1may1 397 x 298

اعتراضات کارگری در آستانه اول مه

اعتصابات و اعتراضات کارگری در سراسر کشور ادامه دارد. با نزدیک شدن به اول مه روز جهانی کارگر، کارگران مراکز مختلف خود را برای برگزاری تجمعات و مراسم های اول مه آماده میکنند.

٥ اردیبهشت:

تجمع بازنشستگان بانک‌های دولتی

– جمعی از بازنشستگان بانک‌های دولتی در خیابان برزیل تهران تجمع کردند. در این تجمع، بازنشستگان بانک‌های صادرات، رفاه، ملی و سپه  شرکت داشتند. حاضران در تجمع، خواستار همسان‌سازی حقوق و دستمزد بازنشستگان با کارمندان دستگاه‌های دولتی شدند.

اعتصاب رانندگان تاکسی در سلماس

–  رانندگان تاکسی شهرستان سلماس آذربایجان غربی دست به اعتصاب و تجمع زدند.

تجمع کارگران فولاد قزوین

– کارگران شاغل کارخانه فولاد قزوین دست به تجمع اعتراضی در مقابل استانداری قزوین زدند و سپس تجمع خود را در مقابل دادگستری قزوین ادامه دادند و خواهان رسیدگی به خواستهای خود شدند.

تجمع مردم چوار ایلام در مقابل پتروشیمی

صدها  نفر از مردم شهرستان چوار در اعتراض به عدم استخدام بیکاران منطقه در مقابل پتروشیمی ایلام تجمع کردند.

اعتصاب رانندگان سوخت رسانی اصفهان و یزد

رانندگان سوخت‌رسانی اصفهان و رانندگان کامیون‌های سوخت‌رسانی یزد همزمان دست به اعتصاب زدند.

٢ اردیبهشت

تجمع کارکنان رسمی صنعت نفت

– بنا بر قرار از قبل تعیین شده صبح روز تعدادی از کارکنان رسمی صنعت نفت در اعتراض به اجرایی نشدن قانون معیشتی ماده ۱۰، برقراری تعدیل مدرک تحصیلی، موضوع بهداشت و درمان و نیز سنوات بازنشستگی کارکنان به نمایندگی ار طرف همکارانشان در مقابل ساختمان اصلی وزارت نفت دست به تجمع زدند.

 تجمع کارگران فولاد قزوین

– بیش از ۲۰۰ کارگر کارخانه فولاد قزوین در اعتراض به اخراج نیمی از همکارانشان و تعویق پرداخت سه ماه دستمزد و حق بیمه در مقابل فرمانداری شهرستان تاکستان تجمع کردند. شرکت راه ابریشم، بهره‌بردار رسمی شرکت‌های فولاد قزوین، چندین ماه است که مسئولیت این کارخانه را برعهده گرفته، حقوق کارگران را بالا کشیده و حدود ۱۰۰ نفر از کارگران را اخراج کرده است.

 تجمع کارکنان شرکت اطلس- پود تبریز
کارگران شرکت اطلس در اعتراض به تعویق پرداخت دستمزد و اخراج ۷۰ نفر از همکارانشان دست به تجمع اعتراضی زدند.

– کارگران پیمانکاری حراست پالایشگاه فاز ٢ بیدبلند ٢ بهبهان در اعتراض به عدم عقد قراردادهای کاری تجمع کردند.

١ اردیبهشت

تجمع کارگران فولاد ارومیه
روزشنبه اول اردیبهشت، کارگران کارخانه فولاد ارومیه در ادامه اعتراضات دامنه دار خود نسبت به عدم پرداخت مطالبات و وعده های توخالی مسئولان استان، سفره خالی مقابل استانداری آذربایجان غربی پهن کردند. کارگران گروه صنعتی فولاد ارومیه، حدود هشت ماه است در مقابل ادارات مختلف از جمله اداره کار، خانه کارگر، استانداری و دفاتر نمایندگان مجلس دست به تجمع اعتراضی زده اند.

– تجمع کارگران بیکارشده فاز ۱۹ پارس جنوبی
تعدادی از کارگران پیمانکاری فاز ۱۹ پارس جنوبی که با اتمام پروژه بیکار شده‌اند، مقابل درب ورودی مجتمع تجمع کردند. در این حرکت اعتراضی، کارگران درب فاز ۱۹ پارس جنوبی (عسلویه) را مسدود و اجازه هیچ ترددی به داخل یا خارج فاز را ندادند.

اعتصاب رانندگان خط بندر ماهشر
رانندگان خط بندر ماهشهر روز شنبە اعتصاب کردند.

باز نشستگان به استقبال روز جهانی میروند

گروه اتحاد بازنشستگان طی بیانیه ای کلیه بازنشستگان، کارگران، معلمان، پرستاران و سایر مزدبگیران را فراخوان داده اند که اول مه، روز جهانی کارگر، ساعت ده صبح در مقابل مجلس اسلامی تجمع کنند. بازنشستگان در بیانیه خود بر خواست های فوری خود از جمله حق تشکل، حداقل حقوق ۵ میلیون تومان و آزادی زندانیان سیاسی تاکید کرده اند.

تشکل های کارگری به استقبال روز جهانی کارگر میروند
٥ تشکل کارگری، اتحادیه آزاد کارگران ایران، انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه، سندیکای نقاشان استان البرز، کانون مدافعان حقوق کارگر و کمیته پیگیری ایجاد تشکل های مستقل کارگری، به مناسبت اول ماه مه روز جهانی کارگر بیانیه مشترکی منتشر کردند. تشکل های کارگری در این بیانیه ضمن دادن تصویری از اوضاع حاکم بر کشور، اعلام کرده اند که «ما می توانیم و باید در جای جای کشور دستهایمان را در دست همدیگر بگذاریم و در ابعادی سراسری با خواست رهایی از فقر و فالکت، نیروی بهم پیوسته خود را به جنبشی عظیم تبدیل کنیم و متحد و همراه با بازنشستگان، معلمان، کشاورزان و عموم توده های آزاده مردم ایران، گامهای تعیین کننده ای را برای  پایان دادن به مشقات  مصائب موجود و بن بست اقتصادی سیاسی کشور برداریم. نجات کشور از نابودی و تباهی و فقر و فلاکت در دستان متحد ما کارگران و در گرو اعتراضات سراسری ماست».

فراخوان به اعتصاب سراسری معلمان

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان نیز در بیانیه ای به مناسبت هفته معلم مراسم ها و تجمعات مختلفی را فراخوان داده و بر خواست های فوری خود از جمله تحصیل رایگان برای همه کودکان تاکید کرده اند. در این بیانیه کلیه معلمان در سراسر کشور به اعتصاب دو ساعته در روز ۱۹ اردیبهشت فراخوان داده شده اند.

حزب کمونیست کارگری ایران ضمن حمایت از اعتراضات و اعتصابات کارگری، در آستانه اول ماه مه همه کارگران و مردم آزاده را فرا میخواند که خود را برای برگزاری هر چه با شکوهتر این روز آماده نمایند. اول ماه مه امسال میتواند نمایش عزم جزم کارگران و همه مزدبگیران زحمتکش برای بزیر کشیدن نظام سرمایه داری باشد.

 

حزب کمونیست کارگری ایران

۶ اردیبهشت ۱۳۹۷- ۲۶ آوریل ۲۰۱۸

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *