نهمین روز اعتراضات قدرتمند کارگران گروه ملی فولاد اهواز و نیشکر هفت تپه

صبح روز ٤ شهریور کارگران گروه ملی فولاد اهواز در مقابل استانداری تجمع کردند و با شعارهای “استاندار بی عرضه، استعفاء، استعفاء”، “وعده وعید نمیخواهیم حقوق و تولید میخواهیم”، “استاندار، فرماندار، بی‌عرضه و بی‌خیال”، فریاد اعتراضشان را بلند کردند.  پس از این تجمع کارگران تا میدان فلسطین راهپیمایی کرده و با  سردادن شعارهای “دشمن ما همین جاست، دروغ میگن آمریکاست”، “دستهای پشت پرده، شفاف بگو استاندار”، کل بساط چپاول و دزدی حاکم را به چالش کشیده و خواهان عملی شدن فوری خواستهایشان شدند. در این تجمع کارگران در بیانیه ای  با تبریک مقاومت کارگران هپکو و زمزمه های حل مشکلات این کارخانه، خواهان افشای دستهای پشت پرده ای شدند که گروه ملی را به وضع بحرانی امروز کشانده اند. در بخش پایانی این بیانیه کارگران اعلام کرده اند که تا تامین مواد اولیه و راه اندازی کامل تولید و پرداخت همه معوقاتشان انجام نگیرد به اعتصاب و اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

نزدیک به ٤ هزار کارگر گروه ملی ٥ ماه دستمزد و حق بیمه طلب دارند و با خوابیدن تولید کارخانه خطر بیکاری آنها را تهدید میکند. تجمعات و راهپیمایی های هر روزه کارگران گروه ملی فولاد،  اهواز را به تحرک در آورده است. کارگران گروه ملی فولاد اهواز بر ایجاد شورای مستقل کارگری تاکید کرده و برای آن تلاش میکنند.

ادامه اعتراضات قدرتمند کارگران نیشکر هفت تپه

امروز ٤ شهریور کارگران نیشکر هفت تپه برای چندمین بار مقابل استانداری تجمع کردند. خواستهای اعتراضی این کارگران در دوازده مورد توسط نمایندگان شورای آنها اعلام شده است که متوقف شدن فروش زمینهای مجتمع و امنیت شغلی کارگران، تبدیل قراردادهای پیمانی به دائم، پرداخت فوری ٣ ماه دستمزد معوقه، بازگشت به کار کارگران اخراجی، پایان دادن به امنیتی کردن فضای کارخانه از جمله این خواستهاست. این کارگران در روز گذشته نیز تجمع داشتند و در آنجا اسماعیل بخشی از نمایندگان شورای مستقل آنها گزارشی از مذاکره ای که قرار بود در استانداری داشته باشند، داد. او توضیح داد که بخاطر حضور افشار بعنوان یکی از کسانی که نقش کلیدی ای در نابسامانی وضع هفت تپه و مشکلات کارگران داشته است، حاضر به نشست با مقامات مسئول نشده و بعد از تهدید و جواب سربالای مقامات، محل را ترک کرده اند. در ادامه این گزارش اسماعیل بخشی بار دیگر بر اهمیت ایجاد شوراهای کارگری تاکید کرد و گفت:  “وقتی میگوییم باید شوراهای مستقل کارگری و مردمی تشکیل بشوند به خاطر اینست که با نظارت مستقیم مردم بر دولت. با نظارت مستقیم کارگران بر دولت و مدیران دولتی، اجازه ندهند که چنین آدمهایی مدیر بشوند. یا اجازه ندهند همچنین مدیرانی به کارگر بی احترامی بکنند. با تشکیل شوراها در جامعه تک گویی ها به همه گویی ها تبدیل میشود. گفتگو در کشور جریان پیدا میکند و آنوقت زن و مرد، پیر و جوان، دارا و ندار، در مدیریت کشور نقش بازی میکنند. نه یکنفر. همه نقش بازی میکنند. دنبال یک “خوب” نباشید. شما خودتان از همه بهترید. اگر شوراهای مستقل مردمی و کارگری تشکیل بشود، در این کشور دیگر ما با این صحنه ها روبرو نیستیم. که یک مدیر راحت اینطور به جامعه کارگری توهین بکند.” این سخنان با کف زدن و تایید کارگران هفت تپه پاسخ گرفت. اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه به قدرت شورای مستقل آنان که تشکیلش داده اند و اتحاد و همبستگی همه بخشهای آن با قدرت ادامه دارد.

حزب کمونیست کارگری از مبارزات متحدانه و جسورانه کارگران گروه ملی اهواز و کارگران نیشکر هفت تپه قاطعانه حمایت میکند و همه مردم را به پشتیبانی از خواستهای این کارگران به همر شکل ممکن فرا میخواند. حضور خانواده های کارگری در این تجمعات و راهپیمایی کارگران در موفقیت حرکت کارگران بسیار حیاتی است.

اعتراضات کارگران گروه ملی فولاد اهواز و نیشکر هفت تپه و جلو آمدن گفتمان بر سر ایجاد شوراهای مستقل کارگری یک پیشروی بزرگ برای جنبش کارگری و کل جامعه است. با اتکاء به تجربه کارگران نیشکر هفت تپه شوراهای کارگری را در همه جا میتوان ایجاد کرد.

پیش بسوی اعتصابات سراسری کارگری

پیش بسوی تشکیل شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

٤ شهریور ٩٧- ٢٦ اوت ٢٠١٨

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *