روز جهانی معلم در چندین شهر برگزار شد

معلمان شاغل و بازنشسته امسال به اشکال مختلفی روز جهانی معلم را گرامی داشتند. در تهران به دعوت اتحاد بازنشستگان و با شرکت جمعی از معلمان شاغل و بازنشسته و دیگر فعالین اجتماعی و خانواده های معلمان زندانی به مناسبت روز جهانی معلم مراسمی در “بوستان گفتگو” برگزار شد. در این مراسم شرکت کنندگان توانستند پپام سه تن از معلمان زندانی یعنی محمد حبیبی، اسماعیل عبدی و محمود بهشتی را که از زندان تماس گرفتند بطور زنده بشنوند. این سه معلم زندانی بدین شکل در مراسم روز معلم در تهران حضور یافتند. محمد حبیبی، اسماعیل عبدی و محمود بهشتی در پیامشان ضمن تاکید بر خواستهای معلمان  این روز را به همکاران خود تبریک گفتند. شرکت معلمان زندانی به صورت پیام در مراسم با شور و استقبال حاضرین همراه شد و شرکت کنندگان با شعار “معلم زندانی آزاد باید گردد” ، “معلم دربند روزت مبارک” به آنان پاسخ دادند و از پیامشان حمایت کردند. در این مراسم خدیجه روشن ضمیر همسر محمد حبیبی  سخنرانی کرد و در سخنانش روز جهانی معلم را تبریک گفت. او بر یک سیستم آموزش و پروش شایسته تاکید کرد و خواستار آزادی معلمان زندانی و زندانیان سیاسی شد. بخش انتهایی این برنامه به تجلیل از خانواده های معلمان زندانی و نیز از خانم منصوره فرحزادی بازنشسته ای که ٤٣ سال معلمی کرده است و اهدای گل به او اختصاص داشت. تجمع کنندگان در این مراسم در پایان با خواندن سرود بر ادامه مسیر جنبش معلمان ایران تاکید کردند.

در کرج نیز روز ١٣ مهر جمعی از معلمان و فعالین اجتماعی و خانواده اسماعیل عبدی مراسمی به مناسبت روز معلم در پارک تنیس جهان شهر بر پا کردند و خواهان آزادی همه معلمان در بند شدند. همچنین در این روز در گیلان اعضای هیئت مدیره کانون صنفی فرهنگیان گیلان جمع شدند و به مناسبت این روز پیام دادند و خواستار آزادی معلمان زندانی شدند. در این پیام هر کدام از آنان بر خواستهای فوری معلمان از جمله تحصیل رایگان و لغو خصوصی سازی ها تاکید کردند.

در یزد جمعی از معلمان با نصب پارچه نوشته بزرگ گرامیداشت روز معلم در میدان امام حسین این شهر این روز را به همگان تبریک گفتند. همچنین در این روز جمعی از فعالین کارگری و مدنی وکوهنوردان گروه “پیشرو” برای گرامیداشت روز معلم و روز جهانی کودک که هشتم اکتبر است به قله رندوله شهرستان اشنویه صعود کردند و با پلاکاردهایی خواهان آزادی معلمان زندان شدند.

از سوی دیگر به مناسبت روز جهانی معلم بیانیه هایی از سوی محمود بهشتی و اسماعیل عبدی از درون زندان و همچنین از سوی کانون های صنفی معلمان و کانون نویسندگان منتشر شد. تحصیل رایگان، لغو مدارس خصوصی و کالایی شدن آموزش، و آزادی معلمان زندانی سه محور مهم مورد بحث در بیانیه ها و گفتمان های معلمان به مناسبت روز جهانی معلم بود.

معلمان از مدتی قبل با اعلام چالش های مبارزاتی شان به استقبال ١٣ مهر روز جهانی معلم رفته بودند. یکی از چالش های مهم آنان اعتراض به امنیتی کردن مبارزات و در بازداشت بودن اسماعیل عبدی، محمود بهشتی و محمد حبیبی سه عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان و مشخصا اعتراض به حکم وحشیانه شلاق و زندان برای محمد حبیبی بود. یک اعتراض معلمان به حقوقهای زیر خط فقر است که بصورت کلیپهایی که در آن فیش های حقوقی شان را آتش میزنند، اعتراض خود را اعلام کرده و برخواست افزایش حقوقها به بالای خط فقر ٦ میلیون تاکید کرده اند. در رابطه با همین موضوع روز دهم مهرماه معلمان در بجنورد در اعتراض به سطح نازل حقوقها دست به اعتصاب زدند و تجمع اعتراضی برپا کردند. هم اکنون زمزمه اعتصاب سراسری در میان معلمان بسیار است.

 

حزب کمونیست کارگری ایران

١٥ مهر ۱۳۹۷، ٧ اکتبر ۲۰۱۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *