اخباری از اعتراضات گسترده کارگری

کارگران مس سرچشمه خواستار قراردادهای دائم کاری هستند

حدود ٣٠٠ کارگر قراردادی معدن مس سرچشمه که از طریق شرکت پیمانکاری آریاناران در معدن مس سرچشمه مشغول کارند، خواستار دائمی شدن قراردادهایشان هستند. این کارگران با دستکم ١٢ سال سابقه کاری امنیت شغلی ندارند و خود را همواره در معرض اخراج می بینند. کارگران مس سرچشمه در رابطه با همین موضوع قبلا نیز در چندین نوبه به وزارت صنعت و معدن و تجارت و دفتر روحانی مراجعه کرده و دست به تجمع اعتراضی زده اند. زیر فشار این اعتراضات آنها توانستند که دستمزد مساوی با کارگران رسمی را به مدیریت تحمیل کنند. اما سطح این دستمزدها چند برابر زیر خط فقر است و گرانی روزافزون اجناس قدرت خرید آنها را بطور جدی کاهش داده است.

 

تجمع اعتراضی کارگران پروژه ساخت قطار شهری اهواز

روز ٢١ آبان کارگران پروژه ساخت قطار شهری اهواز برای دومین روز در اعتراض به تعویق پرداخت دستمزدهایشان دست از کار کشیده و تجمع کردند. این کارگران ١٧ ماه مزد طلب دارند و هر روز وعده پرداخت بخشی از آن داده میشود و بدتر اینکه در حرکت اعتراضی روز قبل از آن مسئولین قطار با حضور در جمع کارگران اعلام داشتند که منابع مالی کافی برای پرداخت بخشی از طلبهایشان را که وعده داده شده بود، ندارند. به این ترتیب مدیریت این پروژه ماهها مزد کارگران را بالا کشیده و پاسخ کارگران را نمیدهد. کارگران خواستار تمام طلب هایشان هستند.

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری خنافره

روز ٢١ آبان کارگران شهرداری خنافره در استان خوزستان در اعتراض به عدم پرداخت ٦ ماه دستمزد خود برای ساعاتی دست به اعتصاب اخطاری زدند و مقابل شهرداری شهر تجمع کردند. علاوه بر کارگران شهرداری خنافره هم اکنون کارگران شهرداری الوند در استان قزوین و نیز در سنندج و شادگان در رابطه با تعویق پرداخت دستمزدهایشان اعتراضاتی داشتند. در الوند کارگران شهرداری از تیر امسال مزدشان را طلب دارند. بعلاوه از سال گذشته نیز هر کدام ٤ تا ٥ میلیون تومان طلبکارند. این کارگران بعد از تجمع روز ١٩ آبانماه خود موفق به دریافت هشتصد هزار تومان از طلبهایشان شدند

 

۳ هزار کارگر معادن زغال سنگ کرمان در اعتراض

صبح روز ١٩ آبان حدود ۳ هزار کارگر قراردادی شاغل در معادن زغال سنگ کرمان در اعتراض به سطح نازل دستمزدها و با خواست اجرای فوری طرح طبقه بندی مشاغل در محل کارگاه تجمع کردند. به گفته کارگران مزد ماهانه آنها حتی از سقف حداقل دستمزد نازل تعیین شده دولت نیز کمتر است. این درحالیست که حق اضافه‌کاری‌ و دیگر مزایای شغلی آنها همچون حق همسر را هم مدتهاست به آنها نمیدهند. این وضعیت بویژه با افزایش هر روزه قیمت ها فشار اقتصادی را بر گرده آنان بیشتر کرده است. معادن زغال سنگ کرمان با سه هزار کارگر قراردادی شامل معادن پابدانا، همکار، هشونی، هجدک، کمسار، آب نیل و کارخانه زغالشویی زرند می‌شود.

 

ادامه اعتراضات کارکنان بیمارستان خمینی

روز ٢١ آبان بین ۱۰۰ الی ۱۵۰ نفر از کارکنان بیمارستان فوق تخصصی امام خمینی کرج در ادامه اعتراضاتشان به خاطر ١٢ ماه دستمزد پرداخت نشده و وضعیت بلاتکلیف و نابسامان بیمارستان و بیکار شدن از کارشان در محل سالن اجتماعات بیمارستان تجمع کردند.

پیش بسوی اعتصابات سراسری
حزب کمونیست کارگری ایران
٢١ آبان ۱۳٩۷، ١٢ نوامبر ۲۰۱۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *