گسترش اعتصابات و تشدید دستگیری فعالین کارگری

eterazat kargari
جمهوری اسلامی ناتوان از مقابله با سیر رو به رشد اعتصابات کارگری دستگیری فعالین کارگری را شدت داده است. در روزهای اخیر اعتصابات کارگری بزرگی در پتروشیمی فراورش و فجر در ماهشهر، اعتصاب کارگران ایران تایر که امروز هفتمین روز خود را پشت سر گذاشت، اعتراضات پیگیر کارگران پلی اکریل اصفهان، اعتراض کارگران پروژه های عمرانی ساختمانی و شهرک سازی کیسون، تجمع اعتراضی کارگران مادیران، پرستاران ماهشهر و بازنشستگان آموزش وپرورش و برخی مراکز دیگر در جریان بوده است. فصل تعیین حداقل دستمزدها نیز نزدیک است و یک خواست مهم کارگران پتروشیمی ها و پلی اکریل افزایش فوری دستمزدها علاوه بر افزایش سالانه دستمزد میباشد. زمزمه اعتراض برای افزایش دستمزد در ایران خودرو نیز شنیده میشود. بیکارسازی و نپرداختن حقوق دلیل برخی دیگر از این اعتصابات بوده است. اما نه وعده های مسئولین حکومت و مدیران برای رسیدگی به خواست های کارگران و نه تهدید کارگران توسط نیروهای سرکوب حکومت، مانع تداوم و گسترش اعتصابات کارگری نشده است و جمهوری اسلامی شروع به دستگیری فعالین اعتصابات در مراکز مختلف کارگری کرده است.
شش نفر از کارگران پلی اکریل اصفهان مسعود فتاحی، صفائی، سیروس پیام منی، احمد صابری، عباس حقیقی و جواد لطفی، حدود صدنفر از کارگران کیسون و دو نفر از کارگران پتروشیمی فجر از جمله کارگرانی هستند که در روزهای اخیر دستگیر شده اند. کارگران این مراکز ضمن تاکید بر سایر خواستهای خود، خواهان آزادی فوری همکاران خود شده اند.
دستگیری و اذیت و آزار فعالین کارگری کار همیشگی رژیم بوده است، اما این سیاست در هفته های اخیر گسترش بیشتری یافته و اگر جلوی آن گرفته نشود و یا هرمورد دستگیری به مبارزه قاطع و تندی از جانب کارگران نینجامد، این روند حتی شدت بیشتری خواهد گرفت. جمهوری اسلامی خطر برآمد جنبش کارگری و اعتراضات توده ای را میبیند، اعتصابات قابل توجه کارگری برای افزایش دستمزد و روحیه مصمم کارگران را میبیند و مقابله با آنرا برای تداوم حکومت ننگین خود حیاتی میداند. باید با تمام قوا مقابل این سیاست ایستاد و آنرا با تعرض وسیع پاسخ داد.
حزب کمونیست کارگری دستگیری فعالین کارگری را شدیدا محکوم میکند و خواهان آزادی فوری کارگران دستگیر شده در پتروشیمی فجر و پلی اکریل، شرکت بین المللی کیسون و کلیه کارگران زندانی است. حزب از کارگران این مراکز و کارگران در سراسر کشور میخواهد از رهبران خود قاطعانه حمایت کنید و در صورت دستگیری فعالین و رهبران اعتصابات بلافاصله با گسترش اعتصاب و اعتراض خواهان آزادی فوری آنها شوید. اگر جمهوری اسلامی با دستگیری رهبران اعتصاب قصد مقابله با شما را دارد، شما نیز متحدانه تر، متشکل تر و با نیروی بیشتری در مقابل حکومت و کارفرمایان صف آرائی کنید و همه نیروی خود را به میدان بیاورید. حزب کماکان بر تشکیل مجامع عمومی کارگران، حضور فعال همسران کارگران در تجمعات اعتراضی و بر خبررسانی هرچه وسیعتر از اعتصابات و سیاست حکومت تاکید میکند.
حزب کمونیست کارگری ایران
۶ بهمن ۱۳۹۲، ۲۶ ژانویه ۲۰۱۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *