگران راه آهن در شهرهای آذربایجان از آذر ماه مزد و حق اصافه کاری و حق ماموریت خود را از شرکت گسترش دریافت نکرده اند. بنا بر خبرهای منتشر شده کارگران راه آهن لرستان نیز ماههاست که دستمزد خود را دریافت نکرده اند.

 

کارگران راه‌آهن که بطور عمده با واسطه شرکت‌های پیمانکاری در راه‌آهن کار می‌کنند مدام با بالا کشیدن دستمزدها توسط کارفرما روبرو هستند. در اعتراض به این وضعیت کارگران راه آهن در شهرهای مختلف در اعتراض بسر میبرند. “شورای هماهنگی کارگران و کارکنان خط و ابنیه راه آهن” که اعتراضات کارگران را هماهنگ میکند با اعتراض به عدم پرداخت چندین ماهه حقوق کارگران راه آهن در شهرهای مختلف بر حق اعتراض کارگران بخاطر تعویق پرداخت دائم دستمزدها و تشکلهای مستقل کارگری تاکید کرده است.

 

– روز چهارشنبه ١ اسفند جمعی از کارگران و کارکنان مخابرات استان آذربایجان شرقی که زیر نظر پیمانکار مشغول به کار هستند، در اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و همسان سازی حقوق اقدام به برگزاری تجمع کردند.

 

– طی روزهای اول اسفند و  ٢٧ و  ٢٨بهمن ماه  بازنشستگان نیشکر هفت تپه برای دریافت حق سنوات خود در مقابل دفتر امور مالی شرکت تجمع داشتند. صد نفر از این کارگران در روز ٢٨ بهمن مقابل دفتر مدیریت کارخانه تجمع داشتند. بازنشستگان نیشکر هفت تپه که از سال ٩۶ بازنشست شده اند هنوز حق سنوات سال های ۹۵ و ۹۶ خود را دریافت نکرده اند و در این رابطه بارها تجمع اعتراضی برپا کرده اند.

 

– روز ١ اسفند تعدادی از کارگران و دامدارانی که در یک شرکت لبنیاتی واقع در شهرک صنعتی شهرستان آق‌قلا فعالیت می‌کردند در اعتراض به پرداخت نشدن حقوقشان در مقابل درب استانداری گلستان تجمع کردند .

 

– روز ١ اسفند کارگران کارخانه روغن نباتی جهان در زنجان  برای ششمین روز متوالی در اعتراض به  بساط اختلاس ها و دزدی ها  که با  به تعطیلی کشاندن  تولید کارخانه، در آستانه بیکاری قرار گرفتن اند و بخاطر عدم پرداخت  ۸ ما حقوق و ۲۸ ماه بیمه خود مقابل استانداری تجمع کردند. تجمع کنندگان در این تجمع با پلاکاردهایی با مضمون “وعده وعید بس است”، ” وعده های دروغین عامل نفرت ماست”، “شعار بس اقدام عملی کنید”، اعتراض خود را اعلام داشتند. در رابطه با این وضعیت این کارگران قبلا نیز تجمعات متعددی برپا کرده اند.

 

– سه شنبه ۳۰ بهمن ماه، کلیه کارگران کشتارگاه ایلام در اعتراض به عدم پراخت یکسال حقوق و عیدی و مزایای سالهای قبل در مقابل استانداری ایلام تجمع اعتراضی برگزار کردند.

 

– روز٣٠ بهمن کارکنان بیمارستان موسوم به خمینی در کرج در اعتراض به عملی نشدن تعهدات سازمان همیاری و واگذاری بیمارستان و از دست دادن شغل خود و تعویق پرداخت مطالباتشان برای سومین روز متوالی تجمع اعتراضی برگزار کردند.

 

– روز ٢٩ آبان کارگران شهرداری آبادان دراعتراض به تعویق پرداخت دستمزد خود دست به تجمع زدند.

 

پیش بسوی اعتصابات سراسری

حزب کمونیست کارگری ایران

٢ اسفند ۱۳٩۷، ٢١ فوریه ٢٠١٩

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *