در باره لیست اسامی ۱۲۱ زندانی محکوم به اعدام در زندان مرکزی زاهدان

اخیرا خبرگزاری هرانا لیست اسامی ۱۲۱ زندانی محکوم به اعدام در زندان مرکزی زاهدان را منتشر کرده است. از میان این ۱۲۱ نفر ۱۱ تن از محکومین اعدام در ارتباط با مواد مخدر هستند، ۱۴ زندانی بابت جرایم سیاسی-امنیتی از جمله محاربه یا اقدام علیه امنیت کشور حکم اعدام گرفته اند و بالاخره ۹۶ متهم به قتل و تجاوز هستند.  قطعا گزارشات مشابهی در مورد سایر زندانهای کشور هم وجود دارد که علنی نشده است.

یک موضوع قابل توجه در این لیست، محکومین اعدام مرتبط با مواد مخدر است. علیرغم تصویب قانون جدید تخفیف مجازات اعدام برای متهمین مربوط به مواد مخدر هنوز سایه مرگ بالای سر این افراد قرار دارد. این زندانیان که اکثرا جوانانی هستند که بدلیل فقر و بیکاری  به دام  اعتیاد و یا باند های حرفه ای مواد مخدر افتاده اند، در نزد جمهوری اسلامی همچون گروگانهایی هستند که هر لحظه ممکن است جانشان برای مرعوب ساختن جامعه و مردم قربانی شود.

کمیته بین المللی علیه اعدام از حق حیات دفاع می کند و معتقد است که دفاع از این حق پایه ای و انسانی استثناپذیر نیست. دادرسی منصفانه تحت حاکمیت جمهوری اسلامی که سیستم قضایی اش بر پایه قوانین شریعه و قصاص و انتقام است، بی معنا است و کلیه احکامش باطل است و هدفی جز مرعوب کردن جامعه ندارد. مجازات اعدام و کلیه احکام اعدام باید فورا لغو شود. رژیم اعدام جمهوری اسلامی گورش را گم کند و کلیه قوانین قضایی و غیر قضایی اش برای همیشه به زباله دان ریخته شود.

 

نه به اعدام، زنده باد زندگی!

کمیته بین المللی علیه اعدام

۲۶ اسفند ۱۳۹۶- ۱۷ مارس ۲۰۱۸

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *