اعتراضات کارگری در روزهای اخیر

نپرداختن دستمزدها، موج وسیع بیکارسازی، سطح نازل دستمزدها و قراردادهای موقت کاری موضوع اعتراض هر روزه کارگران علیه کارفرمایان و نهادهای حکومتی است که در کارخانجات و شهرهای مختلف  جریان دارد. کارگران با اعتصابات و تجمعات و راهپیمایی و اشکال مختلف اعتراض اجحافات و چپاول کارفرمایان و فشار نیروهای حکومتی مقابله میکنند. برخی از حرکتهای اعتراضی کارگران در روزهای اخیر به این قرار است:

 

تجمع کارگران شهرداری اهواز

روز ۱۴شهریور جمعی از کارگران خدمات شهری و فضای سبز شهرداری منطقه ۶ اهواز در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق چند ماهه خود، در مقابل ساختمان شهرداری دست به  تجمع اعتراضی زدند.

 

تجمع کارگران شهرداری آبادان در منطقه ٢ اهواز

صبح روز ١٣ شهریور کارگران منطقه دو شهرداری آبادان در اعتراض به تعویق پرداخت ٤ ماه دستمزد دست از کار کشیدند و مقابل ساختمان مرکزی شهرداری شهر تجمع کردند. این کارگران به صورت پیمانی کار میکنند. زیر فشار این اعتراضات مسئولان شهرداری آبادان وعده پرداخت یک ماه از معوقات مزدی مجموعه کارگران شاغل در شهرداری را حداکثر تا دو روز آینده داده‌اند.

 

تجمع کارگران شیر پگاه تهران

روز ١٣ شهریور گروهی از کارگران کارخانه صنایع شیر پگاه تهران، در اعتراض به تصرف اراضی متعلق به کارگران در منطقه تهران پارس دست به تجمع زدند. بنا بر خبر از حدود ۲۰ سال پیش صنایع شیر پگاه رسما به بیش از ۷۰۰ کارگر این واحد صنعتی، قطعه زمینی به وسعت حدود ۱۵۰ هزار متر را در محدوده شهرک حکیمیه تهران پارس واگذار کرد. اکنون این زمینها توسط یکی از نهادهای دولتی تصاحب شده و بدنبال شکایت کارگران علیرغم صدور حکم تخلیه از سوی دستگاه قضایی، کسی جواب کارگران را نمیدهد و زمین های آنها به تاراج رفته است.

 

اعتصاب کارگران پتروشیمی فارابی وارد پنجمین روز شد

روز ١١ شهریور اعتصاب کارگران پتروشیمی فارابی در قسمت مخازن در اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و در واقع سطح نازل دستمزدها وارد پنجمین روز خود شد.

 

اعتصاب کارگران کارخانه تولی پرس موقتا پایان یافت

کارگران کارخانه تولی پرس قزوین در روز دهم شهریور در اعتراض به تعطیلی کارخانه و خطر بیکار شدن از کار مقابل ساختمان اداره کار و فرمانداری شهرک صنعتی البرز دست به تجمع زدند. در حین این تجمع طی جلسه ای که مسئولان فرمانداری با کارگران داشتند، به آنان وعده هایی داده شد و کارگران روز ۱۱ شهریور موقتا به تجمع خود خاتمه دادند. خواست کارگران بازگشت فوری به کار و انعقاد قرارداد دائم کاری است.

علاوه بر این اعتراضات، اولتیماتوم ٤٠٠٠ کارگر گروه ملی فولاد اهواز که اعلام کرده اند اگر وعده ها عملی نشود دوباره به میدان خواهند آمد، ادامه اعتراض ۶۰۰۰ کارگر نیشکر هفت تپه با تاکید بر خواستهایشان و اعتصاب سراسری کارگران راه آهن در شهرهای مختلف که دور جدیدش از هفت گذشته آغاز شده است، سرتیتر مهم اخبار اعتراضی کارگری را تشکیل میدهند.

حزب کمونیست کارگری بر گسترش اعتراضات، بر حضور خانواده های کارگری و همبستگی مردم با مبارزات و خواست های کارگران، ایجاد شوراهای مستقل کارگری و اعتصاب سراسری کارگری در مقابل توحش و بربریت حاکم تاکید میکند.

 

پیش بسوی اعتصابات سراسری کارگری!

 

حزب کمونیست کارگری ایران

١٤ شهریور ۱۳۹۷، ٥ سپتامبر ٢٠١٨

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *