اسماعیل بخشی و مسلم آرمند باید فورا آزاد شوند‌

امروز ٢٧ آبانماه اعتصاب باشکوه کارگران نیشکر هفت تپه وارد چهاردهمین روز خود شد. اعتصابی متحدانه همراه با موجی از همبستگی که شهر شوش را به حرکت در آورده است. در این روز علیرغم حضور گارد ضد شورش و بستن گیتهای خروجی شرکت، کارگران توانستند از کارخانه خارج شوند و به تظاهرات و شعار دادن خود مقابل فرمانداری ادامه دهند. گروههایی از معلمین و مردم شوش و خانواده های کارگری نیز در این تجمع شرکت داشتند.

حرکت امروز با سخنان اسماعیل بخشی از نمایندگان شورای کارگران آغاز میشود. او در سخنانش برنامه اعتراضی این روز را توضیح داده و سخنانش را  چنین آغاز میکند “ما زیباترین اعتصابی که تا اکنون امکان داشته، بدون خشونت و بدون آسیب زدن به چیزی انجام داده ایم. حتی اعتصاب ما آنقدر زیبا و باشکوه بوده که مردم شوش، بازاریان، دانشجویان، معلمین هم به ما پیوستند.” (کف زدن جمعیت). او سپس ادامه داده و میگوید: “حالا می بینیم دولت به جایی که به داد ما برسد، روز به روز دارد بی مورد یگان ویژه را به شوش می آورد و حاسلا با اسلحه به اینجا آورده است. “. سپس خطاب به نیروی گارد ویژه میگوید “نمیدانم شما چگونه به روی مردمتان اسلحه گرفته اید. مگر ما چه گفته ایم. شما هم از ما هستید. شما فرزند این سرزمین هستید”. جمعیت سخنان او را با کف زدن همراهی میکنند. بخشی سپس اعلام میکند “آقایان! ما الان میخواهیم با ماشین هایمان برویم به سمت فرمانداری. اگر اجازه دادند، کاری نکردند. سوار شدیم رفتیم که هیچ. اگر نه دستهایمان را به هم گره میزنیم، حرکت میکنیم و میرویم جاده را می بیندیم”. کارگران دوباره با کف زدن ممتد سخنان او را مورد تایید قرار میدهند. بعد از آن اسماعیل بخشی خبر میدهد و میگوید: “آقایان کمی صبر کنید. از مدارس میخواهند بیایند پیش ما. بازاریان، دانشجویان، معلمان همه به ما پیوسته اند. فردا هیچکس کارت نزند و برادرانی که در شوش و حومه هستند. مستقیم جلوی فرمانداری”. بعد از این سخنان کارگران بسوی فرمانداری رفته و در آنجا تجمع میکنند.

تجمع بزرگی مقابل فرمانداری برگزار میشود. در این تجمع حضور خانواده های کارگران چشمگیر است و با شعارهای “برادران فولاد، حمایت، حمایت”، “فرماندار، ترسیده، کسی او را ندیده” ، “فرماندار، فرماندار ننگت باد، ننگت باد”، حرکت اعتراضی کارگران را همراهی میکردند. همسر یکی از کارگران یکی از سخنرانان این تجمع با شکوه اعتراضی بود. همچنین جمع هایی از معلمان، دانش آموزان و بخش های دیگری از مردم پیوسته به جمع کارگران می پیوستند.

یکی از لحظات زیبای این تجمع سخنرانی یک معلم در جمع کارگران هفت تپه بود. او از وضع فلاکتبار معیشتی معلمان و بازنشستگان میگوید و اینکه علیرغم اینکه بارها اعتراض کرده اند پاسخی نگرفته اند. سخنان او با شعار “معلم، کارگر، اتحاد، اتحاد” و کف زدن کارگران همراه شد.

امروز بازاریان شوش نیز به علامت حمایت از کارگران هفت تپه و اعتراضاتشان کرکره های مغازه هایشان را پایین کشیدند و علیرغم حضور نیروی انتظامی مردم تلاش میکردند به جمع کارگران بپیوندند.

بنا بر خبر منتشر شده در گروه تلگرام کارگران نیشکر هفت تپه، در ادامه اعتراضات کارگران اسماعیل بخشی همراه با محسن آرمند یکی دیگر از نمایندگان کارگران  و یک زن خبرنگار در این روز دستگیر شده اند. کارگران شرکت نیشکر هفت تپه پیگیر آزادی بازداشت شدگان هستند. این دستگیریها و این سرکوبگری ها را باید با گسترده تر کردن این اعتراضات و یک همبستگی وسیع کارگری در سراسر ایران پاسخ داد.

تعرض به نمایندگان کارگران حق طلب تقلای حکومتی است که در حلقه محاصره خشم و نفرت کارگران و مردم قرار دارد. این تعرضات بهیچ وجه نمیتواند مانع ادامه و گسترش مبارزات و اعتراضات و راهپیمایی و شعار دادن کارگران شود. کارگران حق دارند به حقوقهای زیر خط فقر و شرایط ناهنجار کار و حاکمین چپاولگر اعتراض کنند. اسماعیل بخشی نه فقط نماینده کارگران نیشکر هفت تپه، بلکه صدای میلیونها کارگر خشمگین و حق طلب در ایران است. این حکومت با دستگیری اسماعیل بخشی و مسلم آرمند خشم کارگران را بیشتر خواهد کرد. با هیچ دستگیری ای اعتراضات کارگران فروکش نخواهد کرد و قطعا گسترش بیشتری خواهد یافت. حزب کمونیست کارگری از همه کارگران و مردم بویژه کارگران خوزستان میخواهد که به دستگیری اسماعیل بخشی و مسلم آرمند و خبرنگار دستگیر شده اعتراض کنند و با گسترش اعتصابات سراسری از حقوق پایه ای خود فعالانه دفاع کنند. از مبارزات کارگران نیشکر هفت تپه و فولاد اهواز باید وسیعا حمایت کرد.

 

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

٢٧ آبان ۱۳٩۷، ١٨ نوامبر ۲۰۱۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *