axbar kargari

اعتصاب کارگران پتروشیمی فراورش با موفقیت پایان یافت، اعتصاب در مراکز مختلف کارگری ادامه دارد

axbar kargari
طبق گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، بدنبال اعتصاب کارگران پتروشیمی فراورش در مجتمع پتروشیمی بندر امام در روزهای پنج و شش که با خواست افزایش ۲۲ درصدی مزد (قبل از اعلام حداقل مزد سال آینده) صورت گرفت، طی نشستی که ما بین سه نفر از نماینده های کارگران و مدیر عامل، روسای اداری و مالی این شرکت برگزار شد، کارگران موفق به دستیابی به خواستهای خود شدند و متن توافقنامه به طور رسمی به امضای طرفین رسید. بر اساس این توافقنامه دستمزد پایه کارگران ۲۰ درصد، ۷ درصد در ماه جاری و ۱۳ درصد از ابتدای سال آینده، افزایش خواهد یافت. علاوه بر این در دوماه آینده در مجموع مبلغ ۲۰۰هزارتومان علاوه بر دستمزد ماهیانه به حساب کارگران واریز خواهد شد. قبلا کارگران برخی دیگر از پتروشیمی های ماهشهر نیز موفق به تحمیل خواست افزایش دستمزد شده بودند.
تجمات اعتراضی کارگران سیمان لوشان و بازداشت ۵ نفر از آنها
روز روز ششم بهمن کارگران این کارخانه در مقابل فرمانداری رودبار دست به تحصن زدند و خواهان آزادی فوری پنج همکار خود که در تجمع روز قبل دستگیر شده بودند، شدند. کارگران همچنین خواهان بازگشت بکار همکاران اخراجی خود و پرداخت فوری حقوق های معوقه خود هستند. کارفرمایان سیمان لوشان که ۶۷ درصد سهام آن در مالکیت بنیاد مستضعفان و ۲۳ درصد متعلق به بیمه سلامت (خدمات درمانی) می‌باشد و زیر نظر هلدینگ کاوه پارس مدیریت می‌شود از آخر تیرماه امسال به بهانه زیان ده بودن کارخانه سوخت را قطع و تولید را متوقف کرده و حدود ۱۵۰ نفر از کارگران را اخراج کرده اند. چندین ماه حقوق کارگران این کارخانه نیز پرداخت نشده است.
تجمع كارگران سیمان آبیک
صبح روز ۷ بهمن کارگران کارخانه سیمان آبیک در اعتراض به کاهش حقوق و سایر مطالبات خود در مقابل ساختمان اداری این کارخانه دست به تجمع زدند. خواست کارگران اجرای فوری طرح طبقه بندی مشاغل و بازنگری حقوق و سایر مزایای کارگران است. حق اضافه کاری و پاداش تولیدی که تا سال گذشته به کارگران پرداخت می‌شد، همراه با افزایش تورم کاهش یافته است. خواست دیگر کارگران دریافت هزینه های درمانی است. در حالی که هرماه مبلغ قابل توجهی از حقوق ناچیز کارگران صرف بیمه و بیمه تکمیلی میشود ولی عملا از بیمه محرومند.
تجمع کارگران ایران پویا
صبح امروز حدود ۱۵۰ نفر از کارگران کارخانه یخچال سازی ایران پویا در اعتراض به مشخص نبودن ۳ درصد از سهام ۲ هزار کارگر این کارخانه در مقابل در ورودی کارخانه دست به تجمع زدند.
کارخانه ایران پویا تولید کننده انواع لوازم خانگی و یکی از پر درآمد‌ترین واحدهای نمونه کشور است که به دلیل سودجوئی بیشتر صاحبان آن منحل شده و در جریان واگذاری آن به شرکت ایران افزار تعداد قابل توجهی از کارگران بیکار و یا بازخرید اجباری شده اند.
تجمع کارگران ماشین آلات صنعتی تراکتور سازی ایران
روز ۷ بهمن ماه کارگران ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی ایران با تجمع در مقابل استانداری آذربایجان شرقی خواستار پاسخگویی به مشکلات خود شدند. این چندمین بار است که کارگران این مرکز دست به تجمعات اعتراضی میزنند.
کارکنان صنعت نفت خواهان دریافت عیدی هستند
در هفته‌های پایانی سال، کارکنان موقت صنعت نفت خواهان پرداخت عیدی کارگری مطابق قانون کار “معادل دو پایه حقوق” شده‌اند. از سال گذشته عیدی این کارگران معادل فقط یک پایه حقوق پرداخت شده است.

اینها گوشه ای از اعتراضات و اعتصابات کارگری است که بطور بی وقفه در مناطق مختلف کشور جریان دارد.
حزب کمونیست کارگری ایران
۷ بهمن ۱۳۹۲، ۲۷ ژانویه ۲۰۱۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *