اعتصاب قدرتمند و سراسری رانندگان کامیون وارد دهمین روز خود شد

اطلاعیه شماره ٨:

 امروز دهم مهرماه رانندگان کامیون، به اعتراض قدرتمند و سراسری خود ادامه دادند. دامنه این اعتصاب تا اکنون به بیش از۲۶۰ شهردر ۳۱ استان رسیده است و با قدرت ادامه دارد. بارگیری مخفی با کامیونهای دولتی و پخش شایعه شکستن اعتصاب در این شهر و آن شهر، یکی از توطئه های حکومت برای ایجاد تفرقه در صفوف متحد رانندگان اعتصابی است. در مقابل، یک اقدام هوشیارانه رانندگان عکس العمل فوری به اخبار اینچنینی و هشدار به همکارانشان برای جلوگیری از بارگیری های دولتی است. رانندگان کامیون در گروههای مدیای اجتماعی شان به همه اعلام کرده اند که برای جلوگیری از این توطئه ها و ایجاد تفرقه در صفوف آنان، هر مورد از بار زدن را مشاهده کردند فورا با عکس و مکان آن گزارش کنند و در گروههای تلگرامی انعکاس دهند.

برخی رویدادهای این اعتصاب را جهت اطلاع عموم بازتاب میدهیم:

– روز نهم مهرماه رئیس انجمن صنفی سمنان در یک اقدام توطئه گرانه ای شروع به بارگیری کرد و همه تلاشش این بود که با پخش خبر بارگیری در سمنان، این کار را به اسم تمام رانندگان سمنان و پایان اعتصاب آنان تمام کنند. اما رانندگان اعتصابی در سمنان به محض مطلع شدن از موضوع، آنرا تکذیب کرده و خواستار برکناری رئیس انجمن صنفی در پایانه بارگیری این شهر شدند. رانندگان کامیون سمنان قاطعانه اعلام کردند که همراه با تمام همکاران خود در سراسر  کشور به اعتصابشان ادامه میدهند.

– روز نهم مهر نزدیک به ٢٠٠ تریلی اعتصابی که در حال رژه از عسلویه به سمت شیراز حرکت میکردند با مانع پلیس راه شیراز روبرو شدند و پس از درگیر شدن با آنان به مسیر خود ادامه دادند.

– بنا برگزارشی روز هفتم مهرماه جلسه ای از طرف مسئولین راه و ترابری و پایانه های حمل نقل استان فارس در پایانه مرکزی مرودشت زیر نظر تعدادی از مسئولین سپاه و با حضور رئیس اطلاعات استان بر گزار شد .برای برنامه ریزی این جلسه در روز قبل به رانندگان زنگ زده بودند و با لحنی ملایم و با دخالت مسئولان “بومی” و افراد فعال وابسته به حکومت از آنها دعوت شده بود که در این جلسه شرکت کنند. تعدادی از رانندگان از شهرستان مرودشت در این پایانه جمع شدند. در آن جلسه مسئولین حمل و نقل استان و تنی چند از فرماندهان سپاه و رئیس اطلاعات استان برای راننده ها در نوبت های مختلف سخنرانی کرده و با گفتن اینکه اعتصاب کار درستی نیست، دشمن سود میبرد، کشور تحریم است، شرایط حساس است و حتما به مشکلات راننده ها رسیدگی خواهد شد از رانندگان خواستند که برای بارگیری اعلام آمادگی کنند و اسم بنویسند. اما هیچ راننده ای حاضر به زدن بار نشد. سرانجام کار به تهدید کشیده شد. از جمله در عصر همان روز از سوی مسئولین حمل و نقل مرکزی وابسته به حکومت از مرودشت و شیراز بر روی گوشی مسئول پایانه فاروق پیام داده شد که چنانچه نتوانند در چند روز آینده چندین کامیون راه بیندازند، مجوز کار او را لغو و پایانه را پلمپ خواهند کرد. مسئول پایانه نیز پاسخ داد که  رانندگان در اعتصابند. بدین ترتیب هیچکدام از این توطئه ها و تهدیدات کارساز نشد و اعتصاب رانندگان در این منطقه ادامه یافت و  سازماندهندگان این جلسه حکومتی دست خالی برگشتند.

– عصر روز یکشنبه ٨ مهر ماه از طرف رانندگان جنوب استان خوزستان، نزدیک پایانه بندر عباس پیامی بر روی گوشی راننده ها آمد که حکومت در چند پایانه بزرگ جنوب کامیون های دولتی و وابسته به افراد نظام را برای بارگیری آورده است. قصدشان این بود که با صحنه سازی و گرفتن فیلم و گزارش و پخش آن در اخبار سرتاسری ایران و استان پایان اعتصاب را اعلام کنند. بلافاصله این خبر رسانه ای شد و از سوی هماهنگ کنندگان اعتصاب به همه رانندگان اعتصابی هشدار داده شد که جلوی این کامیون ها را بگیرند.

– شب نهم مهرماه نیروی انتظامی برای فشار آوردن به رانندگان اعتصابی و شکستن اعتصاب آنان،  پلاک های خودروهای سنگین اراک را که در کنار منازل آنان پارک بود، کنده و با خود بردند. رانندگان اعتصابی نیز ضمن اعلام این خبر و تاکید بر ادامه اعتصابشان در گروههای مدیای اجتماعی، آنرا شدیدا محکوم کرده و آنرا سرقت خواندند.

اعتراض رانندگان کامیون مشخصا به گرانی و مشکل تهیه لاستیک و وسایل کامیون، حقوقهای زیر خط فقر، اختلاسها، تعویق پرداخت حقوقها، بیکاری و ناامنی شغلی، ناامنی جاده ها و محرومیت از داشتن حق تشکل است. تلاش دست اندرکاران حکومت برای تخطئه اعتصاب رانندگان و بهم ریختن صفوف آنان است و در عین حال وحشت حکومت از اتحاد بخشهای مختلف مردم را آشکارا نشان میدهد.  اما همه این توطئه ها با اتحاد و هوشیاری رانندگان با شکست مواجه شد. این اتحاد و همبستگی را باید بسیار بیشتر تقویت کنیم. حزب کمونیست کارگری ضمن حمایت از مبارزات و خواستهای رانندگان کامیون همگان را به حمایت وسیع از این اعتراضات فرامیخواند. حزب بر آزادی فوری و بدون قید و شرط رانندگان بازداشتی تاکید کرده و با اعلام کارزاری جهانی برای آزادی آنان تلاش میکند.

.

 

حزب کمونیست کارگری ایران

١٠ مهر ۱۳۹۷، ٢ اکتبر ۲۰۱۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *