اخباری از اعتراضات گسترده کارگری

٨ آذرماه

 – حدود ١٧٠ کارگر قراردادی شرکت تالون برای سومین روز به علت عدم دریافت مطالبات مزدی سال جاری و عیدی پایان سال خود در این روز دست از کار کشیدند.

– کارگران فضای سبز منطقه ۳ خرم آباد در اعتراض به پرداخت نشدن چند ماه حقوق خود دست به تجمع زدند.

٧ آذرماه

– شمار زیادی از کارگران شهرداری آبادان در اعتراض به تعویق پرداخت دستمزدهایشان برای سومین روز متوالی مقابل شهرداری تجمع کردند. مجموعه شهرداری آبادان و سازمان‌های وابسته به آن بیش از دو هزار نفر کارگر را در بر میگیرد و همه این کارگران با معضل عدم پرداخت حقوقها روبرو هستند. روز ٦ آذر مبلغ ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان بابت معوقات کارگران علی الحساب به کارگران پرداخت شد. اما کارگران میگویند این بخش ناچیزی از طلبهای آنها را پوشش میدهد و کارگران خواستار پرداخت شدن تمام طلب هایشان هستند.

– کارگران پیمانی شهرداری تهران به دلیل عدم پرداخت مطالباتشان در ٧ آذرماه مقابل ساختمان شورای اسلامی شهر تهران تجمع کردند.

– روز ٧ آذر کارگران  پیمانکاری پتروشیمی پلمیر کرمانشاه به خاطر پایین بودن سطح حقوق و مزایشان دست به تجمع اعتراضی زدند.

 

٦ آذرماه

– کارگران روغن نباتی جهان در زنجان بعد از ١٢  روز اعتصاب، بدنبال عقب نشینی کارفرما و وعده های مدیریت موقتا به اعتراضاتشان خاتمه دادند و اعلام کردند که منتظر عملی شدن وعده ها میمانند در غیر اینصورت مجددا دست به اعتراض خواهند زد. بنا بر خبر زیر فشار اعتراضات کارگران مدیرعامل کارخانه با حضور در محل استانداری زنجان وعده کرد که تقریبا هر ۱۵ روز یکبار یک ماه از مطالبات مزدی ۱۰ ماهه‌ی کارگران را پرداخت کند. در عین حال کارفرما زیر فشار کارگران دستور بازگشت به کار ۱۹ کارگر اخراجی این کارخانه را صادر کرد. یکی دیگر از موضوعات اعتراض کارگران روغن نباتی جهان تعطیلی خطوط تولید کارخانه و خطر بیکارسازی  ها بوده است. کارفرما متعهد شده است که با تهیه مواد اولیه به وضع کارخانه سر و سامان دهد.  کارگران روغن نباتی جهان ۱۰ ماه مزد طلب دارند که ۶ ماه آن مربوط به سال جاری، یک ماه مربوط به سال ٩٦ و سه ماه مربوط به سال ٩٥ است.

– روز ٦ آذر کارگران آریان فولاد بوئین زهرا در قزوین در همبستگی با کارگران نیشکر هفت تپه و گروه ملی فولاد اهواز و مبارزاتشان  در مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند و پلاکاردهایی را در حمایت از کارگران نیشکر هفت تپه و فولاد اهواز و برای آزادی اسماعیل بخشی و همه دستگیر شدگان بر سر دست بلند کردند. این یک اقدام آموزنده و مهم است که میتواند سرمشق جنبش همبستگی کارگران قرار گیرد.

یک محور دائمی اعتراضات کارگری، اعتراض علیه بساط دزدی و چپاول حاکم و نپرداختن دستمزدهای توافق شده کارگران است. نیشکر هفت تپه و گروه ملی فولاد اهواز دو کانون داغ این اعتراضات هستند. یک شکل قدرتمند پیشبرد اعتراض علیه این بساط چپاول و غارت، ابراز همبستگی با مبارزات کارگران نیشکر هفت تپه و گروه ملی فولاد اهواز و برپایی اعتصابات سراسری کارگری است. با ایجاد شوراهای کارگری و با به میدان آمدن وسیع خانواده های کارگران در این اعتراضات، میتوان به تدارک اعتراضاتی سراسری رفت.

 

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شورا ها

حزب کمونیست کارگری ایران

٩ آذر ۱۳٩۷، ٣٠ نوامبر ۲۰۱۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *