تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته نیشکر هفت تپه و دو خبر دیگر

تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته نیشکر هفت تپه

روز ١٦ دی جمعی از کارگران بازنشسته در مجتمع نیشکر هفت تپه در اعتراض به پرداخت نشدن  مطالبات سنواتی خود در مقابل دفتر مدیریت این مجتمع تجمع کردند و دست به اعتراض زدند. بنا بر خبر ها این  کارگران که شمارشان به حدود ۹۵ نفر می‌رسد، از آذر ماه تا اسفند ماه سال ۹۵ به مرور بازنشسته شده‌اند. به گفته کارگران کارگرانی که به مرور از این واحد بازنشسته می‌شوند امکان دریافت مطالبات سنوات پایان کار خود را ندارند. در عین حال هنوز موفق به دریافت نیمی از سنوات خود نشده اند. کارگران میگویند بعد از سال‌ها تلاش توانسته اند با استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان‌آور از این کارخانه بازنشسته شوند، اما حالا  کارفرما نبود منابع مالی را بهانه  پرداخت نشدن سنوات آنها  عنوان می‌کند. کارگران بازنشسته هفت تپه در رابطه با این موضوع بارها تجمع کردند اند.

اعتراضات کارگران واحد تولید مخازن تحت فشار کاوش در قزوین

کارگران واحد تولید مخازن تحت فشار کاوش در قزوین در ادامه تجمعات اعتراضی شان در اعتراض به اخراج ها در روز پانزده دیماه با طرح شکایتی در اداره کار شهر صنعتی البرز خواستار بازگشت به کارشان شدند. از جمله این کارگران روز یازده دیماه در رابطه با اخراجها در مقابل استانداری تجمع داشتند. زیر فشار اعتراض کارگران و بدنبال تشکیل جلسه ای با حضور مسئولان استانداری و نمایندگانی از کارگران، قرار بر این شد که تا هفته دیگر به خواست آنها رسیدگی شود. ٨٠ کارگر این واحد تولیدی از روز یکم دی ماه سال جاری با تصمیم کارفرمای کارخانه با اتمام قراردادهای کارشان اخراج شده اند. برخی از این کارگران ١٤ سال سابقه کار دارند. خواسته فوری این کارگران بازگشت به کار و پرداخت مطالبات معوقه مزدی و سنواتی آنهاست. به گفته کارگران کارفرما قبل از بیکارسازیها وعده پرداخت ۴۵ روز سنوات را به هریک از آنها داده بود اما همراه با اخراجها طلب کارگران نیز بالا کشیده شده است.

تجمع اعتراضی نانوایان طبس بخاطر وضع بد معیشتی

روز ١٦ دی  جمعی از کارگران نانوایی در طبس در اعتراض به وضع بد معیشتی خود تجمع کردند. به گفته کارگران از سال ٩٣ دستمزد آنها افزایشی نداشته است. این درحالیست که حداقل دستمزد تعیین شده سال ٩٧ خود چندین بار زیر خط فقر است و گرانی روز افزون اجناس هر روز قدرت خرید مردم را پایین تر آورده و وضعیت اقتصادی آنها را وخیم تر کرده است. کارگران نانوایی طبس ادامه زندگی در این ابعاد از فقر و بردگی را غیر ممکن دانسته و خواستار افزایش فوری دستمزدهایشان هستند. این کارگران میگویند که مرتبط دانستن دستمزد کارگران خبازی‌ها به نرخ نان و پیمان‌های دسته‌جمعی، باعث شده دستمزد آنان در سال‌های گذشته ثابت بماند و حاضر به ادامه این وضعیت نیستند.

 

پیش بسوی تشکیل شوراها

پیش بسوی اعتصابات سراسری

حزب کمونیست کارگری ایران

١٦ دی ٩٧- ٦ ژانویه ٢٠١٩

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *