اخباری از اعتراضات گسترده کارگری در روز دهم آذر

 – کارگران فاز ٢ پالایشگاه آبان در اعتراض به تعویق پرداخت ٥ ماه دستمزد خود مقابل دفتر مرکزی این شرکت تجمع کردند. زیر فشار این اعتراضات و از ترس گسترش بیشتر اعتراضات در این استان، معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه آبادان اعلام کرد که  از روز گذشته با بانک مورد نظر که طرف قرارداد این کارگران است مذاکره شده تا نسبت به پرداخت حقوق کارگران اقدام شود.

– کارگران کارخانه قند و شکر تصفیه اهواز در اعتراض به تعویق ده ماه مزد خود در مقابل استانداری تجمع کردند. این شرکت که مالکیت آن در اختیار بانک های ملی و ملت است در حالت نیمه تعطیل قرار دارد.

– جمعی از کارگران پروژه ساخت قطار شهری اهواز در اعتراض به عملی نشدن وعده کارفرما مبنی بر پرداخت مطالبات معوقه کارگران، دور جدید اجتماعات خود را در محل کارگاه واقع در خیابان فرودگاه اهواز شروع کردند. به دنبال برپایی دور نخست اعتراضات کارگران قطار شهری اهواز که در یک ماه قبل اتفاق افتاد، مدیرعامل شرکت پیمانکاری «کیسون» (مجری ساخت پروژه قطار شهری اهواز) با حضور در میان معترضان گفت که منابع مالی کافی نداریم ولی ظرف دو هفته آینده یک ماه از معوقات مزدی ۱۷ ماهه کارگران پرداخت خواهد شد. اما این وعده هم عملی نشد. و اکنون کارگران در اعتراض به خلف وعده های مدیریت دور دیگری از اعتراضاتشان را شروع کرده اند.

– کارکنان شهرداری آبژدان (خوزستان) به دلیل عدم دریافت چندماه حقوق و مزایا دست از کار کشیدند و در  مقابل ساختمان شهرداری تجمع کردند.

– كارگران شهرداري انديمشك در اعتراض به عدم پرداخت ماهها حقوق شان دست از کار کشیدند و در مقابل شهرداری این شهر تجمع کردند. نیروی انتظامی تلاش کرد کارگران را متفرق کنند، کارگران با پایان یافتن تجمعشان اعلام کردند اگر طلب هایشان پرداخت نشود، روز بعد نیز تجمع خواهند کرد.

– کارگران شهرداری بیجار در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق چند ماهه خود  برای چندمین روز دست از کار کشیدند. آشعالها درسطح شهر جمع شده اند و کسی پاسخگو نیست. مردم با همبستگی از این اعتراضات سخن میگویند. بخش دیگری از اعتراضات کارگران این کارخانه به پرداخت نشدن حق بیمه، عدم تحویل کپی قرارداد میان کارگر و کارفرما، کاهش میزان تولید، عقد قراردادهای کوتاه‌مدت یکماهه و بی‌توجهی به مشکلات کارگران مربوط می‌شود.

– کارگران شهرداری سربندر در اعتراض به تعویق پرداخت دستمزدهایشان دست از کار کشیدند.

–  گروهی از کارگران شاغل در کارخانه «صنایع مفتولی تاکستان» در اعتراض به پرداخت نشدن دست‌کم ۶ ماه معوقات مزدی و بیمه‌ای پرداخت نشده‌ خود، دست از کار کشیده و در محل نگهبانی ساختمان کارخانه تجمع کردند.

بخش دیگری از اعتراضات کارگران این کارخانه به پرداخت نشدن حق بیمه، عدم تحویل کپی قرارداد میان کارگر و کارفرما، کاهش میزان تولید، عقد قراردادهای کوتاه‌مدت یکماهه و بی‌توجهی به مشکلات کارگران مربوط می‌شود.

– بالغ بر ۳۰۰ نفر از کارکنان بیمارستان امام خمینی کرج به همراه عده‌ای از همراهان بیماران دیالیزی و خانواده‌های جانبازان استان البرز در اعتراض به بلاتکلیفی بیمارستان و پرداخت نشدن یک‌سال دستمزد پرسنل، در خیابان اصلی مقابل بیمارستان تجمع کردند. از ابتدای صبح روز هشتم مهرماه بالغ بر ۳۰۰ نفر از کارکنان این بیمارستان همراه با برخی از پزشکان در اعتراض به وضعیت بلاتکلیف بیمارستان و مطالبات مزدی یازده ماهه، ابتدا در مقابل بیمارستان و سپس در مقابل مجلس اسلامی تجمع کردند. همچنین تعدادی از خانواده های بیماران که اعضای خانواده شان در آنجا تحت درمان هستند، در حمایت از کارکنان بیمارستان در تجمع شرکت کردند. لازم به یادآوری است که این بیمارستان به فروش گذاشته شده و در وضعیت بلاتکلیف قرار دارد. کارکنان بیمارستان تا پایان شهریور قرارداد داشته اند و این قراردادها تمدید نشده است. اما آنان همچنان به کار خود در بیمارستان ادامه میدهند. بدین ترتیب این کارکنان علاوه بر اینکه حقوق هایشان پرداخت نشده، در خطر بیکاری نیز قرار دارند و در اعتراض به این وضعیت تجمعات متعددی در ماههای اخیر برپا کرده اند.

 

 

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شورا ها

 

حزب کمونیست کارگری ایران

١٠ آذر ۱۳٩۷، ١ دسامبر ۲۰۱۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *