شانزدهمین روز اعتراض کارگران نیشکر هفت تپه

موج همبستگی و پشتیبانی از اعتراضات کارگران

 

در شانزدهمین روز حرکت اعتراضی کارگران نیشکر هفت تپه نمایش شورانگیزی از اتحاد و همبستگی بخشهای مختلف مردم با کارگران اعتراضی را شاهد بودیم. امروز ٣٠ آبان کارگران در صفوفی گسترده و با شعار “کارگر زندانی آزاد باید گردد” در برابر فرمانداری دست به اعتراض زدند. کریم سیاحی یکی از نمایندگان کارگران در اعتراض به بازداشتها میگوید:” ما نه از زندان واهمه داریم و نه از اعدام میترسیم”.

در این حرکت حضور جمع هایی از معلمان، دانش آموزان، دانشجویان ، مغازه داران با پلاکاردهای پشتیبانی از کارگران نیشکر هفت تپه بسیار جلب توجه میکرد. جمعیت با شعار کارگر زندانی آزاد باید خواهان آزادی بازداشت شدگان شدند. کارگران در سخنانشان از حقوقهای پرداخت نشده و معضلاتشان سخن میگفتند و حرفشان این بود که اسماعیل بخشی حرف دل آنها را زده و باید او و همه بازداشت شدگان فورا آزاد شوند. یک لحظه با شکوه از تجمع امروز پیوستن جمعی از دانشجویان دانشگاه چمران به اجتماع کارگران نیشکر هفت تپه بود که از تهران برای همبستگی با کارگران هفت تپه و اعتراض به دستگیریها به شوش آمده بودند. جمعیت با شعار “دانشجوی تهرانی، تشکر، تشکر” دانشجویان را مورد استقبال قرار داد.

در تجمع اعتراضی امروز حضور خانواده ها و زنان نیز بسیار چشمگیر بود. یکی از لحظات هیجان انگیز تجمع امروز ورود صفی از زنان با بنرها و پلاکاردهای همبستگی با کارگران هفته بود که با موج استقبال جمعیت روبرو شد. جمعیت با شعار “بانوی هفت تپه، تشکر، تشکر” و کف زدن این زنان جسور را مورد استقبال قرار دادند.  در این تجمع بنرهایی که بر روی آن عکس اسماعیل بخشی و دیگر کارگران بازداشتی نصب شده بود و دست نوشته هایی با مضامینی چون “تا آخر ایستاده ایم”، ” دزد آزاد ، کارگر زندانی”  توجه ها  را بخود جلب میکرد.

ادامه تجمعات و اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه و فضای همبستگی و پشتیبانی گسترده ای که در سراسر کشور نسبت به اعتراضات و خواستهای آنها ایجاد کرده، بر کل فضای سیاسی جامعه تاثیر بسیار محسوس و مثبتی گذاشته و همه نگاهها را متوجه کارگران کرده است. زیر فشار این اعتراضات، حکومت اسلامی طی همان ٢٤ ساعت اول اکثر بازداشت شدگان را آزاد کردند. علیرغم انتشار خبری از قول وکیل کارگران مبنی بر وعده آزادی دیگر دستگیر شدگان اسماعیل بخشی ، محمد خنیفر، مسلم آرمند، حسن فاضلی و فعال دانشجوئی سپیده قلیان ، این وکیل در آخرین دقایق اعلام کرد که این تصمیم تغییر کرده و بقیه کارگران فعلا در زندان میمانند. مادر مسلم آرمند از نمانیدگان بازداشتی هفت تپه، در جمع کارگران هفت تپه  اعلام کرد که “اگر بازداشت شدگان تا فردا ظهر آزاد نشوند من خودم با شما می آیم تا جاده را ببندیم”.

نکته قابل توجه و هشدار دهنده اینکه در این دو روز یعنی بعد از دستگیریهای اخیر، شاهد انتشار دو نوع اطلاعیه و بیانیه به اسم کارگران نیشکر هفت تپه بودیم. اول بیانیه هایی که فراخوانش به اعتراض و ادامه آن تا آزادی بازداشت شدگان بود. دسته دوم بیانیه هایی که کاملا رنگ و بوی حکومتی داشت و با زبان و عبارات نخ نمایی مثل هشدار در مورد اینکه نگذاریم “ضد انقلاب ” سوء استفاده کند و امثال انیها، کارگران را به تجمع سکوت و  بیعت با رژیم و قانون اساسی و انقلاب اسلامی شان فرا میخواند. روشن است که این نوع اطلاعیه ها از هرجا آمده باشد، کار عوامل حکومت است و تلاششان اینست که به اعتراضات رنگ حکومتی بزنند و باید آنرا افشا و رسوا کرد. کارگران نیشکر هفت تپه و مردمی که وسیعا از آنها حمایت میکنند امروز با شعارهای کوبنده ای چون “اسماعیل را گرفتند، ما همه بخشی هستیم”، ” دزدها آزادند، کارگران زندانند”، “کارگر زندانی آزاد باید گردد”، “مرگ بر ستمگر درود بر کارگر” ، این تقلاهای دستجات حکومتی را خنثی کردند. این نوع تبلیغات حکومتی بنام کارگران معترض و رادیکال فقط نفرت و خشم کارگران و مردم را علیه حکومت افزایش میدهد و ننگ و رسوایی بیشتری را نصیب آنها میکند.

در تجمع امروز کارگران نیشکر هفت تپه در مقابل فرمانداری شوش از جانب کسانی اعلام شد که معاون وزیر کار دارد به شوش می آید و همه خواستهای کارگران نوشته شده و به او اعلام خواهد شد. او قرار است در جمع کارگران معترض هفت تپه حضور یابد . کارگران هفت تپه با بنرهایی که رویش نوشته شد است “تا آخر ایستاده ایم”، حرف آخر خود را زده اند.

کارگران نیشکر هفت تپه بدنبال بازداشت نمایندگان شورا و همکارانشان در همراهی وسیع مردم شوش و همبستگی وسیع اجتماعی فصل جدیدی در مبارازت کارگری گشودند و نشان دادند که جمهوری اسلامی نمیتواند با دستگیری و ارعاب، کارگران و مردم معترض را از خواستهایشان عقب براند.

لیست همبستگی های تا کنونی از مبارزات کارگران نیشکر هفت تپه و برای آزادی کارگران بازداشتی در این اعتراضات نشانگر تاثیر عظیم این مبارزات است. این اعتراضات در سطح جهانی نیز انعکاس وسیعی داشته و بسیاری از رسانه ها نیز اخبارش را انعکاس داده اند و حزب نیز تلاش کرده است که صدای این کارگران را به سطح جهان برساند. کارگران فورد آلمان نیز با پلاکارد “ما هم هفت تپه ای هستیم” حمایت خود را از این کارگران اعلام کردند. لیست حمایت ها و همبستگی ها ضمیمه است.

اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه و در کنار آنها حرکت کارگران گروه ملی فولاد اهواز یک اتفاق تاریخی و یک نقطه عطف در مبارزات کارگری و کل جامعه است. کارگران هفت تپه و فولاد اهواز اکنون خشم و اعتراض کل جامعه علیه گرانی، حقوقهای ناچیز، نپرداختن دستمزدها و زندگی زیر خط فقر را نمایندگی میکنند و سزاوار بیشترین حمایتها هستند. حزب کمونیست کارگری همگان را به حمایت وسیع از مبارزات این دو سنگر مهم اعتراضات کارگری فرا میخواند. اسماعیل بخشی و تمامی کارگران بازداشتی باید فورا آزاد شوند.

 

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

٣٠ آبان ۱۳٩۷، ٢١ نوامبر ۲۰۱۸

 

 

 

لیست همبستگی با کارگران نیشکر هفت تپه:

 

کارگران گروه ملی فولاد اهواز،

جمعی از زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج،

جمعی از معلمان عدالتخواه،

حمایت ۳۰ تشکل کارگری بخش ساختمان،

جمعی از معلمان ، کارگران و دانشجویان،

گروه اتحاد بازنشستگان،

شورای بازنشستگان ایران،

جمعی از دانشجویان دانشگاه چمران،

کارگران گروه مپنا در کرج،

کارگران چادرملو،

آموزش و پرورش شوش و شاوور،

سندیکای شرکت واحد،

اتحادیه آزاد کارگران ایران،

انجمن صنفی کارگران برق و فلز کار کرمانشاه،

فرهنگیان شاغل و بازنشسته،

کارکنان کاغذپارس،

کارکنان حریرپارس،

کارکنان نیشکر میان آب،

کارکنان و کارگران هپکو در اراک،

کارکنان و کارگران پتروشیمی ماهشهر،

کارگران عسلویه،

کارگران قند شوش ،

کارگران آبداران شاوور،

شورای کارگری بازنشستگان تامین اجتماعی،

فرهنگیان شاوور و شوش،

کارگران اداره مخابرات،

کارکنان بهداشت و درمان،

فرهنگیان مشهد،

و بازاریان و مغازه داران شوش و…

 

همچنین طوماری اعتراضی با بیش از دویست امضاء از سوی فعالین کارگری و چهره های شناخته شده کارگری در همبستگی با این کارگران به راه افتاده است. در خارج کشور نیز از سوی حزب کمونیست کارگری و نیروهای سیاسی دیگر آکسیونهایی در همبستگی با کارگران نیشکر هفت تپه  و برای آزادی اسماعیل بخشی و دیگر بازداشت شدگان برنامه ریزی شده است. و این همبستگی ها ادامه دارد.

این نیز قابل توجه است که وسعت و قدرت اعتراضات کارگران و مردم در صفوف حکومتیان هراس و شکاف انداخته و حتی “حوزه های علمیه” جمهوری اسلامی در قم، شوش، دزفول و اهواز و  “جامعه روحانیت” در قم از اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه اعلام حمایت کرده اند!

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *