جدید ترین

دور چهارم اعتصاب سراسری رانندگان کامیون آغاز شد

اولین خواسته رانندگان کامیون آزادی ٢٦٢ همکار بازداشتی آنهاست

امروز دهم آبانماه چهارمین دور اعتصاب رانندگان کامیون و کامیونداران آغاز شد. فراخوان این اعتصاب از سوی “اتحادیه تشکلهای کامیونداران و رانندگان سراسری کشور” داده شده است. رانندگان کامیون با اعلام اینکه هیچکدام از قولهایی که توسط دولت داده شد، عملی نشده است دور دیگری از اعتصابات سراسری شان را آغاز کرده و اولین خواست خود را آزادی بلادرنگ ٢٦٢ همکار زندانی خود اعلام کرده اند. گزارشات اولیه از خلوت بودن جاده ها از جمله در مسیرهای اصفهان، شادگان، زنجان، شاهرود، گنبد، پایانه عسلویه، نجف آباد، آزاد شهر و خط زنجان تبریز خبر میدهند.

اعتصاب سراسری رانندگان کامیون و کامیونداران در دور قبل دامنه اش به ٣٢٠ شهر رسید. حکومت اسلامی با دستگیری ٢٦٢ نفر از آنان و تهدید بازداشت شدگان به مجازات های سنگین تلاش کرد، مبارزات رانندگان کامیون را عقب بزند. اما رانندگان کامیون با فراخوان به اعتصاب برای آزادی تمامی همکاران بازداشتی و پیگیری خواستهایشان پاسخ درخوری به این سرکوبگری ها داده و اعلام کرده اند که تا آزادی همکارانشان اعتصاب ادامه خواهد داشت.

علاوه بر خواست آزادی رانندگان بازداشتی، اعتراض رانندگان کامیون و کامیونداران به گرانی ها و پایین آمدن هر روز بیشتر قدرت خریدشان، به حقوقهای زیر خط فقر، به شرایط سخت کاری و کار در جاده های  نا امن، و به محرومیت از هر گونه تامین اجتماعی میباشد. رانندگان کامیون به کل بساط دزدسالار حاکم اعتراض دارند. رانندگان اعتصابی با تاکید بر همبستگی بخشهای مختلف مردم و اعلام اینکه درد ما درد همه مردم است، بارها از بخش های مختلف جامعه خواستار حمایت و پشتیبانی شده اند. رانندگان کامیون یک هدف مهم خود را  پایان دادن به ظلم و نابرابری اعلام کرده اند.

رانندگان کامیون خواستهای خود را در هفده بند اعلام کرده اند که رئوس اصلی آنها عبارتند از: افزایش حقوق رانندگان و حقوق بازنشستگان، افزایش قیمت بار به نسبت نرخ تورم، کاهش قیمت لاستیک و لوازم یدکی و خرید آن با نرخ ارز دولتی، ایجاد تسهیلات رفاهی و بهداشتی برای رانندگان در پایانه های شهری و مرزی، حذف دلالان و واسطه‌ها از پایانه‌ها و باربری‌ها، روشن شدن وضع بیمه آنان، امنیت جاده ها و جلوگیری از رشوه خواری ماموران راهنمایی و رانندگی و دزدی ها و داشتن حق تشکل.

٢١ روز اعتصاب قدرتمند رانندگان کامیون در دور قبل انعکاس اجتماعی وسیعی در میان بخش های مختلف جامعه و در سطح جهانی داشته است. تشکلهای مختلف کارگری و نهادهای اجتماعی با این اعتراضات اعلام همبستگی کردند و دستگیری رانندگان اعتصابی را محکوم نمودند. در سطح جهانی فدراسیون های اتحادیه های کارگری جهانی در اقدامی اعتراضی تهدید رانندگان بازداشتی به مجازات های سنگین را محکوم کرده و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط آنان شده اند.

حزب کمونیست کارگری کارزاری جهانی را در حمایت از اعتراضات رانندگان کامیون و برای آزادی رانندگان دستگیرشده  اعلام کرده و همگان را به پیوستن به این کارزار فرامیخواند.

 

پیش بسوی اعتصابات سراسری

حزب کمونیست کارگری ایران

١٠ آبان ۱۳۹۷، ١ نوامبر ۲۰۱۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *