حزب کمونیست کارگری ایران
  http://www.wpiran.org

جنبش ضد جنگ: اطلاعیه شماره ٨

تظاهرات ضد جنگ در سراسر جهان بى وقفه ادامه دارد!

در ادامه موج اعتراضات جهانى علیه جنگ و کشتار مردم بى دفاع عراق، روز یکشنبه ٣٠ ماه مارس نیز صدها هزارتن از مردم شریف جهان علیه سیاست جنگ افروزی حکومت آمریکا و به حمایت از مردم عراق دست به راهپیمایى و تظاهرات زدند.

مصر

در اسکندریه روز یکشنبه ٣٠ مارس ٢٠ هزار تن از دانشجویان دست به تظاهرات زدند و سیاست جنگ افروزی آمریکا و بریتانیا را محکوم کردند. دانشجویان همچنین دولت مبارک را به دلیل اینکه به کشتیهای آمریکائى عازم جنگ در عراق اجازه عبور از کانال سوئز را داده است محکوم کردند.

اسپانیا

در اسپانیا نیز روز یکشنبه تظاهراتهایى در شهرهای مختلف صورت گرفت. تظاهرات کنندگان حکومت این کشور را به خاطر این که به هواپیماهای آمریکائى و انگلیسى اجازه داده است بر فراز اسپانیا سوخت گیری کنند محکوم کردند. بیش از ٥٠ هزار نفر در مادرید در حالیکه پلاکاردهایى را حمل میکردند که روی آنها نوشته شده بود "بنام ما نه" به طرف پایگاه هوایى و دریایى "روتا" که نیروهای آمریکائى و اسپانیایى مشترکا در آن مستقر هستند، راهپیمایى کردند. هزاران نفر نیز به طرف پایگاههای "مورون"، "زاراگوزا" و "آلباست" و "تورجون" راهپیمایى کردند.

روز شنبه نیز تظاهرات دهها هزار نفره ای در مادرید صورت گرفت. تظاهرات کنندگان به طرف یک پایگاه نظامى آمریکا که در فاصله ده کیلومتری از پایتخت قرار دارد راهپیمایى کردند. یکى از معلمان که بهمراه صدها تن از معلمان دیگر در این تظاهرات شرکت کرده بود میگوید "در اسپانیا همه کس بر علیه جنگ است".

اندونزی

در جاکارتا ٢٠٠ هزار نفر شعار "آمریکای امپریالیست تروریست شماره یک" سر دادند و از سفارت بریتانیا به طرف سفارت آمریکا راهپیمایى کردند.

در کره جنوبى ٥٠ هزار تن از کارگران در یک تظاهرات در سئول به لایحه اعزام ٧٠٠ نیروی پشتیبانى به جبهه ها جنگ در عراق اعتراض کردند و اعلام کردند که مجلس این کشور باید این طرح را مردود اعلام کند. در روزهای اخیر صدها هزارتن از کارگران و دانشجویان و مردم علیه لایحه اعزام نیرو به جبهه جنگ عراق که توسط رئیس جمهور این کشور ارائه شده است بدون وقفه تظاهرات و راهپیمایى و اعتراض کرده اند و به همین دلیل مجلس این کشور دوبار رای گیری را به تاخیر انداخته است.

ایالات متحده

در شهر بوستون بیش از ٣٠ هزار تن از مردم روز شنبه دست به تظاهرات زدند. در نیویورک و نیوجرسى نیز هزاران نفر علیه جنگ راهپیمایى کردند. در این شهرها با شروع جنگ هرروز و حتى هرشب بدون استثنا تظاهرات علیه سیاست جنگ افروزی حکومت آمریکا در جریان بوده است.

در عمان پایتخت اردن صدها تن با شعارهایى علیه جرج بوش دست به راهپیمایى زدند.

در سائوپولو در برزیل ده هزار تن از تظاهرات کنندگان با حمل عکسهایى از جرج بوش که در هیبت هیتلر در آمده بود راهپیمایى کردند. سخنرانان سیاستهای سلطه جویانه آمریکا را محکوم کردند.

در پیشاور در پاکستان بیش از ١٠٠ هزار نفر با شعارهای ضد آمریکائى راهپیمایى کردند. در کلکته در هندوستان نیز با تظاهرات و راهپیمایى دهها هزار نفر از مردم ترافیک شهر به توقف کامل کشیده شد.

کلمبیا

در بوگوتا در کلمبیا تظاهرات بزرگى صورت گرفت و صدها تن از جوانان خودرا عریان کرده و بر روی بدن خود شعارهای ضد آمریکائى نوشته بودند.

در مراکش ٢٠٠ هزار نفر در یک راهپیمایى شرکت کردند و علیه سیاستهای حکومت آمریکا شعار دادند و پرچمهای آمریکا را به آتش کشیدند.

در دانشگاه پکن هزاران تن از دانشجویان در یک تظاهرات آرام بر علیه سیاستهای حکومت آمریکا دست به تظاهرات زدند.

در ژاپن چندین هزار تن از مردم به صورت شعار "نه به جنگ" در کنار قلعه ای در شهر "اساکا"، صف بستند و بعد به طرف کنسگولگری آمریکا راهپیمایى کردند. در مسکو ده هزار تن از مردم با پرچمهای سرخ برعلیه آمریکا شعار میدادند. در میان صف تظاهرات کنندگان گروههایى از آمریکائیان نیز دیده میشدند که بر علیه حکومت آمریکا شعار میدادند. یکى از معلمان آمریکائى در مسکو میگوید بچه های کوچک روی تخته سیاه مى نویسند "جرج بوش قاتل کودکان" و آنها حق دارند.

حزب کمونیست کارگری ایران

٣١ مارس ٢٠٠٣- ١١ فروردین ١٣٨٢