جدید ترین

پیگرد قضائی سه عضو کانون نویسندگان را محکوم میکنیم

روز ١٢ آبان سه عضو کانون نویسندگان ایران به اسامی رضا خندان (مهابادی)، کیوان باژن دو تن از دبیران و بکتاش آبتین یکی از بازرسان این کانون برای بار دوم در شعبه شماره هفت دادسرای اوین مورد محاکمه قرار گرفتند. پیشتر در نهم مرداد ماه توسط بازپرس پرونده برای این افراد پرونده ای کیفری با اتهام “تبلیغ علیه نظام” تشکیل شده بود. اما در روز ١٢ آبان آنها با اتهامات جدیدی چون “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی” و “تشویق بانوان کشور به فساد و فحشا” روبرو شدند.

پرونده این سه عضو کانون نویسندگان در اردیبهشت ۱۳۹۴ گشوده شده است و شاکی آن وزارت اطلاعات حکومت است. از آن زمان رضا خندان، بکتاش آبتین و کیوان باژن بارها برای بازجویی پیرامون دو اتهام “تبلیغ علیه نظام” و “انتشار نشریه غیر قانونی” احضار شده اند. در محاکمه روز ١٢ آبان رضا خندان (مهابادی)، کیوان باژن دو تن از دبیران و بکتاش آبتین اتهامات اعلام شده را تماما رد کردند. در پایان جلسه‌ی بازجویی ١٢ آبان  بازپرس قرار قبلی را که کفالت پنجاه میلیون تومانی برای هر یک از متهمان بود به صد میلیون تومان افزایش داد و آنها با تامین قرار کفالت، تا برگزاری دادگاه آزاد شدند.

بنا بر خبرهای منتشر شده رضا خندان در رابطه با این بازجویی چنین میگوید “در اولین جلسه بازپرسی که اوایل مرداد سال جاری برگزار شد به هر سه نفر ما، بکتاش آبتین، کیوان باژن و من، اتهام تبلیغ علیه نظام “تفهیم” شد و با تامین قرار کفالت بیرون آمدیم. در حالی‌که بنا به روال معمول منتظر احضاریه دادگاه بودیم چند روز پیش بار دیگر به بازپرسی احضار شدیم. امروز به شعبه هفتم بازپرسی رفتیم و در کمال تعجب دیدیم که دو اتهام دیگر هم به پرونده افزوده‌اند”.

پیگرد و محاکمه سه عضو کانون نویسندگان یک تعرض گستاخانه حکومت به حقوق اساسی و پایه ای مردم در ایران است. جرم رضا خندان (مهابادی)، کیوان باژن و بکتاش آبتین فعالیت ادبی و دفاع از آزادی عقیده و دفاع از حقوق انسانی است. اینها در نظام ضد انسانی حاکم جرم است. زیرا هر تلاش روشنفکرانه و انسانی پایه های این نظم ضد انسانی و ارتجاعی و چپاولگرانه را به لرزه در می آورد. قوه قضائیه و دادگاههای حکومت تنها و تنها ابزار رسمیت دادن به سرکوب حقوق پایه ای انسانی در جامعه هستند. اما وضعیت کل این حکومت و فضای اعتراض گسترده در جامعه نشان میدهد که این تلاشها و بگیر و ببندها و محاکمه ها کمکی به بقا و دوام این حکومت نمیکند. این حکومت آنچنان با جامعه انسانی بیگانه است که دفاع از حقوق انسانی زنان را بعنوان “تبلیغ فساد و فحشا” مورد پیگرد قرار میدهد. اما چهل سال است که چنین کرده اند و مقابله جسورانه زنان و مردان آزاده با این توحش عقب مانده که هرروز به اشکال مختلفی بروز میکند و آخرینش حجاب برگیران “دختران انقلاب” است، پوزه شان را آشکارا به خاک مالیده است.

حزب کمونیست کارگری محاکمه سه عضو کانون نویسندگان رضا خندان (مهابادی)، کیوان باژن و بکتاش آبتین را به شدت محکوم کرده و همگان را به اعتراض وسیع به امنیتی کردن فعالیتهای اجتماعی و فکری فرا میخواند.

 

حزب کمونیست کارگری ایران

١٥ آبان ۱۳٩۷، ٦ نوامبر ۲۰۱۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *