جدید ترین

اعتصاب سراسری کارگران راه آهن آغاز شد

صبح امروز پنجم آبانماه کارگران راه آهن نواحی ریلی برخی استانها از جمله هرمزگان، شاهرود، دامغان، سمنان، زاگرس و لرستان در پاسخ به فراخوان  “شورای هماهنگی اعتراضات کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن” اعتصاب  خود را آغاز کردند و در محل کارشان دست به تجمع زدند. در این روز کارگران تعمیرات جاری دیزلهای تهران  نیز از رفتن به سرکار خودداری کردند. اعتصاب سراسری کارگران راه آهن تا دهم آبانماه ادامه خواهد داشت. ٦٥٠٠ کارگر راه آهن سالهاست که با معضل دیرکرد پرداخت دستمزدهایشان روبرو هستند. این کارگران در حال حاضر دستکم سه ماه دستمزد و چندین سال حق سنوات خود را طلب دارند. این سومین دور اعتصابات کارگران راه آهن است. در  دور اول ودوم اعتراضات کارگران خطوط فنی راه آهن از ۲۹ تیر ماه سال جاری تا ۱۷ مرداد ماه  وهمچنین از سوم شهریور تا پنجم شهریور کارگران بعد اینکه بخشی از مطالباتشان انجام شد به اعتصاب خود خاتمه دادند و اعلام کردند که اگر به  تعهدات عمل نشود دوباره بازخواهند گشت. 

کارگران راه آهن خواستهای فوری خود را در هفت بند اعلام کرده اند که عبارتند از: تسویه حساب کامل حقوقها، پرداخت بیمه درمانی، لغو قراردادهای موقت و انعقاد قراردادهای دائم کاری، حق تشکل، داشتن حق تجمع و برگزاری آن در هر زمان که کارگر برای طرح مشکلاتش نیاز دارد، متوقف کردن اخراج کارگران تحت عنوان “تعدیلی” و اعلام تاریخ دقیق پرداخت حقوق از سوی مدیریت. کارگران اعلام کرده اند که اینها خواستهای همه کارگران راه آهن در سراسر ایران است و باید فورا عملی شود.

خواستهای اعلام شده از سوی کارگران راه آهن، خواستهای همه کارگران است و شایسته بیشترین حمایت هاست. اعلام اعتصاب سراسری از سوی این کارگران و تاکید آنان بر دو حق پایه ای  حق تشکل و حق برپایی تجمع نشانگر فاز دیگری در مبارزات کارگری و کل جامعه را نشان میدهد. حق تشکل و حق تجمع، حقوق پایه ای کارگران و همه مردم است و باید پرچم آنرا در سراسر ایران برافراشته نگه داشت. حضور خانواده های کارگران در اعتصاب و در تجمعات نیز  بسیار ضروری و مهم است. حزب همگان را به حمایت وسیع از اعتصاب سراسری کارگران راه آهن و خواستهای آنان فرا میخواند.

 

پیش بسوی اعتصابات سراسری

حزب کمونیست کارگری ایران

٥ آبان ۱۳۹۷، ٢٧ اکتبر ۲۰۱۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *