ادامه حرکت با شکوه کارگران نیشکر هفت تپه و فولاد اهواز

شماری از کارگران بازداشتی هفت تپه شب گذشته آزاد شدند

 امروز سه شنبه ٢٩ آبان ٩٧ کارگران نیشکر هفت تپه برای آزادی همکاران بازداشتی خود و در شانزدهمین روز اعتراضاتشان متحدانه به خیابان آمدند و شعار دادند. شمار بسیاری از مردم در شهر شوش در صفی گسترده به کارگران پیوستند. امروز هم کارگران در مقابل فرمانداری شوش تجمع کردند و یکی از فعالین کارگری طی سخنانی چنین گفت “مگر آقای بخشی چه گفته که میگویند امنیتی است، ما همه امنیتی هستیم. مگر آقای بخشی اختلاس کرده؟” بدنبال سخنان او شعار کارگر زندانی آزاد باید گردد سر داده شد. کارگران و مردم معترض سپس در حالیکه شعار میدادند در سطح شهر راهپیمایی کردند. صف تظاهرات مسیر فلکه ساعت تا هفت تیر را پوشانده بود و با شعارهای “کارگر می میرد، ذلت نمی پذیرد”، ” فولاد  هفت تپه  پیوندتان مبارک” و “کارگر زندانی آزاد باید گردد” صدای اعتراضشان را بلند کردند و شعار همبستگی سر دادند.

اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه تا کنون با موجی از همبستگی و حمایت روبرو شده است. از جمله میتوان به این حمایتها اشاره کرد: آموزش و پرورش شوش و شاوور، سندیکای شرکت واحد، اتحادیه آزاد کارگران ایران، فرهنگیان شاغل و بازنشسته، کارکنان کاغذپارس، کارکنان حریرپارس، کارکنان نیشکر میان آب، کارکنان و کارگران هپکو در اراک، کارکنان و کارگران پتروشیمی ماهشهر، کارگران گروه فولاد ملی اهواز، کارگران عسلویه، کارگران قند شوش ، کارگران آبداران شاوور ، فرهنگیان شاوور و شوش، کارگران اداره مخابرات، کارکنان بهداشت و درمان، فرهنگیان مشهد، و بازاریان و مغازه داران شوش. همچنین طوماری اعتراضی با بیش از دویست امضاء از سوی فعالین کارگری و چهره های شناخته شده کارگری در همبستگی با این کارگران به راه افتاده است. در خارج کشور نیز از سوی حزب کمونیست کارگری و نیروهای سیاسی دیگر آکسیونهایی در همبستگی با کارگران نیشکر هفت تپه  و برای آزادی اسماعیل بخشی و دیگر بازداشت شدگان برنامه ریزی شده است. و این همبستگی ها ادامه دارد.

این نیز قابل توجه است که وسعت و قدرت اعتراضات کارگران و مردم در صفوف حکومتیان هراس و شکاف انداخته و حتی “حوزه های علمیه” جمهوری اسلامی در قم، شوش، دزفول و اهواز و  “جامعه روحانیت” در قم از اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه اعلام حمایت کرده اند!

بدنبال اعتراض قدرتمند و تاریخی کارگران نیشکر هفت تپه در روز گذشته که شهر شوش را به حرکت درآورد و حمایت های گسترده ای که از اعتراضات آنان در این شهر و سایر نقاط کشور شد، ساعت ١١ شب گذشته اکثر کارگران دستگیر شده آزاد شدند. اما همچنان اسماعیل بخشی، محمد خنیفر، مسلم آرمند، حسن فاضلی و فعال دانشجوئی سپیده قلیان در بازداشت بسر میبرند. برای تمامی کارگران بازداشت شده پرونده امنیتی اخلال در نظم عمومی تشکیل شده است. به گزارش فرزانه زیلابی وکیل کارگران بازداشتی نیشکر هفت تپه از محل نگهداری ٤ کارگر باقیمانده در بازداشت اطلاعی در دست نیست.

علاوه بر دستگیری ها رژیم اسلامی با استقرار نیروهای امنیتی و انتظامی در گیت های مجتمع هفت تپه و در مراکزی از شهر تلاش میکند مانع ادامه حرک کارگران شود و فضا را امنیتی کند. اما تاکنون موفق نشده است. همزمان وزارت کار جمهوری اسلامی هیاتی را  برای مذاکره و توافقات احتمالی با کارگران معترض به استان خوزستان اعزام کرده است.

علیرغم همه این تشبثات امروز کارگران و مردم وسیعا در اعتراضات شرکت کردند و علیه مفتخوران شعار دادند و از رهبران و فعالین خود حمایت کردند

بنا به یک خبر دیگر بانکها به این بهانه که اقساط وامهای کارگران پرداخت نشده است حسابهای بانکی شماری از کارگران را بسته اند و این اقدام باعث خشم بیشتر کارگران شده است.

کارگران نیشکر هفت تپه اعلام کرده اند که تا آزادی چهار نمانیده بازداشتی خود  اسماعیل بخشی، محمد خنیفر، مسلم آرمند، حسن فاضلی و فعال دانشجوئی سپیده قلیان، پرداخت ٤ ماه دستمزد معوقه آنان و خلع ید از مالک کنونی شرکت به اعتراضاتشان ادامه خواهند داد. کارگران نیشکر هفت تتپه همچنین خواهان باطل شدن  پرونده های امنیتی تشکیل شده برای بازداشت شدگان هستند.

همزمان با کارگران نیشکر هفت تپه، امروز کارگران گروه فولاد اهواز نیز هشتمین روز اعتراضشان را پشت سر گذاشتند. بر طبق خبرها صبح امروز نیروهای یگان ویژه عملیات نیروی انتظامی با همراهی تعداد زیادی لباس شخصی در گروه ملی فولاد اهواز مستقر شده و به بهانه اینکه استاندار و سایر مقامات استان برای شنیدن صحبت های کارگران به شرکت می آیند، مانع از خروج کارگران از شرکت میشدند. اما کارگران با پیوستن به هم فشار آوردند و نیروی انتظامی را ناگزیر به عقب نشینی کردند و از کارخانه خارج شدند. در این روز کارگران گروه ملی بار دیگر در مقابل استانداری تجمع کردند و اعلام کردند که اگر مسئولین حرفی دارند در جمع آنها حاضر شوند. سپس جمعیت معترض کارگران با شعارهای “می ایستیم، میمیریم، حقمون رو میگیریم، “نه حاکم، نه دولت، نیستند به فکر دولت”، “نه تهدید، نه زندان، دیگه فایده ندارد”، “کارگر زندانی آزاد باید گردد”، ” ما کارگران فولاد علیه ظلم و بیداد، میجنگیم ، میجنگیم”، “گروه ملی ما هستیم، تا آخرش می ایستیم”، “بیکاری، تورم، بلای جان مردم” راهی خیابان شد و سیل جمعیت کارگران از پل نادری به سمت هسته مرکزی شهر، اهواز را به تحرک در آورد. کارگران گروه ملی فولاد اهواز در شعارهایشان بارها حمایت و همبستگی خودرا با کارگران نیشکر هفت تپه ابراز کردند.

هفت تپه امروز در صف جلوی جنبش کارگری در حرکت است. آنچه هم اکنون در این مجتمع بزرگ کارگری و در گروه ملی فولاد اهواز میگذرد جنبش اعتراضی کارگران و کل جامعه را گامی به جلو برده است. کارگران هفت تپه و فولاد اهواز اکنون خشم و اعتراض کل جامعه را نمایندگی میکنند و سزاوار بیشترین حمایتها هستند. حزب کمونیست کارگری همگان را به حمایت وسیع از مبارزات این دو سنگر مهم اعتراضات کارگری فرا میخواند. اسماعیل بخشی و تمامی کارگران بازداشتی باید فورا آزاد شوند.

 

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

٢٩ آبان ۱۳٩۷، ٢٠ نوامبر ۲۰۱۸

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *