اعتراضات کارگران گروه ملی فولاد، نیشکر هفت تپه و تولی پرس

تجمع کارگران گروه ملی فولاد اهواز

صبح روز ٢٧ مرداد کارگران گروه ملی فولاد اهواز بنا بر قراری از قبل اعلام شده و در اعتراض به عملی نشدن وعده های مقامات مسئول در مقابل دفتر مدیریت تجمع کردند. ٤٠٠٠ کارگر گروه ملی سه ماه مزد خود را طلب دارند. روز بیست مرداد دادگاه اسلامی تعادی از این کارگران را که قبلا در جریان اعتراضات قدرتمند کارگران گروه ملی دستگیر و با قرار وثیقه آزاد شده بودند مجددا به دادگاه احضار کرد. خواستهای فوری کارگران گروه ملی اهواز متوقف شدن احضارها، پرداخت فوری دستمزدهای پرداخت نشده، امنیت شغلی و بهبود شرایط کاری و لغو پرونده های امنیتی تشکیل شده برای کارگران است.

شروع دوباره اعتصابات کارگران نیشکر هفت تپه

صبح روز شنبه ٢٧ مرداد ماه  کارگران نیشکر هفت تپه در اعتراض به عدم پرداخت سه ماه مزد، تقسیم زمینها و سکوت مسئولین، خطر از دست دادن شغل و پیمانی شدن قراردادهای کاری شان در مقابل دفتر مدیریت کارخانه دست به تجمع زدند. بنا به گزارشهای منتشر شده، کارگران هنگامیکه برای تمدید دفترچه های بیمه خود به تامین اجتماعی مراجعه کرده بودند متوجه شدند که در دفترچه های آنها به جای اسم کارفرما نام پیمانکار (شرکت هور آذر خوزستان) درج شده است. توطئه تبدیل پنهانی قراردادهای کارگران به پیمانی بر خشم آنها بیش از بیش دامن زده و کارگران اعتراضات خود را مجددا آغاز کردند.

در تجمع این روز اسماعیل بخشی از رهبران کارگران هفت تپه در جمع کارگران سخنرانی کرد. او گفت امروز به عنوان یک کارگر معترض سخن میگوید و با اعلام اینکه خواستهای کارگران پاسخ نگرفته است و حقشان است که اعتراضشان را ادامه دهند، بر ایجاد شوراهای مستقل مردمی و کارگری با هدف نظارت بر دولت و مسئولین و نمایندگی خواستهای کارگران تاکید کرد و گفت “تنها راه پیروزی اتحاد همه کارگران است”. سخنان پرشور اسماعیل بخشی با کف زدن و تایید کارگران معترض هفته تپه به پایان رسید. اعتراضات کارگران هفت تپه ادامه دارد.

اعتراض کارگران تولی پرس به تعطیلی دوهفته‌ای شرکت

روز ٢٧ مرداد ٧٠٠ کارگر شرکت تولی پرس قزوین در اعتراض به تعطیلی دو هفته ای شرکت و خطر بیکاری در مقابل شرکت تجمع کردند. قبلا در تیرماه نیز این کارگران در اعتراض به وضع نابسامان کارخانه و چشم انداز تعطیل این کارخانه در مقابل فرمانداری شهر صنعتی قزون تجمع کرده بودند که طی جلسه ای به آنها وعده داده شد که به مشکلات آنها پاسخ داده خواهد شد. اکنون با اعلام تعطیلی دو هفته ای کارخانه، کارگران که کار و معیشت خود را در خطر می بینند دست به تجمع زده و اعلام کردند که اجازه نخواهند داد بخاطر یک مشت دزدی و بچاپ بچاپ زندگی شان به یغما رود. اعتراضات این کارگران ادامه دارد.

هم اکنون کارخانجات بسیاری با مشکلاتی مشابه کارگران گروه ملی، هفت تپه و تولی پرس روبرو هستند. به سرقت بردن دستمزد کارگران به امری متداول تبدیل شده است. اقتصاد ورشکسته حکومت اسلامی کارخانجات بسیاری را به مرز ورشکستگی و تعطیلی کشانده است. موجی از بیکارسازی در جریان است و ربیعی گفته بود با تحریم های جدید یک میلیون نفر دیگر بیکار میشوند. از جمله ٥٠ هزار کارگر قطعه کاری خودروسازی در معرض اخراج قرار دارند.

پاسخ این شرایط همبستگی کارگری و اعتصابات سراسری کارگران است. با ایجاد شوراهای هماهنگی اعتصابات باید به تدارک اعتصابات سراسری کارگری رفت. دخالت و نقش فعال خانواده های کارگری در اعتراضات بسیار مهم است و حرکت کارگران را تقویت میکند و بیشتر مورد توجه قرار میدهد. باید با خانواده ها وسیعا و متحدانه به میدان آمد. گروه ملی فولاد اهواز، مجتمع نیشکر هفت تپه و کارخانه تولی پرس قزوین از جمله کانون های داغ اعتراضات کارگری هستند. حزب کمونیست کارگری از خواستها و مبارزات کارگران قاطعانه حمایت کرده و بر همبستگی با مبارزات کارگران تاکید میکند.

 

پیش بسوی اعتصابات سراسری کارگری

 

حزب کمونیست کارگری ایران

٢٧ مرداد ٩٧-١٨ مرداد ٢٠١٨

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *