دیپلماسی خونین ! درباره سفر وزیر امور خارجه سوئد به ایران

کارل بیلت وزیر امور خارجه سوئد قرار است روز 3 فوریه برای دیدار با مقامات جمهوری اسلامی به ایران سفر کند. انگیزه و هدف این دیدار ادامه گفتگو با جمهوری اسلامی پس از توافق هسته ای ژنو اعلام شده است. اما پرواضح است که این گفتگو ها تنها به مسئله هسته ایی محدود نخواهد ماند. برای سوئد در واقع هدف گسترش رابطه اقتصادی با جمهوری اسلامی است. در پس آنچه که “گشایش دپیلماتیک” نامیده می شود دولت سوئد در صدد است که زمینه های گسترش روابط تجاری با جمهوری اسلامی و امکان کسب سود و درآمد بیشتر را فراهم کند.
رسانه های جهان بعد از توافق ژنو میان دول غرب و جمهوری اسلامی بر سر مسئله هسته ای از گرمی رابطه دول غرب با جمهوری اسلامی حرف می زنند و از آن بعنوان نقطه عطفی تازه در روابط فی مابین یاد می کنند.
دلربایی جمهوری اسلامی در غرب با سرکوب خونین در داخل کشور همراه بوده است. اعدامها در ایران با روی کارآمدن حسن روحانی بیشتر شده است. اذیت و آزار و دستگیری فعالین کارگری وسعت گرفته است. تبعیض و ستم نفرت انگیز جنسی بیداد می کند. در بیدادگاههای جمهوری اسلامی زندانیان سیاسی با کمبود دوا و درمان به مرگ تدریجی محکوم شده اند. اختناق مذهبی زندگی مردم را در منگنه خود قرار داده است. و جواب اعتراض به شرایط قرون وسطایی حاکم بر ایران با سرکوبی خونین روبرو می شود.
همه این حقایق را دولتهای غرب و منجمله وزیر امور خارجه سوئد به خوبی می دانند. ولی به همین سادگی چشم بر روی آن می بندند. بطور قطع برای بشریت متمدن جمهوری اسلامی هسته ای یک تهدید جدی برای منطقه و جهان است و نباید گذاشت به انرژی هسته ای مسلح شود. مردم ایران بارها گفته اند که انرژی هسته ای و سلاح هسته ای نمی خواهند اما سکوت دول غربی در مقابل جنایات این رژیم و چشم پوشی در مقابل این همه ستمگری و خشونت سازمانیافته علیه مردم ایران به منزله همراهی با آن است. دولتهای غربی دلشان برای مردم ایران نسوخته است. می خواهند رژیم اسلامی را در رابطه فی مابین رام و اهلی کنند. برایشان مهم نیست که این رژیم در ایران خون می ریزد و اعدام و شکنجه می کند. از سوی دیگر دولت سوئد هم بدنبال گسترش روابط تجاری خود با جمهوری اسلامی است و این مسئله را هم پنهان نمی کنند.
اما ماه عسل دول غربی و جمهوری اسلامی دوامی چندانی نخواهد داشت. نقش مردم می تواند همه این معادلات و دپیلماسی کثیف و خونین را بهم زند. ضروری است مردم دنیا درهمراهی و همبستگی با مردم ایران دولتها را تحت فشار بگذارند تا روابط دیپلماتیک، خود با جمهوری اسلامی را قطع کنند. در مقابل دیپلماسی سری و کاسبکارنه دولتها بگذار اعلام همبستگی هزاران سازمان کارگری و مردمی در اقصی نقاط جهان با مبارزات مردم ایران هر چه بیشتر گسترش یابد. بگذار این موج همبستگی انسانی به پشتوانه نیرومندی در مبارزه علیه فاشیستهای حاکم و پیروزی قاطع مردم در ایران تبدیل شود.
تشکیلات خارج کشور حزب کمونیست کارگری ایران- سوئد
۲۷ ژانویه ۲۰۱۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *