جدید ترین

بیانیه حزب کمونیست کارگری درمورد موازین سکولاریسم در ایران

دست مذهب از جامعه کوتاه!
سه دهه حاکمیت جمهوری اسلامی، مذهب زدائی از دولت و جامعه را به یک خواست پایه ای و نیاز مبرم مردم ایران تبدیل کرده است. مردم ایران در تجربه خود به این حقیقت پی برده اند که بدون قطع دست مذهب از حکومت و از قوانین و از سیستم آموزشی و قضائی، حتی از ابتدائی ترین آزادیها و حقوق پایه ای خود بهره مند نخواهند شد. خلاصی از سلطه مذهب یک رکن و نیروی محرکه اصلی جنبش انقلابی حاضر است که ارکان حکومت اسلامی را به لرزه درآورده است.
انقلاب جاری نه تنها باید حکومت و نظام جمهوری اسلامی را از سر راه جارو کند بلکه موظف است یکبار برای همیشه مذهب را از دولت و شئون اجتماعی مردم کنار بزند و یک رنسانس و روشنگری عمیق اجتماعی و فکری علیه مذهب را در ایران و در سطح جهانی آغاز کند. در صد سال اخیر، از انقلاب مشروطه تا امروز، بارها جامعه با پرچم علم و آگاهگری و مدرنیسم و تجددخواهی علیه مذهب و خرافات مذهبی بپا خاسته و مدام به شکست کشیده شده است. امروز زمان این تسویه حساب تاریخی است. نسل امروز ایران میتواند و باید پرچمدار یک رنسانس عمیق ضد مذهبی در ایران، در خاورمیانه و درسطح جهانی باشد.
حزب کمونیست کارگری موازین زیر را بعنوان پرچم یک مبارزه پیگیر و عمیق و همه جانبه برای خلع ید مذهب از دولت و جامعه اعلام میدارد:الف- جدائی کامل مذهب از دولت
۱- لغو کلیه قوانین مذهبی و حذف هر نوع ارجاع به مذهب در کلیه قوانین اعم از مدنی و قضائی و قوانین مربوط به خانواده و غیره.
۲- انحلال کامل سیستم قضائی اسلامی متشکل از قضات و دادگاههای شرع و احکام قصاص و دیگر قوانین شرعی. زدودن کامل فلسفه و درک و تبیین اسلامی از مفهوم عدالت و پیگرد و بازپرسی و جرم و جنایت و کیفر و غیره از سیستم قضائی کشور.
۳- لغو هر نوع ارجاع به مذهب افراد در ادارات و مقررات دولتی و در اوراق هويتى و ادارى مربوط به آنها.
۴- ممنوعيت هر گونه مراسم ومناسک، و مظاهر و نمادهای مذهبی در ادارت و نهادهای دولتی.
۵- لغو مذهب رسمی.
۶- لغو هر نوع رجوع به مذهب در تقویم رسمی.ب- جدائی کامل مذهب از سیستم آموزشی
٧- ممنوعیت تدریس دروس مذهبی، احکام مذهبی، و یا تبیین مذهبی موضوعات در مدارس و موسسات آموزشی. لغو کلیه مقررات که ناقض اصل آموزش و پرورش غیر مذهبی هستند.
۸- ممنوعیت هر نوع مراسم و هر نوع پوشش مذهبی و حمل و نصب علائم و نمادهای مذهبی در مدارس و دانشگاهها و موسسات آموزشی.
۹- برقراری سیستم آموزشی مختلط با برنامه های درسی و معیارها و استانداردهای یکسان آموزشی برای دانش آموزان دختر و پسر در تمام سطوح.ج- مذهب زدائی از زندگی اجتماعی
١٠- لغو آپارتايد جنسى و حجاب اجباری. لغو کامل کليه قوانينى که موجب جداسازی زن و مرد در تمامى شئونات جامعه، در موسسات و مجامع و اجتماعات و معابر و وسايل نقليه عمومى، اماکن کار، محیطهای ورزشی، آموزشگاهها، و ادارات و مدارس است.
۱۱- آزادى بى قيد و شرط انتخاب لباس. لغو هرنوع شرط و شروط رسمى و يا ضمنى بر مقدار و نوع پوشش مردم، از زن و مرد، در اماکن عمومى. ممنوعيت هرنوع تبعيض و يا اعمال محدوديت بر مبناى پوشش و لباس مردم.
۱۲- ممنوعیت مراسم مذهبی خشونت آمیز و غیر انسانی. ممنوعیت هر نوع مراسم و ابراز وجود مذهبی که مخل آرامش و احساس امنیت مردم باشد.
۱۳- ممنوعیت هر نوع فعالیت، مراسم و ابراز وجود مذهبی که با آزادی ها و حقوق مدنی مردم و یا با قوانین و مقررات مربوط به بهداشت و سلامت افراد و محیط زیست و قوانین مربوط به حمایت از حیوانات مغایرت داشته باشد.د- مذهب زدائی از امور شخصی و خانوادگی
١٤- ممنوعیت صیغه و تعدد زوجات. حق بیقید و شرط جدائی( طلاق) برای زن و مرد. برابری کامل حقوق و وظایف زن و مرد در امور مربوط به تکفل و سرپرستی فرزندان در زندگی مشترک و پس از جدایی.۱۵- ممنوعیت دخالت مذهب در روابط جنسی افراد. آزادی کامل روابط جنسی افراد بالای ۱۶ سال. حق هر زوج بالای ١٦ سال به زندگی مشترک به میل و انتخاب خود. ممنوعیت هر نوع اجبار و اعمال فشار از جانب هر فرد و مرجعی بر افراد در امر انتخاب همسر، زندگی مشترک (ازدواج) و جدایی (طلاق).۱۶- لغو قوانین شرعی و سنتهای مذهبی و کلیه قوانین و مقررات عقب مانده و ارتجاعی که به رابطه جنسی زن و مرد با کسانی جز همسر خویش بعنوان جرم برخورد میکنند.

۱۷- ممنوعیت دخالت مذهب در امور مربوط به زندگی خانوادگی. برابری کلیه حقوق زن و مرد در خانواده در امر انتخاب محل زندگی، امور مربوط به سرپرستی و تعلیم و تربیت فرزندان، تصمیم گیری در مورد دارایی ها و اقتصاد خانواده و کلیه امور مربوط به زندگی مشترک. لغو موقعیت ویژه مرد بعنوان سرپرست خانواده در کلیه قوانین و مقررات.

۱۸- ممنوعیت هرنوع خطبه و دیگر شعائر مذهبی در مراسم مدنی و ثبت رسمی امور شخصی افراد نظیر زندگی مشترک ( ازدواج) و جدائی(طلاق) و تولد و مرگ. زدودن هر نوع رنگ مذهبی از اسناد و مراجع دولتی مربوط به این امور. این امور به شیوه مدنی و با ثبت در دفاتر دولتی رسمیت می یابد و اجرا یا عدم اجرای مراسم خاص، اعم از شرعی و عرفی، نقشی در رسمیت و وجهه قانونی این امور ندارد.

ه‍ – مصون داشتن کودکان از مذهب
۱۹- کودکان مذهب ندارند. قبول هر مذهب و یا بی مذهبی یک امر اختیاری و آزادانه افراد بالغ جامعه است که باید بدور از هر نوع فشار فیزیکی و روحی صورت بگیرد.

۲۰- مصونیت افراد زیر شانزده سال از هر نوع دست اندازی مادی و معنوی مذاهب و نهادهای مذهبی.

۲۱ – ممنوعیت جلب افراد زیر شانزده سال به فرقه های مذهبی و مراسم و اماکن مذهبی.

۲۲ – ممنوعیت حجاب برای کودکان. ممنوعيت هر نوع پوشش مذهبی و لغو کليه قوانینی که مانع برخوردارى کودکان، اعم از دختر و پسر، از يک زندگى خلاق و شاد و تفريحات و شرکت در فعاليتهاى اجتماعى مخصوص کودکان گردد.

و- مقابله با مذهب بعنوان صنعت و کار و کسب
٢٣- مصادره و باز پس گیری کلیه اموال و دارایی ها و اماکنی که نهادهای مذهبی در طول حکومت رژیم اسلامی و یا در رژیم های گذشته به زور و یا از طریق دولت و نهادها و بنیادهای مختلف تصاحب کرده اند. قرار گرفتن این اموال و اماکن در اختیار نهادهای منتخب مردم برای استفاده های عام المنفعه.

۲۴- ممنوعیت هر نوع تقویت مالی و مادی و معنوی مذهب و فعالیت ها و نهادها و فرقه های مذهبی توسط دولت و نهادهای دولتی.

۲۵- ضرورت ثبت رسمی ادیان و فرقه های مذهبی بعنوان بنگاه ها و نهادهای خصوصی و تابعیت نهادهای مذهبی از کلیه قوانین و مقررات ناظر بر فعالیت بنگاه ها. کنترل مراجع قانونی بر حساب ها و دفاتر و دریافتی ها و پرداختی های فرقه ها و نهادهای مذهبی. تابعیت این نهادها از قوانین مالیاتی ناظر بر بنگاه های مشابه.

ز- مذهب بعنوان امر خصوصی و عقیده شخصی
٢٦- آزادی مذهب و یا بی مذهبی بعنوان امر خصوصی و عقیده شخصی افراد. پیروان مذاهب مختلف و کسانی که به هیچ مذهبی اعتقاد ندارند نباید بخاطر عقاید مذهبی و یا ضد مذهبی خود مورد پیگرد قانونی و یا آزار و تحقیر و توهین قرار بگیرند.

۲۷- ممنوعیت هر نوع اجبار فیزیکی و روحی برای پذیرش مذهب و ممنوعیت هر نوع مجازات برای ترک مذهب.

۲۸- آزادی پیروان و مخالفین هر مذهب در نشر عقاید خود. ممنوعيت تحريکات و تهديدات مذهبى عليه آزادی بيان و ابراز عقیده افراد. ممنوعیت صدور فتوا و دیگر احکام مذهبی علیه افراد بخاطر انتقاد از مذهب و یا عدم رعایت تابوها و مقدسات مذهبی و یا هر دلیل دیگری. صدور فرمان قتل و ترور افراد از سوی مراجع مذهبی جرم سنگین جنائی محسوب میشود و با مقابله قاطع و شدید قانونی روبرو خواهد شد.

۲۹- آزادی بیقید شرط نقد مذهب و انتقاد آزادانه و همه جانبه از مذهب از نظر علمی و فلسفی و فرهنگی و در اشکال مختلف ادبی وهنری نظیر فیلم و نمایشنامه و رمان و شعر و نقاشی و طنز و غیره.

۳۰- موظف شدن دولت به خرافه زدائی از جامعه از طریق کار فرهنگی آگاهگرانه و رشد سطح دانش و اطلاعات علمی عامه مردم.

موازین فوق شرط لازم برقراری یک نظام واقعا سکولار، مدرن و پیشرو است. حزب همه مردم آزادیخواه و انقلابی را به گسترش مبارزه برای سرنگونی جمهوری اسلامی و برقراری جمهوری سوسیالیستی، یک جامعه آزاد، برابر و مرفه، که موازین مندرج در این بیانیه را تماما به اجرا خواهد گذارد، فرامیخواند.

حزب کمونیست کارگری ایران ۸ بهمن ۱۳۸۸، ۲۸ ژانویه ۲۰۱۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *