کارگران نیشکر هفت تپه کوتاه نمی آیند

امروز اول آذر ماه کارگران نیشکر هفت تپه در هیجدهمین روز اعتراضاتشان به خیابان آمدند و در مقابل فرمانداری تجمع کردند. تجمع کارگران با حمایت وسیع مردم شوش و بخشهای مختلف جامعه و همراهی خانواده ها صورت گرفت. کارگران در فراخوان به این تجمع، اعلام کرده بودند که خواست اول آنها آزادی تمامی بازداشت شدگان است و شعارشان کارگر زندانی آزاد باید گردد، خواهد بود. امروز کارگران نیشکر هفت تپه با همین شعار به خیابان آمدند و صدای اعتراضشان به ادامه بازداشت ها بر فضای شهرشوش طنین انداخت.

در نتیجه اعتراضات قدرتمند این کارگران بنا بر آخرین خبر به نقل از گروه تلگرامی سندیکای نیشکر هفت تپه امروز سه نفر دیگر از نمایندگان بازداشتی به اسامی محمد خنیفر، مسلم آرمند و سیدفاضل خنیفر آزاد شدند. اما اسماعیل بخشی نماینده کارگران و سپیده قلیانی خبرنگار و فعال دانشجویی همچنان در بازداشت بسر میبرند. کارگران خواستار آزادی تمامی بازداشت شدگان هستند.

جالب اینست که از سوی دست اندرکاران حکومتی تلاش های بسیاری میشود که با وعده هایی چون پرداخت یکی دو ماه دستمزد از کارگران وقت بخرند و  صف اعتراض آنان برای آزادی اسماعیل بخشی رهبر محبوب کارگری را تضعیف کنند. روز گذشته سی ام آبانماه نماینده وزیر کار با گسترش وسیع اعتراضات به ناگزیر به شوش رفت و طی  نشستی که با نمایندگانی از کارگران در فرمانداری داشت، وعده  پرداخت یک ماه از طلب کارگران در همان روز و یک ماه دیگرش را برای هفته دیگر داد. او گفت همه بازداشت شدگان جز اسماعیل بخشی آزاد خواهند شد. اما روشن است که این وعده نمیتوانست و نتوانست کارگران را راضی کند. خواست اول کارگران آزادی اسماعیل بخشی است. سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه طی بیانیه ای در همان روز اعلام کرد  “تا کارگران بازداشت شده آزاد نشوند مذاکره بی مذاکره” و اعلام کرد که حتی اگر تمام دستمزدهای پرداخت نشده پرداخت شود، مذاکره ای در کار نخواهد بود.  و پیش شرط هر گونه مذاکره ای آزادی و باز گشت به کار دوستان زندانی است.

این بیانیه با اشاره به مبارزات شجاعانه کارگران هفت تپه و حمایت وسیع مردم شوش از این اعتراضات هشدار میدهد که ” در این میان جدیدا افرادی ناشناس !! آگاهانه تلاش می کنند که مسیر خواست و مطالبه کارگران را به انحراف بکشانند. این افراد  با بیان اینکه خواست اولیه کارگران هفت تپه تنها دستمزد است، عملا مهر سکوت را بر دیگر مطالبه کارگران می کوبند، که کارگران از نمایندگان دربند، سخنی نگویند و نمایندگان دلسوز و فداکار و منتخب کارگران هفت تپه همچنان در بند باقی بمانند و به فراموشی سپرده شوند.”.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه در بیانیه هایش اعلام کرده است که کارگران تا دست یافتن به مطالبات خود به اعتراضات قدرتمندشان ادامه میدهند و همانطور که اسماعیل بخشی یکی از نمایندگانش در سخنرانی پرشوری که قبل از دستگیر داشت  بر اینکه اعتصاب و اعتراضی به این زیبایی نبوده است که اینهمه حمایت و همبستگی را همراه داشته باشد، آنها نیز به همین زیبایی، شکوه و با حوصله و خستگی ناپذیر آنقدر ادامه میدهند تا به مطالباتشان برسند.

در بخشی از بیانیه دیروز سندیکای نیشکر هفت تپه همچنین در رابطه با خواستهای کارگران و اداره شدن کارخانه تحت نظارت شورایشان چنین آمده است:” بخش خصوصی خوب و بد، لایق و نالایق نداریم! هفت تپه ملک و اموال عمومی ما و نسل های قبل از ما و نسل های بعد از ماست. چرا باید به قیمت هیچ به شخص و بخش خصوصی بخشیده شود؟ ما میخواهیم بگذارند که یا خودمان مالک و گرداننده شرکت باشیم و یا اینکه دولت مالکیت را داشته باشد و خودمان نظارت کنیم.”. در این بیانیه با اعلام اینکه امنیت ملی، یعنی ما کارگران و کسی که علیه منافع ما باشد علیه امنیت ملی است اعتراض خود را به سرکوب ها تحت عنوان امنیت ملی که بطور واقعی در جهت حفظ امنیت سرمایه داران است، اعلام کرده است. دیگر خواستهای کارگران نیشکر هفت تپه عبارتند از:”پرداخت  ٤ ماه دستمزد معوقه، ایمنی محیط کار، دائمی شدن قراردادهای کاری و داشتن حق تشکل.

بدین ترتیب نیشکر هفت تپه در صف جلوی جنبش کارگری در حرکت است و موجی از همبستگی پیرامون خود شکل داده است. این همبستگی ها ادامه دارد. آخرین نمونه این همبستگی ها، پیام حمایتی اعضای اتحادیه هماهنگ کننده رانندگان سراسر کشور با امضاهای زیر است:  انجمن صنف تاکسیرانان مازنداران، انجمن صنف اتوبوسرانی قم، کانون صنف رانندگان کامیونداران کمپرسی یزد ، کانون رانندگان و کامیونداران بندر عباس، اتحادیه حمل و نقل ترانزیت ایران ترکیه ، جمعی از رانندگان ترانزیت ایران ایتالیا ، حمل و نقل شهری تهران و حومه ، سندیکای رانندگان استیجاری شهر تبریز، انجمن رانندگان استیجاری شرکت گاز، جمعی از وکلای تهران و کرج ، واحد آتش نشانی قزوین، رانندگان ماشین آلات سنگین معدن اراک، انجمن حمایت از رانندگان یاسوج، واحد آتش نشانی شوش و حومه ، کانون صنف آموزشگاههای رانندگی کشور، اتحادیه ماشین آلات کشاورزی شیراز.

همچنین کارگران گروه صنایع کاغذ پارس، نیروهای شرکتی مخابرات و جمعی از رانندگان شهر اصفهان  و کنفدارسیون سراسری ایتالیا برای کار (CGIL) از کارگران نیشکر هفت تپه اعلام حمایت کرده اند.  لیستی از همبستگی های پرشور با کارگران نیشکرهفت تپه ضمیمه است.

اعتراضات کارگران نیشکر هفت هفته در موقعیت حساس و تعیین کننده ای قرار دارد. حزب کمونیست کارگری بر ادامه و گسترش پشتیبانی و همبستگی با کارگران نیشکر هفت تپه تاکید دارد. همانطور که امروز کارگران گروه ملی و بخشهای دیگری از کارگران و مردم قدرتمند در کنار کارگران نیشکر هفته تپه ایستاده اند، انتظار میرود تمامی بخش های کارگری در همبستگی با کارگران نیشکر هفت تپه قدم به جلو بگذارند. پیروزی کارگران نیشکر هفت تپه، آزادی اسماعیل بخشی و تمامی بازداشت شدگان هفت تپه، امر و هدف همه کارگران و کل جامعه است. گسترش مبارزه و اعتصابات سراسری و پافشاری بر حق تشکل و حق اعتصاب و افزایش چندین برابر دستمزدها یک گام مهم در این جهت است.

 

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

١ آذر ۱۳٩۷، ٢٢ نوامبر ۲۰۱۸

 

 

 

لیست همبستگی با کارگران نیشکر هفت تپه:

 

کارگران گروه ملی فولاد اهواز،

پیام حمایتی اعضای اتحادیه هماهنگ کننده رانندگان سراسر کشور با امضاهای زیر است:  انجمن صنف تاکسیرانان مازنداران،

انجمن صنف اتوبوسرانی قم،

کانون صنف رانندگان کامیونداران کمپرسی  یزد ،

کانون رانندگان و کامیونداران بندر عباس،

اتحادیه حمل و نقل ترانزیت ایران ترکیه ،

جمعی از رانندگان ترانزیت ایران ایتالیا ،

حمل و نقل شهری تهران و حومه ،

سندیکای رانندگان استیجاری شهر تبریز،

انجمن رانندگان استیجاری شرکت گاز،

جمعی از وکلای تهران و کرج ،

واحد آتش نشانی قزوین،

رانندگان ماشین آلات سنگین معدن اراک،

انجمن حمایت از رانندگان یاسوج،

واحد آتش نشانی شوش و حومه،

کانون صنف آموزشگاههای رانندگی کشور،

اتحادیه ماشین آلات کشاورزی شیراز.

 

– کارگران گروه صنایع کاغذ پارس،

-جمعی از رانندگان شهر اصفهان،

-جمعی از زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج،

– جمعی از معلمان عدالتخواه،

– حمایت ۳۰ انجمن صنفی کارگران ساختمانیبا امضاهای زیر:  انجمن صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی  مریوان و سرواباد،  انجمن صنفی کارگران ساختمانی سقز،  انجمن صنفی کارگران ساختمانی دیواندره، ۴: انجمن صنفی کارگران ساختمانی کامیاران، انجمن صنفی کارگران ساختمانی برقکاران کرمامشاه، انجمن صنفی کارگران ساختمانی شهرستان نظرآباد، انجمن صنفی کارگران ساختمانی بانه، انجمن صنفی کارگران ساختمانی پاوه، انجمن صنفی کارگران ساختمانی جوانرود، کانون کارگران ساختمانی استان کردستان، انجمن صنفی کارگران ساختمانی روانسر، انجمن صنفی کارگران ساختمانی هرسین، کانون انجمن های کارگری (حرف)کرمانشاه، انجمن کارگران ساختمانی کرمانشاه، انجمن صنفی کارگری اسلام آباد غرب،  انجمن صنفی کارگری ساختمانی پاوه،انجمن صنفی کارگری شهرستان روانسر، ۱۸: انجمن صنفی کارگران ساختمانی دهگلان، انجمن صنفی کارگری ساختمانی جوانرود، انجمن صنفی کارگری ساختمانی سرپل ذهاب، انجمن صنفی کارگری ساختمانی قصرشیرین، انجمن صنفی کارگران ساختمانی شهرری..وحسن اباد فشافویه، انجمن صنفی کارگری ساختمانی سنقرکلیایی، انجمن صنفی کارگری ساختمانی کنگاور، انجمن صنفی کارگران ساختمانی قروه، انجمن کارگری ساختمانی هرسین، انجمن کارگری ساختمانی صحنه،  انجمن صنفی کارگران ساختمانی آبادان، کانون کارگران ساختمانی خوزستان، انجمن صنفی کارگران ساختمانی رشت

– جمعی از معلمان ، کارگران و دانشجویان،

– گروه اتحاد بازنشستگان،

– شورای بازنشستگان ایران،

– جمعی از دانشجویان دانشگاه چمران،

–  کارگران گروه مپنا در کرج،

– کارگران چادرملو،

–  آموزش و پرورش شوش و شاوور،

– سندیکای شرکت واحد،

-اتحادیه آزاد کارگران ایران،

– انجمن صنفی کارگران برق و فلز کار کرمانشاه،

– فرهنگیان شاغل و بازنشسته،

– کارکنان کاغذپارس،

–  کارکنان حریرپارس،

– کارکنان نیشکر میان آب،

–  کارکنان و کارگران هپکو در اراک،

– کارکنان و کارگران پتروشیمی ماهشهر،

– کارگران عسلویه،

– کارگران قند شوش ،

– کارگران آبداران شاوور،

– شورای کارگری بازنشستگان تامین اجتماعی،

-فرهنگیان شاوور و شوش،

– کارگران اداره مخابرات،

– نیروهای شرکتی مخابرات

– کارکنان بهداشت و درمان،

– فرهنگیان مشهد،

– بازاریان و مغازه داران شوش و…

– دانشجویان دانشگاه تهران

دانشجویان دانشگاه علامه

– دانشجویان دانشگاه چمران

 

علاوه بر این حمایتها طوماری اعتراضی با بیش از دویست امضاء از سوی فعالین کارگری و چهره های شناخته شده کارگری در همبستگی با این کارگران به راه افتاده است. در خارج کشور نیز از سوی حزب کمونیست کارگری و نیروهای سیاسی دیگر آکسیونهایی در همبستگی با کارگران نیشکر هفت تپه  و برای آزادی اسماعیل بخشی و دیگر بازداشت شدگان برنامه ریزی شده است. و این همبستگی ها ادامه دارد.

 

این نیز قابل توجه است که وسعت و قدرت اعتراضات کارگران و مردم در صفوف حکومتیان هراس و شکاف انداخته و حتی “حوزه های علمیه” جمهوری اسلامی در قم، شوش، دزفول و اهواز و  “جامعه روحانیت” در قم از اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه اعلام حمایت کرده اند!

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *