فشار به اسماعیل بخشی برای پذیرش اتهامات واهی

علی نجاتی و پیمان نجاتی دستگیر شدند

اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه ادامه دارد و موج حمایتها از کارگران رو به گسترش است. روز ٨ آذر ماه کارگران نیشکر هفت تپه برای پیگیری خواستها و در اعتراض به ادامه بازداشت و فشار بر روی اسماعیل بخشی رهبر محبوبشان در زندان در مقابل فرمانداری شوش تجمع کردند. در این تجمع عکس اسماعیل بخشی که زیرش شعار “کارگر زندانی آزاد باید گردد” نوشته شده در دست کارگران توجه ها را جلب میکرد. در این روز زیر فشار اعتراضات کارگران “سید راضی” نماینده مجلس اسلامی به میان کارگران آمده بود، اما کارگران با شعار “سید راضی حیا کن، شوش ما را رها کن”، اجازه صحبت به او ندادند و شعار کارگر می میرد، ذلت نمی پذیرد سر داده شد. کارگران همچنین با شعار “نه رستمی، نه بیگی، شرکت بشه دولتی” اعتراض خود را به بساط دزدسالای مالکین خصوصی که تولید کارخانه را در بخش های مختلفش به تعطیلی کشانده اند ابراز کردند. کارگران نه فقط خواهان کوتاه شدن دست بخش خصوصی هستند بلکه با تاکید بر نظارت شورای مستقل کارگران بر عملکرد شرکت، مخالف یکه تازی مدیران دولتی هستند. بنا به گفته نمایندگان کارگران تجربه همه سالهای گذشته نشان داده است که هردوی این بخشها فقط به زیان کارگران عمل کرده اند. کارگران بدنبال تجمع در مقابل فرمانداری در حالیکه  بنر بزرگی با عکس اسماعیل بخشی و بنرهای دیگری که بر روی آنها خواستهایشان را نوشته بودند در دست داشتند، بسوی خیابانهای شهر راهپیمایی کردند و شعار “کارگر زندانی، آزاد باید گردد” در همه جا سر داده شد.

از سوی دیگر مجمع نمایندگان کارگری نیشکر هفت تپه طی نامه ای خطاب به اسد بیگی ، شکایات خود از وی را اعلام کرده اند. در این نامه اعلام شده است که نمایندگان کارگری با انتخابات و آراء خود کارگران برگزیده شده اند و هیچ مقامی و مدیری قادر به انحلال مجمع نمایندگان کارگری نمی باشد. موارد شکایت کارگران در این نامه به شرح زیر است:”خسارت مالی به شرکت و عدم شروع تولید و بهره برداری بدلیل عدم انجام وظایف کارفرمایی و رها کردن شرکت، عدم خرید قطعات مورد نیاز کارخانه و کشاورزی در زمان مقرر، ایجاد فتنه و آشوب قومی قبیله ای در شهرستان ” و نپرداختن حقوق کارگران. رونوشت این نامه به استاندار، فرماندار، نماینده مجلس اسلامی در شوش، دادستان، رئیس دادگستری شوش و رئیس اداره اطلاعات شوش، ارسال شده است.

بنا بر آخرین اخبار نیروهای امنیتی برای مقابله با اعتراضات کارگران هفت تپه بدنبال دستگیری اسماعیل بخشی او را زیر شکنجه و اذیت و آزار قرار داده اند، تا اتهامات واهی امنیتی خود را به او بقبولانند. اما بخشی زیر بار آنها نرفته و از خواستها و اعتراضات کارگران قاطعانه دفاع کرده است. بخشی را به دلیل خونریزی معده  به بیمارستان سپاه دراهواز انتقال داده اند و سپس به زندان بازگردانده شده است. با پخش این خبر کارگران امروز با خشم بیشتر به خیابان آمده و مصمم تر خواستار آزادی وی شدند.

همچنین بنا بر گزارش منتشر شده از سوی کانال تلگرامی سندیکای نیشکر هفت تپه  امروز هشتم آذرماه علی نجاتی از اعصای سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه با هجوم ماموران امنیتی و نیروی انتطامی به منزل اش بازداشت شد. ماموران هیچ نوع حکمی نداشته و در مقابل درخواست علی نجاتی و خانواده مبنی بر ارائه حکم, انان را مورد ضرب و شتم قرار دادند. مامورین با ضرب و شتم علی نجاتی و خانواده اش، او و پسرش پیمان نجاتی را دستگیر کردند. در این میان به دلیل فشار عصبی به علی نجاتی , وضع جسمی او بد میشود و علیرغم اینکه نجاتی به بیماری قلبی مبتلاست، سرکوبگران حکومت او را با خود میبرند. دستگیری علی نجاتی فضای اعتراض و خشم کارگران را شدت داده است.

موج همبستگی ها با کارگران نیشکر هفت تپه ادامه دارد وابعاد بیسابقه ای پیدا کرده است. همانطور که قبلا به اطلاع رساندیم یک طومار حمایت از کارگران نیشکر هفت تپه در ایران به جریان افتاده است. تاهم اکنون بیش از هزار نفر از مردم این طومار را امضا کرده و به دستگیری اسماعیل بخشی و سرکوب کارگران هفت تپه اعتراض کرده اند. کارزاری تحت عنوان “کنار هفت تپه و فولاد ایستاده ایم” نیز در گروه های مدیای اجتماعی از سوی جمعیت زیادی از معلمان، کارگران و فعالین اجتماعی به راه افتاده و ادامه دارد.  بیانیه ای نیز از سوی چند صد نفر از فعالین سیاسی، اجتماعی و جمعی از خانواده جانباختگان و زندانیان سیاسی در حمایت از خواسته های بحق کارگران نیشکر هفت تپه منتشر شده است. گروههایی از دانشجویان دانشگاه هنر تهران نیز با دست نوشته هایی حمایت خودرا از کارگران نیشکر هفت تپه ابراز کردند و با شعار دادن و سرود خواندن خودرا کنار کارگران نیشکر هفت تپه و فولاد اهواز قرار دادند. شماری از تشکلهای مردمی از جمله سندیکای کارگران فلزکار مکانیک، کانون صنفی فرهنگیان شهرستان الیگودرز و کانون نویسندگان ایران طی بیانیه هایی از مبارزات و خواستهای کارگران نیشکر هفت تپه و فولاد اهواز اعلام حمایت کرده و خواستار آزادی اسماعیل بخشی و دیگربازداشتی ها شده اند. در روز هفت آذرماه نیز دانشجویان دانشگاه زنجان با در دست داشتن پلاکاردهایی حمایت و همبستگی خود را باکارگران هفت تپه اعلام کردند. دانشجویان روی پلاکاردهایشان نوشته بودند “کارگر، معلم، اتحاد”، “ما دانشجویان با کارگران هفت تپه اعلام همبستگی میکنیم”، فرزند کارگرانیم کنارشان می مانیم”، “نان کار آزادی”. بعلاوه دانشجویان دانشگاه های نوشیروانی بابل؛ دانشگاه علامه طباطبایی؛ دانشگاه تهران و دانشگاه هنر تهران همبستگی خود را با تجمع و شعار دادن و بلند کردن پلاکاردهایی با کارگران نیشکر هفت تپه اعلام کرده اند.

در سطح بین المللی اخیرا کنفدراسیون عمومی کار فرانسه (س ژ ت) طی بیانیه ای از خواستها و مبارزات کارگران نیشکر هفت تپه اعلام حمایت کرده و خواستار آزادی  بدون قید و شرط بازداشت شدگان نیشکر هفت تپه شده است. در نمونه های دیگری دانشجويان دانشگاه جهان وطن شهر مونيخ آلمان با در دست گرفتن بنری که رویش نوشته شده “ما همه هفت تپه هستیم” اعلام حمایت و پشتیبانی کرده اند. دانشجویان دانشگاه زوریخ سوییس نیز حمایت و پشتیبانی خود را از کارگران نیشکر هفت تپه اعلام کرده اند. لیست همبستگی با کارگران نیشکر هفت تپه ضمیمه است.

امروز صدای اعتراض کارگران نیشکر هفت تپه جهانی شده است. در ایران نیز بخش های مختلف مردم کارگران، معلمان، بازنشستگان، خانواده های زندانی سیاسی، همه و همه دارند با این مبارزات اعلام همبستگی میکنند. وقت آنست که با حرکتهای گسترده تر و قدرتمندتری نظیر اعتصاب عمومی و اعتصابات سراسری به سرکوب کارگران نیشکر هفت تپه اعتراض کنیم و خواهان آزادی اسماعیل بخشی و علی نجاتی، پیمان نجاتی و سپیده قلیان شویم. میتوان با برپایی اجتماعات بزرگ خصوصا در شوش در مقابل دادگستری به این نهاد آشکار سرکوب و جنایت حکومت، فشار آورد و تمامی بازداشت شدگان را آزاد کرد.

 

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی تشکیل شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

٧ آذر ٩٧، ٢٨ نوامبر ٢٠١٨

 

 

 

لیست همبستگی با کارگران نیشکر هفت تپه:

 

– کارگران آریان فولاد بوئین زهرا در استان قزوین

– جمعی از کارگران شاغل در شهرک های صنعتی جابان و خرمدشت

– ‍ نیروهای پیمانکاری وزارت نفت

-کارگران معدن تراورتن عباس آباد

-فرنگیس مظلوم مادر سهیل عربی

– پخش کلیپ در همبستگی از کارگران نیشکر هفت تپه از سوی بخش های مختلف جامعه همچون معلمان، بازنشستگان، دانشجویان و رانندگان کامیون که خود در اعتصابند، انتشار یافته است.

 

– بیانیه جمعی از کارگران و خانواده های کارگری سنندج در حمایت از کارگران هفت تپه و فولاد اهواز!

-کارگران گروه ملی فولاد اهواز،

پیام حمایتی اعضای اتحادیه هماهنگ کننده رانندگان سراسر کشور با امضاهای زیر است:

انجمن صنف تاکسیرانان مازنداران، انجمن صنف اتوبوسرانی قم، کانون صنف رانندگان کامیونداران کمپرسی  یزد ، کانون رانندگان و کامیونداران بندر عباس، اتحادیه حمل و نقل ترانزیت ایران ترکیه ، جمعی از رانندگان ترانزیت ایران ایتالیا ، حمل و نقل شهری تهران و حومه ، سندیکای رانندگان استیجاری شهر تبریز، انجمن رانندگان استیجاری شرکت گاز، جمعی از وکلای تهران و کرج ،واحد آتش نشانی قزوین،رانندگان ماشین آلات سنگین معدن اراک،انجمن حمایت از رانندگان یاسوج، واحد آتش نشانی شوش و حومه،کانون صنفی آموزشگاههای رانندگی کشور، اتحادیه ماشین آلات کشاورزی شیراز.

 

– کارگران گروه صنایع کاغذ پارس،

-جمعی از رانندگان شهر اصفهان،

-جمعی از زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج،

– جمعی از معلمان عدالتخواه،

– حمایت ۳۰ انجمن صنفی کارگران ساختمانیبا امضاهای زیر:  انجمن صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی  مریوان و سرواباد،  انجمن صنفی کارگران ساختمانی سقز،  انجمن صنفی کارگران ساختمانی دیواندره، ۴: انجمن صنفی کارگران ساختمانی کامیاران، انجمن صنفی کارگران ساختمانی برقکاران کرمامشاه، انجمن صنفی کارگران ساختمانی شهرستان نظرآباد، انجمن صنفی کارگران ساختمانی بانه، انجمن صنفی کارگران ساختمانی پاوه، انجمن صنفی کارگران ساختمانی جوانرود، کانون کارگران ساختمانی استان کردستان، انجمن صنفی کارگران ساختمانی روانسر، انجمن صنفی کارگران ساختمانی هرسین، کانون انجمن های کارگری (حرف)کرمانشاه، انجمن کارگران ساختمانی کرمانشاه، انجمن صنفی کارگری اسلام آباد غرب،  انجمن صنفی کارگری ساختمانی پاوه،انجمن صنفی کارگری شهرستان روانسر، ۱۸: انجمن صنفی کارگران ساختمانی دهگلان، انجمن صنفی کارگری ساختمانی جوانرود، انجمن صنفی کارگری ساختمانی سرپل ذهاب، انجمن صنفی کارگری ساختمانی قصرشیرین، انجمن صنفی کارگران ساختمانی شهرری..وحسن اباد فشافویه، انجمن صنفی کارگری ساختمانی سنقرکلیایی، انجمن صنفی کارگری ساختمانی کنگاور، انجمن صنفی کارگران ساختمانی قروه، انجمن کارگری ساختمانی هرسین، انجمن کارگری ساختمانی صحنه،  انجمن صنفی کارگران ساختمانی آبادان، کانون کارگران ساختمانی خوزستان، انجمن صنفی کارگران ساختمانی رشت

– جمعی از معلمان ، کارگران و دانشجویان،

– گروه اتحاد بازنشستگان،

– شورای بازنشستگان ایران،

– جمعی از دانشجویان دانشگاه چمران،

–  کارگران گروه مپنا در کرج،

– کارگران چادرملو،

–  آموزش و پرورش شوش و شاوور،

– سندیکای شرکت واحد،

-اتحادیه آزاد کارگران ایران،

– انجمن صنفی کارگران برق و فلز کار کرمانشاه،

– فرهنگیان شاغل و بازنشسته،

– کارکنان کاغذپارس،

–  کارکنان حریرپارس،

– کارکنان نیشکر میان آب،

–  کارکنان و کارگران هپکو در اراک،

– کارکنان و کارگران پتروشیمی ماهشهر،

– کارگران عسلویه،

– کارگران قند شوش ،

– کارگران آبداران شاوور،

– شورای کارگری بازنشستگان تامین اجتماعی،

-فرهنگیان شاوور و شوش،

– کارگران اداره مخابرات،

– نیروهای شرکتی مخابرات

– کارکنان بهداشت و درمان،

– فرهنگیان مشهد،

– بازاریان و مغازه داران شوش و…

– دانشجویان دانشگاه تهران

-دانشجویان دانشگاه علامه

– دانشجویان دانشگاه چمران

– طومار اعتراضی با بیش از دویست امضاء از سوی فعالین کارگری و چهره های شناخته شده کارگری

– جمعی از شهروندان تهران

– جمعی از کارگران ساوه

 

از سایر کشورها

– پیام همبستگی اتحادیه کارگری یونیفور کانادا با بیش از ۳۰۰ هزار عضو

– کنفدارسیون سراسری ایتالیا برای کار (CGIL)

-اتحادیه کارگران فورد آلمان

– اتحادیه معلمان انگلستان

 

در خارج کشور نیز از سوی حزب کمونیست کارگری و تعداد دیگری از احزاب و سازمان های سیاسی آکسیونهایی در همبستگی با کارگران نیشکر هفت تپه  و برای آزادی اسماعیل بخشی و دیگر بازداشت شدگان سازمان داده شده است. این همبستگی ها ادامه دارد.

این نیز قابل توجه است که وسعت و قدرت اعتراضات کارگران و مردم در صفوف حکومتیان هراس و شکاف انداخته و حتی “حوزه های علمیه” جمهوری اسلامی در قم، شوش، دزفول و اهواز و  “جامعه روحانیت” در قم از اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه اعلام حمایت کرده اند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *