کارگران نیشکر هفت تپه و گروه ملی در اعتراض متحد

خانواده های کارگران نیز وارد میدان میشوند

 روز ٢٦ آبان کارگران نیشکر هفت تپه در مقابل فرمانداری شوش و گروه ملی فولاد اهواز در مقابل فرمانداری همزمان تجمع داشتند. یک تحول مهم در این دو حرکت اعتراضی، حضور چشمگیر خانواده ها در تجمع کارگران نیشکر هفت تپه به فراخوان نمایندگان کارگران است. کارگران گروه ملی فولاد اهواز در این روز با شعارهای “نیشکر هفت تپه، ما هستیم”، “فولاد، هفت تپه، اتحاد، اتحاد” پاسخ فراخوان کارگران هفت تپه به همبستگی وسیع کارگری با مبارزاتشان را دادند. بدین ترتیب ٦ هزار کارگر هفت تپه و ٤ هزار کارگر گروه ملی با همبستگی شورانگیز خود یک گام تاریخی برداشتند و حضور صدها تن از اعضای خانواده های کارگری هفت تپه نیز به این جنبش فضای شورانگیز و بازتاب گسترده ای داده است.

در این روز اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه وارد سیزدهمین روز خود شد و کارگران با خانواده هایشان تجمع بزرگی در برابر فرمانداری برپا کردند و با شعار دادن مردم را به حمایت و همبستگی فراخواندند. سیل کارگران معترض سپس در سطح شهر به حرکت در آمدند و شعارهای کوبنده شان فضای شهر را فرا گرفت.  از جمله شعارهای کارگران عبارت بود از ” یک اختلاس کم بشه، مشکل ما حل میشه”، “مرگ بر ستمگر، درود برکارگر”، “مسئول بی لیاقت، نمیخواهیم، نمیخواهیم”

در تجمع مقابل فرمانداری یوسف بهمنی و اسماعیل بخشی از نمایندگان شورای کارگران طی سخنانی بر خواستهای کارگران تاکید کردند. اسماعیل بخشی در سخنرانی اش به اختلاس ها و وضعیت مشقت بار زندگی و معیشتی که به آنها و کارگران فولاد اهواز و همه جامعه تحمیل شده اشاره کرد و تاکید کرد که دولت در قبال این وضعیت مسئول است و  باید بابت این همه خسارتی که وارد شده از جمله بابت تعویق پرداخت ٤ ماه مزد به کارگران هفت تپه خسارت پرداخت شود. تاکید بر خسارت تاخیر به کارگران یک تاکید بجاست و حکومت موظف است بخاطر خسارات و لطمات وارد شده به کارگران غرامت پرداخت کند. سخنان اسماعیل بخشی و تاکید او بر اینکه “همه کسانیکه در اختلاس ها  دست دارند باید محاکمه شوند”، با کف زدن ممتد کارگران پاسخ گرفت. یک لحظه با شکوه دیگر این حرکت اعتراضی پیوستن دانش آموزان یکی از مدارس به تجمع کارگران هفت تپه در مقابل فرمانداری و اعلام همبستگی با آنان بود.

همزمان با تجمع کارگران نیشکر هفت تپه، کارگران گروه ملی فولاد اهواز نیز در مقابل فرمانداری این شهر تجمع داشتند. شعارهای کارگران گروه ملی در این حرکت اعتراضی عبارت بودند از: ” این همه بی عدالتی هرگز ندیده ملتی” ، “کشور ما دزد خونه است  توی جهان نمونه است”، ” نه حاکم نه دولت نیستن به فکر ملت ” ، ” نه تهدید ، نه زندان دیگه فایده نداره “، “تورم گرانی پاسخ بده روحانی”، ” دشمن ما همینجاست  دروغ میگن امریکاس”.

کارگران نیشکر هفت تپه و گروه ملی با شعارهای اعتراضی خود بطور واقعی صدای اعتراض کل کارگران و همه مردم هستند. خواستها و اعتراض مشترکی این دو حرکت اعتراضی کارگری را محکم به هم پیوند داده و کنار هم قرار داده است. این کارگران در اعتراض به  تعویق پرداخت ٤ ماه مزد،  از کار افتادن خطوط تولید کارخانه و تهدید بیکارسازیها، اعتراض به بساط دزدسالاری حاکم که وضعیت این کارخانجات را به چنین روز سیاهی کشانده است و نیز در اعتراض  به گرانی ها و افزایش سرسام آور و هر روزه قیمت ها،  این چنین قدرتمند به میدان آمده اند. نیشکر هفت تپه و گروه ملی فولاد اهواز دو کانون داغ اعتراضی و دو الگو برای تمام کارگران و همه جامعه هستند. اتکای این کارگران به قدرت شورای کارگری و مجمع عمومی شان و به میدان آمدن خانواده ها در این اعتراضات و بلند کردن پرچم همبستگی کارگری از سوی آنان ، این کارگران را امروز در پیشاپیش صف اعتراضات کارگری قرار داده است.

حزب با تمام قوا از خواستها و مبارزات کارگران نیشکر هفت تپه و گروه ملی حمایت میکند. حزب بر همبستگی کارگران در سراسرایران و بویژه  بر همبستگی کارگران در استان خوزستان با مبارازت کارگران نیشکر هفت تپه و گروه ملی تاکید میکند. پیوستن همه کارگران به این اعتراضات، و اعتصابات با خواست پرداخت فوری دستمزدها و افزایش دستمزدها در گام اول به بالای خط فقر ٦ میلیون تومانی یک ضرورت فوری است. ادامه حضور هرچه گسترده تر خانواده های کارگران در اعتراضات یک فاکتور مهم در موفقیت این مبارزات است.

 

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

٢٦ آبان ۱۳٩۷، ١٧ نوامبر ۲۰۱۸

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *